Oppskrift på en Pale Ale, ikke for bitter og ganske "rask"

Hei.

Ønsker oppskrift på et brygg som beskrevet i overskriften.
Fint om den ikke er alt for spesiell på lukt og smak da en skal benyttes i et festlig lag.

Alle forslag mottas med stor takk !

Hilsen Halfdan

90% pale malt
10% lys krystallmalt

OG 1.055
FG: Bør bli ca 1.010

Cascade tilpasses 40 IBU.
1 g Cascade per liter ved turn off.

Gjæres med WLP099 San Diego Super.

Forresten. Hvis gjestene ikke er fullstendige pingler vil jeg anbefale en kloneoppskrift av Sierra Nevada Pale Ale.
Har brygget denne 3 ganger, hver gang med veldig bra resultat. Trenger nok etpartre uker lagring for å ikke virke direkte grønt, men et veldig friskt og solid drikkeøl.

Ta utgangspunkt i oppskriften her: http://www.themaltmiller.co.uk/index.php?_a=viewCat&catId=9 
Juster til ca 40IBU, øk kraftig med aroma og smakshumle, og tørrhumle med cascade i tillegg. Gjæres kaldt og drikkes ungt  ;D

RawRoffe skrev:
PaalMK skrev:

Ølet skal fates til helgen, skal minne meg selv på en oppdatering etter at øllet er kjølt ned, trykksatt og smakt.

Ok, første smak av rr centennial blonde. Har stått 2 dager på fat i 10 grader, fortsatt veldig tåkete og litt lite karbonert.

Lite aroma, mest av malt. Rent og fint, veldig fint balansert sommerale. Faktisk kan man kjenne en liten snert av bitterhet fra centennialhumle.

Ikke det mest interessante ølet jeg kan tenke meg, men umulig å mislike. Håper jeg da.
e7enazu3.jpg

Sent from my C6603 using Tapatalk 2

Såg lekkert ut! Følgde du oppskrifta til punkt og prikk? Samme OG og FG med Nottingham? Temperatur?

Nææææhhh, egentlig ikke. Eller kanskje!
Brygget 2 øl på én mesk, sk party gyle. Maltbill er etter oppskrift, dvs forholdet mellom pale/vienna/dextrin/cara var likt.
Blandet first & second runnings slik at OG på Centennial blonde ble ca på oppskriften (resten ble en pale ale med rikelig humlearoma og WLP051).

Siden brygget ble heftet av praktikaliteter og forskjellige forpliktelser mangler jeg endel detaljer. Skalerte litt opp og siktet på en OG på ca 1045. Tror jeg landet på ca 1050, mao litt over. FG ble 1009, som er omtrent på oppskrift.
Gjæret kaldt, men usikker på nøyaktig temp. Fra ca 12 - 20 grader over 14 dager vil jeg tro. Tørrhumlet bittelitt, en liten neve centennial (20g?) på 50 liter.

Tror ikke presisjon og teknikk er så veldig nøye i dette øllet, kjør på!
(kontroll på /lav gjæringstemp er lurt)

Tilbake
Topp