Oppskrift på en god juleøl

V

Vidar Ø

Hei!
Ønsker å brygge en god juleøl, når det fremdeles er såpass varmt og man ikke har kjølerom, blir det vel enklest med en ale i forhold til gjæringstemp. Noen som ønsker å dele en god oppskrift på en juleale? Ønsker ikke et helt sort øl , men mørke brunrødt i fargen, gjerne med noe julekrydder i:)
 
Jeg har dristet meg til å lage en oppskrift, basert på diverse oppskrifter jeg har funnet på nettet og diverse innspill. Hadde satt stor pris på om noen kunne gi meg en tilbakemelding på om dette kan bli godt øl ;D

Juleale, 100 liter (vi spytter ikke i glasset)

Malt:
Pale                7 EBC      15.000g
Munich          14 EBC        5.000g
Cara Crystal  160 EBC      1.500g
Pilsner            3 EBC      4.000g
Svartmalt    1400 EBC        600g
Cara Amber    30 EBC      2.000g

Humle:
Northern Brewer, 8.7%, 70g, 60 min
Amarillo, 9.6%, 70g, 45 min
Hersbrucker, 4,1%, 70g, 15 min
Hersbrucker, 4,1%, 70g 5 min

Gjær:
Safale US-05

Tilsetninger:
20 gram ferskt appelsinskall
20 gram nellikspiker
20 gram kardemomme
20 gram kanel
kokes 15 min

Mesking: 66 grader i 90 min, 75 grader i 10 min
Primærgjæring: 20 grader i 6 dager
Sekundærgjæring: 18 grader i 7 dager
OG: 1066
Alk: 6,6%
Farge: 47 EBC
Bitterhet: 37 IBU
 
Hei. Har ingen erfaring selv, men det kan hende 20g nellik blir litt mye. Har forstått det slik at den setter mye smak på ølet. Er nok noen med mer erfaring enn meg som kan bekrefte/avkrefte dette..
 
Hadde nok roet ned nelliken litt, har driti meg ut på det selv. Bruk dobbelt så lite, du har mange andre ingredienser som er mer spennende å få frem.
 
Min erfaring med kanel fra matlaging er at når den først blir tydelig så er det for mye, så den ville jeg også brukt sparsommelig. Har ikke erfaring med kanel i øl selv.
 
Takker for gode og morsomme tilbakemeldinger :)Jeg skjønner det er delte meninger om tilsetninger, er det noen ingredienser som er mer safe enn andre, feks appelsinskall og kardemomme? Eller blir det bedre å brygge etter renhetsloven? Synes det bør være litt "julesmak" i ølet.....
 
For meg personlig er ikke en juleøl et øl det absolutt må smake jul av men heller passe til retten du spiser. Smaken av jul får du uansett nok av. Hadde heller prøvd å lage en brown ale eller en god og kraftig IPA.
 
Anders_1979 skrev:
For meg personlig er ikke en juleøl et øl det absolutt må smake jul av men heller passe til retten du spiser. Smaken av jul får du uansett nok av. Hadde heller prøvd å lage en brown ale eller en god og kraftig IPA.
+1
Hvis jeg derimot skulle lage et eget Juleøl spesifikt for høytiden, assosierer jeg mer i retning koseøl som skal nytes foran peisen, etter at all spisingen er unnagjort.

For eksempel noe ala Bestefar fra Haandbryggeriet og God Jul fra Nøgne Ø.
Ikke at disse ikke kan matches med mat, men personlig drikker jeg de heller alene.
 
Har gjort to eksperimenter med nellik selv. I min erfaring er det ekstremt vanskelig å beregne; enten merker du det ikke, eller så tar det helt over. Enig med Gahr, lag Petrus-julekalender og prøv noe annet.

For eksempel: En veldig fin kombo som jeg har hatt god erfaring med er (til 20 liter) ca 60g ferskrevet appelsinskall og 2g tørket ingefær de siste 5 minuttene av koketiden. Det gir en hale av søt sitrus som glir over i ingefær og forsvinner. Det er den typen kryddertilsetning som bare merkes av dem som følger godt med og akkurat det jeg trenger, hverken mer eller mindre.
 
Eg fann ei oppskrift her på Norbrygg der det var brukt avkok med mellom anna Lakrisrot   og har det i årets julebrygg og eg synes det fungerer godt i eit julebrygg.  
 
Jeg syntes Gahr er i overkant skeptisk til krydder i øl

Brygget noe lignende selv tidlig i September der jeg splittet batchen i to og bare tilsatte krydder i 4-5 liter
den med krydder ble så god at det må brygges en ny batch bare med krydder

http://haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi?pick=Underlig%20Jul&mine=on&sort=date&stylesort=0&numshow=100&namesearch=&brewersearch=
 
loebrygg skrev:
Jeg syntes Gahr er i overkant skeptisk til krydder i øl

Brygget noe lignende selv tidlig i September der jeg splittet batchen i to og bare tilsatte krydder i 4-5 liter
den med krydder ble så god at det må brygges en ny batch bare med krydder

http://haandbryg.dk/cgi-bin/beercal...sort=0&numshow=100&namesearch=&brewersearch=

Hehe. Det finnes mange øl med krydder som fungerer bra, men de fleste av disse er kun krydret med humle.;)

Spøk til side: Jeg er ikke mot krydderøl som sådan, men jeg mener mange bryggere ikke er særlig flinke til å bruke krydrene riktig. Nellik er jeg ikke noen fan av, fordi det så kjapt tar overhånd. Krydder som korianderfrø, sitrusskall og ingefær er enklere å bruke, fordi de ikke like fort blir dominerende. Felles for disse er at de er det jeg vil kalle "friske" krydre; de gir friskhet og setter en spiss på ølet. Da skal det mer til før ølet blir tungt. Typiske julekrydre som kanel, nellik og kardemomme vil jeg kalle "søte". Disse er det mye vanskeligere ikke å overdrive med. Jeg foretrekker stort sett krydderøl hvor det er vanskelig å sette fingeren på hva som er brukt; man kan kjenne at det er noe der, men ikke nødvendigvis hva.
 
Ja, tror nok det var mest fersk ingefær som bidro i retning redishbrown-ginger-ale
brukte ikke så mye nelikk
 
Dette var den nærmeste tråden jeg fant. Prøver her.
Jeg er mer glad i humle enn den typiske juleølen tillater. Kunne godt tenke meg å lage en Black IPA, med julepreg og da tenker jeg mest på kanel.
Men, jeg er redd for er at kanelen skal overdøve humlesmaken. Kanelen bør kjennes sammen med maltsødmen før humlesmaken overtar. Noen forslag til hvordan jeg bør gå frem med tilsetning av kanel?
 
Har ikke så mye erfaring med kanel dessverre, men nellik derimot har jeg tilsatt i små mengder i 2 forskjellig brygg. Kommer ALDRI til å bruke nellik igjen. Tar fort overhånd. Har eksperimentert med en del tilsetninger, ingefær, sitrongress, granskudd, honning, chili, eikespon, vanilje, bringebær....Nå har jeg endelig lært: Øl består av vann, malt, humle og gjær!
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Re: krydder, anbefaler å lage tinkturer av de forskjellige tilsetningene ved å legge dem i vodka e.l. mens du gjærer ølen, eller gjerne før, og så bruke en graduert sprøyte eller pipette til å smake deg fram til riktig ratio på en liten mengde ferdig gjæret øl, og så skalere opp til hele batchen. Da slipper du å ha 100L øl som smaker alt for heftig nellik, e.l.

Evt kan du splitte batchen og ha litt forskjellige mengder tilsetninger i hver. Jeg gjorde dette på fjorårets juleøl, og var interessant å høre folks preferanser. Både varianten uten krydder, den med 4ml tinktur/L og den med 10ml/L var noens favoritt. Jeg brukte kun 1 tinktur med alt oppi, men det hadde sikkert vært ennå lurere å lage separate tinkturer per tilsetning.
 
Tilbake
Topp