Oppskriftshjelp for Dummies

Jeg ønsker å lage denne :

http://www.7fjellbryggeri.com/brewourgamlehaugenoldalevintage2014


Og har en kjele på 36 liter ? Altså et kokevolum på 25 - 28 liter.
Hvordan finner jeg ut hvor mye som trengs av de enkelte ingrediensene ?? Finnes det en ferdig oppskrift som matcher vår utstyrsprofil (som det heter på fint) er det vel og bra. Men jeg hadde gjerne fått en forklaring på fremgangsmåten i tillegg. Vil du da dele den med meg blir både bryggekompisen min og jeg veldig glade, og kanskje flere til.

Jeg har forsøkt å se om min nyervervede app BeerSmith2 kan hjelpe meg, men har ikke lykkes særlig.
 
Denne er knallgod!

Har ikke oppskrift til ditt oppsett, men her er forsøk på forklaring:


Basisformel: antall kg malt x utbyttegrad = ønsket OG x Liter vørter

Du må vite utbyttegraden for bryggeriet ditt, altså hvor stor andel av sukkeret fra malten du bruker som er å finne i vørteren du tapper i gjæringskaret. Dette avtar ofte med OG og humlebruk, og varierer med maltsammensetning. For mitt bryggeoppsett ville jeg tippet på 0.7 (altså 70%) med denne oppskriften.

Du må vite hvor mye sukker det er mulig å få ut av hver malt/sukkertilsetning (teoretisk utbyttegrad), for å vite hvor mye sukker du begynner med. Her bruker jeg en metode som jeg tror jeg har fra Gahr selv: jeg antar at all basemalt kan bidra med 296 SG-poeng for hver kg/Liter og at all spesialmalt kan bidra med 268 SG-poeng for hver kg/Liter. Det blir jo ikke helt nøyaktig men duger.

Formelen ser da slik ut:

antall kg malt totalt x (296 x andel basemalt + 268 x andel spesialmalt) x bryggeriutbytte = ønsket OG x Liter vørter

eller

antall kg malt totalt = ønsket OG x Liter vørter/( ( 296 x andel basemalt + 268 x andel spesialmalt ) x bryggeriutbytte )

Hvis vi regner pale, amber malt og sukker som basemalt utgjør denne andelen 0.904 (90.4%) av totalvekten, mens resten (en andel på 0.096) er spsialmalt. Antar vi et bryggeriutbytte på 0.7 og 25L kapasitet i gjæringskar så ser regnestykket slik ut:


antall kg malt totalt =84 x 25 / ( (296 x 0.904 + 268 x 0.096) x 0.7 ) = 10.25 kg



Så bruker du prosentangivelsene i oppskriften til å regne ut hvor mye av hver av malttypene/sukkeret du trenger.
Jeg pleier å være litt konservativ; altså regne litt dårligere bryggeriutbytte ann det som er vanlig og så tynner jeg heller ut vørteren i gjæringsdunken med vann om nødvendig

Lykke til!
 
Det er bare en ting å si; tusen takk

Jeg skal forsøke meg på utregningen og poster resultatet for kvalitetskontroll senere.

-<rdwhahb>-
 
Da har jeg lekt meg med Excel og BeerSmith 2 (på pc) og tror jeg har funnet ut de ulike mengder med malt.
Det blir noe høy OG i BeerSmith med mine tall, men det kan vel bero på flere ting.
Det jeg lurer på er den første humlen (Horizon) Det står i oppskriften "to hit target IBU" Hvordan gjør jeg det ?
Leke med tall i kalkulatoren ? Eller er det andre mer logiske måter ?

Sånn ser oppskriften ut i V1.0 Jeg tar mer enn gjerne imot tips (og triks)upload_2015-4-15_21-29-46.png
 
Sist redigert:
Legg inn den andre humlen først så legger du inn Horizon til du får en IBU som oppskriften sier :) Lek med tall i kalkulatoren det er enkelt å greit.
 
Det lettaste er berre å trykke på "Adjust bitterness"-knappen i Beersmith rett etter du har lagt inn omtrentlige verdiar for humlene. Då justerer du IBUen med ein slider til ønska verdi, så endrar Beersmith humlemengden for deg. Eg pleier runde opp til næraste heile gram, då det kan bli nokre snodige desimalar. Aromahumlene justerar du sjølvsagt berre tilbake til g/L-verdiane dei skal ha. Etter litt justering, blir det som regel ganske rett. :)

Beersmith fikser også "prosentoppskrifter" for deg. Då legg du inn cirkaverdiar for malttypane (du plotter inn volum og effektivitet først - 70% er eit greit kompromiss) i oppskrifta, så klikker du på "Grain pct" (nederst til høgre for sjølve oppskriftsruta) og justerer maltprosentane til det stemmer. Beersmith reknar det heile om til kiloverdiar. Easy peasy! :)
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp