Oppskrifter i %

Sitter nå å leser Designing great beers å leser hvordan man regner ut en oppskrift i prosenter.
Den beregner prosentene ut fra utbytte fra hver type malt istedet for vekt som f.eks. Beersmith bruker (vet ikke hva andre bryggeprogrammer bruker, men tipper de baserer seg på vekt også).
Dette kan gi forholdsvist stort utfall på maltsorter med lavt innhold av ekstrakt.
F.eks.

90% pale malt (SG: 1036)
10% roasted barley (SG: 1025)

Hvist man baserer seg på å benytte 3600g pale malt vil oppskriften i Beersmith være:

3600g Pale malt
400g Roasted barley

EBC 44.8

Mens ved å regne ut for hånd:

3600g Pale malt
576g Roasted barley

EBC 51.1

Dette er en økning med 44% med Roasted barley.

Hvist man skal regne ut en oppskrift som benytter seg av % må man vite hvilken utregnings metode folk benytter seg av.
Regner med de fleste hjemmebryggeroppskriftene benytter seg av % i vekt siden de fleste bruker bryggeprogrammer, men hva med oppskrifter fra bryggerier som f.eks. London porter fra Haandbryggeriet?
 
Det er standard å bruke % av vekt. Om man oppgir % av utbytte, blir det hele litt mer komplisert, siden utbyttet fra forskjellige malttyper varierer ganske kraftig. Jeg vil anta at tallene i London Porter-oppskriften også er % av vekt.
 
Hvordan regner du det ut på papir?
Hvist vi tar samme oppskrift å målet er:

20l
OG:1052

90% pale malt (SG: 1036)
10% roasted barley (SG: 1025)

Edit: Vil ikke en utregning fra mengde ekstrakt man får fra malten være mer nøyaktig med tanke på att utbyttet for en type malt kan variere mellom produsenter, forskjellige innhøstninger o.l.
 
Først kan du sette inn en tenkt maltmengde, la oss si totalt 5 kg. Da vil du altså trenge 4,5 kg pale malt og 0,5 kg roast barley. Så regner du ut hva du vil få av utbytte av dette, i mitt oppsett ville jeg da få en OG på ca 1062. Målet var en OG på ca. 83 %  av dette, altså ganger jeg vekten av de enkelte delene med 0,83, og kommer fram til 3,735 kg pale malt og 415 g roasted barley, hvilket tilsvarer 90 % pale malt og 10 % roasted barley, og som i mitt oppsett ville ha gitt en OG på ca. 52. Jeg bruker her mine egne (for meg erfaringsmessig riktige) tall for utbytte av de to korntypene. Disse tallene kan variere fra brygger til brygger, men vil ikke ha betydning for det innbyrdes vektmessige forholdet mellom ingrediensene. Med erfaring, vil man ganske lett kunne se de omtrentlige mengdene man behøver for å komme "in the ballpark".

Som du sier, vil utbyttet fra den enkelte malt- og kornsort kunne variere fra produsent til produsent og fra år til år, men i praksis er slike forskjeller relativt små. Derfor er det langt enklere kun å forholde seg til vekt av ingrediensene. Og som sagt, er det dette som stort sett blir brukt når man snakker om % av gjærbare ingredienser.
 
Tilbake
Topp