Med basismalt, sjokolademalt og crystalmalt kan man lage en god porter. Det er nok i denne retningen jeg ville prøve å finne brukbare oppskrifter!
Her har du oppskriften til porteren til Atle Holgar og Robert Smith-Hald som vant 2. premie i klassen mørk ale. De brukte også kun basismalt (pale i deres tilfelle, kan godt erstattes av DMEen din), sjokolademalt og krystallmalt.
Hvordan forholdet blir mellom de ulike malttypene er jeg ikke helt sikker på. Man trenger jo mindre DME enn dersom man ville brukt vanlig malt. Tatt i betraktning at du går ut ifra å bruke 3 kg DME, så foreslår jeg følgene oppskrift basert på Holgar og Smith-Halds oppskrift:
3000 gram DME
700 gram Crystal Malt
350 gram Chocolate
Humlen kan du dele på 4,33 også (for å skalere ned fra dem sitt store brygg til bruk av 3 kg DME), da blir det:
35 gram Challenger 7,4 % alfa pellets koketid 60 min
23 gram Styrian 6,5 % alfa pellets koketid 20 min
21 gram Styrian 6,5 % alfa pellets koketid 1 min
Bitterhumlen må man nok regne om etter hvilken bitterhet bitterhumlen din har. Dette trenger man ikke gjøre for de siste to humletilsetninger.
Omregningen fra basismalt til DME (gang vanlig basismalt med ca 0,7) har jeg basert på
denne FAQ-en. Der finnes det flere tips om ekstraktbrygging og omregning av oppskrifter fra all-grain til ekstrakt.
EDIT: Her finner du flere premierte oppskrifter for mørk ale: http://norbrygg.no/forum/index.php?board=23.0