Oppgradering av byggeri og plassering av varmeelement/sensor

Hei Folkens,

Holder på å oppgradere bryggeriet, og har laget meg en 115ltr meske/kokekjel som er isolert med 50mm rockwool. Jeg har laget falskbunn til den, og bruker pumpe for å sirkulere.
I utgangspunktet skulle denne være gassfyrt, men det blir mye følge med på under meskingen, så jeg har gått til anskaffelse av et 3kW element som jeg tenkte å koble opp mot STC-1000 som jeg har liggende. -Rett og slett for å gjøre bryggedagen lettere, og for å få mer jevnt resultat.

Tenkte å bruke gassfyring + 3kW element sammen for å øke temperatur, og 3kW alene for å holde temperatur under mesking/koking.

Hvilket oppsett er det beste ift. å holde temperatur i mesk uten å denaturere/forringe malt og vørter?
Hvor bør sensor plasseres? Blir det rett å montere denne i fordelingsmanifolden, i mesken, eller under falskbunnen?
Regner med det er noen som har gjort dette før og kan dele litt erfaringer.

Alternativ 1:

Varmeelement under falskbunn nær uttak (ift. flow)
Skisse Meskekjele.png

Alternativ 3:

Varmeelement skrudd i en liten 1" manifold med vørter inn/ut. -RIMS?

Alternativ 3.png

Alternativ 2:
Begge deler. -Manifold for å holde temperatur og fastmontert element for å øke temp.

På forhånd takk!

Du skisserer to løsninger for element. Uansett vil jeg si ha temp-sensor på utløpet av varmekilde.

Dessuten burde du ha en sensor i mesken for å monitorere faktisk temp i mesken, og da kunne justere offset på varmekilden din for å treffe korrekt temp i mesken.

En STC vil skru varmeelementer på full guff, eller helt av. Du bør heller bruke en PID til 300,-

Hei,
Tenkte ikke å flashe STC-1000. -Da er det vel lettere å kjøpe en PID.

Er det noe problem å fyre varmeelementet på full guff i korte perioder, eller vil det føre til at det svir seg?

Gå for en PID-løsning, så slipper du veldig mye tid i tenke og justeringsboksen. Den tiden kan du bruke på andre steder i bryggeriet ditt.

Nei, bare du har et element som ikke svir vørteren, og lett tilgjengelig for rengjøring. Eller så kan du gå for en rims eller herms (svir ikke vørteren, men litt tregere), som gjør det mer modulært men det blir flere biter.

Tilbake
Topp