Oppskrift til lagerøl på maltekstrakt

k.ped

Norbrygg-medlem
Hei! Sitter og nyter min beste øl så langt,men synes den mangler litt fylde og tenkte for første gang å prøve med såkalt minimesk.

Oppskriften jeg brukte (til 10 liter øl) 1,8 kg Muntons light maltekstrakt kokt i 70 minutt totalt,kokevolum 13 liter,endte opp med 10 liter brygg.
Litt kjedelig oppskrift kanskje,,,, ::)
Humle  60 min 5 g simcoe 12,2
humle  30 min 7 g hallertau hersbrucker
humle 15 min 10g hersbrucker
humle 5 min 15g hersbrucker

Gjær rehydrert Saflager s 23 11,5 g
Gjæringstemp 10 grader 13 dager 2 dager diacetyl rast 20 grader romtemp.
Tilbake til 12 grader 7 dager


Deretter flasking med 74 g sukker til 10 liter.
10 dager karbonering på 18-20 grader.
Så kjøleskap
OG 1055 og Fg 1013 ca

Beste ølet så langt,har bare brygget 3 brygg med koking av humle osv
Men jeg synes det mangler litt fylde. Spørsmålet blir da;ved bruk av minimesk er det vel mulig å hente noe fylde ut av malt,men hvilken malt? spesialmalt,kara malt eller hva?
mengde?

Tips mottas med takk!
Kenneth!
 
Jo, jeg har brygget en del med minimesk, og stemmer vel at det kan gi litt mer maltfylde. Om det er noe pils-lignende du vil ha, er pilsnermalt den mest fornuftige basismalten, kanskje med litt Münchener i tillegg for ekstra sødme og maltaroma (og en dæsj hvetemalt for skumfasthet, om du ønsker det). Spesialmalt som cara og crystal kan trekkes som te uten å meskes, men gir mer restsødme, og kan også meskes sammen med en basismalt som pilsner eller pale malt.
 
Har veldig lyst til å prøve Weyermann Bavarian Pilsner ekstrakt med saaz humle og saflager W34/70 gjær. Dette bør bli et veldig bra øl sett.
 
Tja,om det må være 20 grader vet jeg ikke helt,men temperaturen skal vistnok heves en del for å fjerne eventuell diacetyl,gjæren trenger noe høyere temperatur for å ordne dette. Er ingen ekspert på dette,men den er iallefall betydelig bedre enn forrige gang da jeg ikke hadde diacetyl rast overhodet!

Kenneth
 
Tilbake
Topp