Oppskrifter til Speidel Braumeister

Hei og hå!!

Er det noen her på forumet som har en eller flere gode oppskrifter som er godt utprøvd på Breumeisteren som er å anbefale?
Har selv prøvd noen og har fått varierende resultater, men ikke som er godt nok utprøvd til å anbefale andre. Jeg har ett juleøl og 2 pils på gjæreing her nå som jeg er litt spent på. Hvis de blir bra så kommer oppskriften ut så dere kan prøve selv. Smaken er jo som baken, og den er delt, så funker det for meg så er det ikke sikkert det slår ann for andre  :)
 
IPAen min, brygges på 20 liter Speidel:

5,0 kg pale malt
0,4 kg cara/krystall 150 EBC
0,1 kg special-B, cararaaroma eller annen krystallmalt ca 400 EBC

Meskeskjema:
60 minutter 64 °C
30 minutter 68 °C
15 minutter 78 °C

Humles med 40% cascade, 40% nelson sauvin og 20% sorachi ace til ca 60 IBU. Nå har jeg nelson sauvin på 12,5%, cascade på 6% og sorachi ace på 11%, så da blir humletilsetningene slik:
60 minutter 35+35+15 gram
0 minutter 20+20+10 gram
Tørrhumling etter ca 3 dager 20+20+10 gram

Gjærer med Safale US-05 eller tilsvarende.
 
Hei!

Hva slags utgjæringsgrad får du med dette meskeskjemaet?

Jeg har begynt å brygge med Speidel og til tross for tildels (over?)kompliserte og intense meskeprogrammer har jeg fått lavere utgjæring enn jeg fikk med ett stegs infusjonsmesk.
 
Den gjærer typisk fra 1.060 til 1.010, noe som jeg synes er litt i tørreste laget.

[size=6pt]Edit:[/size]
Jeg har brygget dette ølet noen ganger nå, med litt ulik bitterhet, men forholdsvis lik styre og utgjæring. Med utgjæring til 1.010 er 65 IBU (Tinseth) etter min mening det maksimale ølet tåler, og det er mulig resultatet blir hakket bedre ved å øke mesketemperaturen et par grader og flytte balansen litt over mot sødme.
 
beefeater skrev:
Akkurat det jeg har prøvd å oppnå! Tror jeg låner det meskeskjemaet til neste brygg.

Husk at utgjæring også er avhengig av maltsammensetning. Her er det 91% basismalt, noe som er forholdsvis mye. Har du mer karamellmalt eller røstet malt, får du lavere utgjæring.
 
Ja, jeg er klar over det. Mine APAer har typisk fulgt samme mønsteret. 1.060 til 1.010 med US-05 og en grist med oppimot 90% basismalt.
Dette ble etterhvert lett å reprodusere på "gammelbryggeriet" med en 90 minutters mesk på 65 grader.
Nå som jeg har fått Speidel har jeg falt for fristelsen å glemme KISS prinsippet og bruke alle temperaturstegene fordi det er så enkelt og det har ført til dårligere kontroll over utgjæringsgraden.
 
Tilbake
Topp