Oppskirfter fra De Store

Hei!

Er det noen som vet om det i det hele tatt er vits i å kontakte de store norske bryggeriene, f.eks. Hansa, for å få oppskrifter?
Jeg skal lage meg en Porter og synes Hansa sin er et veldig godt utgangspunkt. Med litt tweeking for å øke ABV og røffe opp smaken litt så tror jeg det kan bli veldig bra.

Hvis du alikevel skal røffe den opp kan du kanskje bare bruke en annen velprøvd oppskrift?:)
Men synes uansett det er verdt å sende de en e-post. Jeg gjetter på at du vil få et hyggellig svar med difuse hint om type malt og humle,men uten tall.
Så tweeker du derfra (høres ut som en text fra breaking bad)
Tweeker.jpg

I-Dont-Have-A-Meth-Lab_o_105050.jpg

Sikkert noen her som har en knakandes god oppskrift som du ikke trenger å tweeke.;)

Denne er kraftig - men god. Fin til jul!

43 liter til gjæring, OG 1.076
Regn med ABV omkring 6.5, eller litt over.

IBU omkring 40

7.0 kg Maris Otter
5.0 kg Munich mørk 25 EBC
1.0 kg Crystal Malt 120 EBC
1.0 kg Pale Chocolate Malt 600 EBC
0.3 kg Blackprinz Malt 1332
0.3 kg Black Malt 1400 EBC
0.1 kg Peated Malt 5 EBC
90 min 40 gr. centennial
15 min 80 gr Northern Brewer
WLP013
Mesketemperatur 68 grader

Dropp peated malt hvis du ikke liker røyksmaken. Men med den mengden jeg har her, blir røykpreget ganske diskret.
Hvis du vil lage "juleøl", kan du tilsette appelsin, lakris og koriander.

Da jeg laget denne oppskriften, visste jeg ikke at mørk munich ikke kan brukes som basismalt fordi det ikke har enzymer til å konvertere stivelsen, og må konverteres med enzymer fra MO. Men ølet ble godt, og jeg kommer nok til å brygge det igjen på samme måten. Men det kan være en ide å erstatte halvparten av den mørke munichmalten med lys munich, som har evne til å konvertere stivelse.

Hvis du alikevel skal røffe den opp kan du kanskje bare bruke en annen velprøvd oppskrift?:)
Men synes uansett det er verdt å sende de en e-post. Jeg gjetter på at du vil få et hyggellig svar med difuse hint om type malt og humle,men uten tall.
Så tweeker du derfra (høres ut som en text fra breaking bad)
Tweeker.jpg

Sikkert noen her som har en knakandes god oppskrift som du ikke trenger å tweeke.;)

Joda, det finnes mange spennende Porter-oppskrifter der ute som jeg kunne tenkt meg å prøve. Men tanken var å begynne litt på bunnen og modifisere gradvis. Porter er en stor favoritt og en øl jeg kommer til å brygge mye i fremtiden. Tenkte da at det ville være greit å ha et noenlunde konstant sammenligningsgrunnlag.

Anbefaler deg å prøve sumbel porter. Den kan du lett forandre på etter vært. Har brygget den 2 ganger. Forsvant like fort begge gangene.

Foreslår å kjøpe "Den norske Ølrevulosjonen", flott og lærerik bok, med gode oppskrifter som man kan tweake etterhvert...

Foreslår å kjøpe "Den norske Ølrevulosjonen", flott og lærerik bok, med gode oppskrifter som man kan tweake etterhvert...
Syns man får litt lite for pengene med denne boken. Det står en del oppskrifter i den, men ellers er det bare historie å hente og lite bryggeteknikk.
Selvfølgelig spørs det hva man er ute etter.
Fra Hånd til Munn er mer siktet mot bryggeren enn å være en bok til kaffebordet og inneholder like mange gode oppskrifter.

Syns man får litt lite for pengene med denne boken. Det står en del oppskrifter i den, men ellers er det bare historie å hente og lite bryggeteknikk.
Selvfølgelig spørs det hva man er ute etter.
Fra Hånd til Munn er mer siktet mot bryggeren enn å være en bok til kaffebordet og inneholder like mange gode oppskrifter.
Liker at det er skrevet litt historie og div rundt oppskriftene, og ja reint bryggeteknisk så må man andre steder; John Palmer vender jeg stadig tilbake til...

Kan da rapportere at Hansa i hvert fall ikke deler sine oppskrifter. Fikk hyggelig mail med avslag og råd om at jeg kanskje kunne få noe ut av å lese ingredienslisten på boksen...jada.

Hm. Jeg fikk god hjelp fra bryggerimesteren deres på spørsmål om gjættype og div de brukte på Hveten sin, som jeg synes er god. Ikke full oppskrift, me nok. Tror det kan være lurt å søke seg frem til riktig person og ikke post@...

Tilbake
Topp