Oppskrift på sommerøl?

Dette blir min første post på forumet her!
Tenker å brygge en sommerøl til uken, og lurer på tilbakemelding på oppskrift. Har en 3-4 brygg bak meg, men alle har vært ferdig sammensatte bryggesett, så er ikke helt sikker på oppskrifter enda. Planen er en lys, fruktig og frisk pale ale, som skal være lettdrikkelig og leskende i solen.

Batch size: 25 l
OG: 1.046
FG: 1.011
IBU : ca 30
EBC: ca 10
ABV: ca 4,3 %

4,5 kg pale malt
200 g carapils
200 g caramalt, 30 ebc

Humle:
- Amarillo eller citra (hva funker best her?) @60 min for å nå IBU
- 25 g amarillo @ 15 min
- 15 g citra @ 15 min
- 25 g amarillo @ whirlpool
- 15 g citra @ whirlpool
- 25 g amarillo @ tørrhumling
- 15 g citra @ tørrhumling

Vil dette funke? Vil amarillo og citra være en god miks, eller vil disse liksom kansellere hverandre? Har inntrykk av at disse gir smak og aromaer som er litt i samme bane, så håper på at de utfyller hverandre bra.

Kan en av de brukes som bitterhumle? I så fall, hva vil være best?

Og hva slags gjær vil passe bra? Tenkte i utgangspunktet enten wlp007 eller us-05, men tar gjerne imot tips her også!

Setter pris på tips
 
Ølet ble bra! Både jeg og brodern er veldig fornøyde:beercheers:

Ølet er fint og leskende, og vi har fått gode tilbakemeldinger fra folk som har smakt, både damer og menn. Jeg kunne selv tenkt meg litt mer humlepreg, og kommer kanskje til å ha litt mer bitterhumle samt tørrhumle om jeg brygger den igjen;) trykk på litt her, er egentlig bare småpirk fra min side:rolleyes: Amarillo/citra funket som bare det! Flaskene kommer nok til å forsvinne fort i løpet av sommeren:p
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp