Mandarina er en tysk humle (Huell) som er krysset med Cascade. Kraftig aroma og sitrussmak og forholdsvis søt i smaken. Ølet har vært forbeholdt ølfestivaler i høst, men kan godt tenkes å bli lansert litt bredere etterhvert.Laegreiden skrev:Hvilken humle og hvilken oppskrift?
Ja takk begge deler :yes:
Laegreiden skrev:Er tanken å lage en singel hop IPA med denne humlen?
Waltz skrev:Spør man Nøgne så får man svar vistnok.. :amen:
Jeg fikk en liten rettesnor på oppskriften og ikke fullstendig da.. ser at IBU skal være på 50 og ABV 7.5 på ratebeer og prøver meg ut fra det..
Jeg kommer frem til en halv kilo humle ut fra dette skjemaet på en 56 liters batch.. hørtes mye ut men men.. blir jo aldri for mye humle.. :ilike:
Legger med Beersmith-fila om noen kan se om det ser greit ut.? ? ?
Dette er svaret:
Her er en grei rettesnor:
Malt
Maris Otter: 91%
Crystal Malt: 9%
Mesk: 1 time på 65 grader, 15 min på 72 grader.
Humle:
Mandarina 90 min (ca 10% av totalmengde), 15 min (ca 10%), 5 min (ca 10%), WP (ca 35%), DH (ca 35%)
Gjær: WLP007
20 grader i 10-14 dager
Waltz skrev:Rutof får inn 20 kilo før jul så .. er bare å vente til det dukker opp i nettbutikken.. Hobbybryggeren.no
Waltz skrev:Spør man Nøgne så får man svar vistnok.. :amen:
Jeg fikk en liten rettesnor på oppskriften og ikke fullstendig da.. ser at IBU skal være på 50 og ABV 7.5 på ratebeer og prøver meg ut fra det..
Jeg kommer frem til en halv kilo humle ut fra dette skjemaet på en 56 liters batch.. hørtes mye ut men men.. blir jo aldri for mye humle.. :ilike:
Legger med Beersmith-fila om noen kan se om det ser greit ut.? ? ?
Dette er svaret:
Her er en grei rettesnor:
Malt
Maris Otter: 91%
Crystal Malt: 9%
Mesk: 1 time på 65 grader, 15 min på 72 grader.
Humle:
Mandarina 90 min (ca 10% av totalmengde), 15 min (ca 10%), 5 min (ca 10%), WP (ca 35%), DH (ca 35%)
Gjær: WLP007
20 grader i 10-14 dager
Waltz skrev: