Oppsummering og spørsmål etter første brygging

Mitt første brygg ble nattbrygging, all-grain, en IPA (satser jeg på) etter følgende oppskrift:

Mål: 20L OG 1.063
Beregnet med Beersmith, 75% Brewhouse Efficiency
IBU: 51, Farge: 20EBC

5kg Maris Otter (Malt knust med Crankandstein 2A, 1,15mm - drevet med drill)
300g Crystal (150)
30g Target (11%, pellet), 60 min
50g EKG (5%, blomst), 15 min
25g EKG (5%, blomst), 5 min
Gjærnæring og Irish Moss ved 10 min.
Gjær: 11,5g Safale S-04, hydrert.

  • Mesking: 67°C, 14L , 60 min.
  • Skylling: "Batch sparge" med 76°C vann i to omganger (4+13L)
  • Dette gav 24L vørter med gravity 1,052
  • Koking 60 min, satt igjen med ca 22L (?)
  • Kjøling till 20°C tok ca 20 min.
  • Overførte til gjæringskar, brukte en relativt finmasket sil i kar-enden. Fikk bare 16,5L på karet. OG 1064. Tilsatte gjær ved 20°C, planlegger å gjære på samme temperatur

Oppsummering: Alt i alt var dette et svært hyggelig møte med bryggekunsten, med et par vanskeligheter.

1. Det ser ut til at jeg i det ukokte vørteren havnet på nøyaktg 75% efficiency, så det er vel greit. Litt lavt kanskje?

2. Boiloff ble muligens noe høyere enn beregnet, men fikk aldri tatt noen nøyaktig måling (glemte å måle før jeg satte kjølespiralen oppi) - i alle fall tyder en svakt høyere enn beregnet OG på det.

3. Et problem som føltes stort: Det var enorme mengder med trub i bunnen. Den begynte allerede å bli plagsomt å holde den unna ved 15L. Ved 16,5L så hadde jeg allerede fått med en del. Det var da fremdeles ca 4L gusje igjen i gryta. Dette er vel mye?? Og allerede nå ser jeg at det ligger ca 1cm med slikt i bunnen av gjæringskaret. Mesteparten av truben var svært lett å hvirvle opp, så det ble et problem. Hvordan takler jeg dette? Har jeg vært for konservativ, eller for liberal med det å få med trub i gjæringskaret? Ellers ser vørteren svært klar og fin ut.

4. Jeg fant en larve (ser it som maggot) i truben etterpå - ekkelt, men det gjør vel ikke noe? Bare mer proteiner ;D Kom nok inn med humla tenker jeg...

Gleder meg allerede til neste runde, og ikke minst til å smake på brygget. Det luktet nydelig! Litt irriterende at det fort blir noen halvlitere mindre enn jeg hadde sett for meg, men det får stå sin prøve. Bare det blir godt så :)
 
1. Effektivitet på 75% er bra.

2. da kan du måle boiloff neste gang - det er greit å vite slik at du treffer volumene rett. Det tok meg flere brygg før jeg fikk helt kontroll på volumer.

3. Det er en endeløs diskusjon om det gjør noe ha med mye "thrub" i vørteren eller ikke. Dersom du vil ha minst mulig finnes det noen teknikker. Whirlpool - dvs. rør kraftig rund i gryta slik at du danner en virvel. La stå i 1 time. Da vil thrub ha samlet seg i en haug i midten og du kan tappe ut fra siden uten å få med så mye. Eller du kan la det stå i gryta et par timer (evt over natten) og oveføre til gjær karet med hevert. Eller du kan sile vørter gjennom en saft sil. Eller installere en slik http://morebeer.com/view_product/9684/103792/Kettle_Screen

4. Den er nok godt kokt så det gjør vel ikke noe... Du må finne på et passende navn på ølet... Maggot PA? Du kn jo koke noen flere og ha en på hver flaske  ;D
 
Viktste skrev:
3. Det er en endeløs diskusjon om det gjør noe ha med mye "thrub" i vørteren eller ikke. Dersom du vil ha minst mulig finnes det noen teknikker. Whirlpool - dvs. rør kraftig rund i gryta slik at du danner en virvel. La stå i 1 time. Da vil thrub ha samlet seg i en haug i midten og du kan tappe ut fra siden uten å få med så mye. Eller du kan la det stå i gryta et par timer (evt over natten) og oveføre til gjær karet med hevert. Eller du kan sile vørter gjennom en saft sil. Eller installere en slik http://MoreBeer.com/view_product/9684/103792/Kettle_Screen

Takker for svar!

Ang truben, så var den fint i bunnen etter realtivt kort tid. Problemet var at sjiktet den dannet var relativt høyt og tilsvarte altså 4L. Mulig det ville satt seg mer med litt mer tid på benken... Og så var konsistensen på sjiktet så "flytende" at jeg ikke kan tenke meg at det ville holdt seg i midten ved hjelp av whirlpool, men får prøve neste gang. Når det gjelder en sånn Kettle Screen, så tror jeg den truben, eller hva det nå var, for en stor del ikke ville blitt filtrert ut - den var så "fin". Den rant rett gjennom en veldig finmasket sil jeg hadde i andre enden ... humle, maggot og litt slikt stoppet den imidlertid fint.

Tror det må bli Maggot IPA ja :) Takk for den ;) 
 
Om du hadde preboil Sg på 1,052 og 24l, ville du hatt ca 19,5l med postboil Sg på 1,064. (brewmath app til I-phone)
 
protto skrev:
Om du hadde preboil Sg på 1,052 og 24l, ville du hatt ca 19,5l med postboil Sg på 1,064. (brewmath app til I-phone)

Trenger ikke app'en, formelen er vel rett og slett så enkel som:

Preboil SG * Preboil volum = Postboil SG * Postboil volum
 
Wirlpool effekten virker til en viss grad. Bruker du pellets eller hel humle? Den screenen virker nok bare ved hel humle.
Det enkleste er å vente litt (1 time ellr mer) slik at det samles i best mest mulig - og så må du ta med i beregningen at du mister endel vørter til "trub".
 
Viktste skrev:
3. Det er en endeløs diskusjon om det gjør noe ha med mye "thrub" i vørteren eller ikke. http://MoreBeer.com/view_product/9684/103792/Kettle_Screen
Jeg gjorde et eksperiment med "thrub" sist jeg brygget IPA.  Jeg tappet først av alt jeg kunne med nogenlunde klar vørter. Så tappet jeg resten i et 25liters gjæringskar. Det jeg satt igjen med da var ca 25 liter med tykk grønn guffe. Jeg tilsatte guffen normalt med gjær og lot det stå til. Når alt var ferdig gjæret så fikk jeg ut ca 12,5 liter fint øl ut av eksperimentet mitt. Jeg merket disse flaskene spesielt i tilfelle at det ble forskjell i smak, MEN det ble ikke forskjell. Jeg klarte ikke å smake forsjell på IPA fra grumsdunken og de andre dunkene.
 
BorBar skrev:
protto skrev:
Om du hadde preboil Sg på 1,052 og 24l, ville du hatt ca 19,5l med postboil Sg på 1,064. (brewmath app til I-phone)

Trenger ikke app'en, formelen er vel rett og slett så enkel som:

Preboil SG * Preboil volum = Postboil SG * Postboil volum

...den har ein del andre funksjonar og... som gjærkalkulator feks. Men om du insisterar på penn og papir må du gjerne det for min del ;-)
 
Ramsvatn skrev:
Viktste skrev:
3. Det er en endeløs diskusjon om det gjør noe ha med mye "thrub" i vørteren eller ikke. http://MoreBeer.com/view_product/9684/103792/Kettle_Screen
Jeg gjorde et eksperiment med "thrub" sist jeg brygget IPA.  Jeg tappet først av alt jeg kunne med nogenlunde klar vørter. Så tappet jeg resten i et 25liters gjæringskar. Det jeg satt igjen med da var ca 25 liter med tykk grønn guffe. Jeg tilsatte guffen normalt med gjær og lot det stå til. Når alt var ferdig gjæret så fikk jeg ut ca 12,5 liter fint øl ut av eksperimentet mitt. Jeg merket disse flaskene spesielt i tilfelle at det ble forskjell i smak, MEN det ble ikke forskjell. Jeg klarte ikke å smake forsjell på IPA fra grumsdunken og de andre dunkene.

Ja - det er jo mange som hevder det samme... Men Jamil (US bryggeguru # 1) hevder noe annet... Så det er vel bare et valg man må ta...
 
Hei, og gratulerer med strålende gjennomført og vel overstått brygg!!

Hvis du legger til de 4 litrene med trub (som jeg formoder du dumpet?) til sluttvolumet ditt så traff du jo veldig bra med sluttvolumet!!
Planlagt OG traff du jo også rimelig spot on, så dette må jo bare bli bra!

Før neste brygg må du ta en beslutning om du vil kompensere med å meske med 4 liter ekstra vann eller ta med de 4 litrene med trub i gjæringskaret. Om det er bra eller ikke er en egen diskusjon. Jeg siler all vørteren (ingenting ighen i gryta når jeg er ferdig) gjennom ei kjøkkensikt som samler opp humlen men slipper igjennom mye av truben og mener nå at ølet blir bra.
 
Viktste skrev:
Wirlpool effekten virker til en viss grad. Bruker du pellets eller hel humle? Den screenen virker nok bare ved hel humle.
Det enkleste er å vente litt (1 time ellr mer) slik at det samles i best mest mulig - og så må du ta med i beregningen at du mister endel vørter til "trub".

Bruker pellets og blomst - men humlen var ikke noe problem. Det ble fanget opp av silen jeg hadde i kar-enden når jeg brukte heverten til å overføre til gjæringskaret. Selv humle fra pellets ble samlet opp. Det som var problemet var resten - det gusje/gjørmeaktige, gråhvite greiene.

Skal prøve whirlpool eller litt mer venting nete gang, så kanskje jeg berger mer av vørteren. Det er allerede med i beregningene til Beersmith at man skulle miste litt grunne trub, men denne beregningen var ALTFOR konservativ slik det ble nå.
 
beefeater skrev:
Hei, og gratulerer med strålende gjennomført og vel overstått brygg!!

Hvis du legger til de 4 litrene med trub (som jeg formoder du dumpet?) til sluttvolumet ditt så traff du jo veldig bra med sluttvolumet!!
Planlagt OG traff du jo også rimelig spot on, så dette må jo bare bli bra!

Før neste brygg må du ta en beslutning om du vil kompensere med å meske med 4 liter ekstra vann eller ta med de 4 litrene med trub i gjæringskaret. Om det er bra eller ikke er en egen diskusjon. Jeg siler all vørteren (ingenting ighen i gryta når jeg er ferdig) gjennom ei kjøkkensikt som samler opp humlen men slipper igjennom mye av truben og mener nå at ølet blir bra.

Ja jeg ser at jeg egentlig traff veldig bra. Hadde bare ikke i min villeste fantasi trodd at hele 3-4L ville forsvinne med truben. Jeg tenker vel jeg skalerer opp hele oppskriften til 23L neste gang, slik at jeg får nærmere 20L ferdig øl.
 
Det er jo litt irriterende å kaste noe.  Jeg bruker et villa bryggeri av samme størrelse og det blir gjerne 3-4 liter med trub og humle etter tapping av vørteren.  Nå tapper jeg ganske sakte for å holde vørteren klar.  Resten fylles på 1,5 liter flasker og får stå på kjølerommet til neste dag.  Opptil halvparten kan så helles av som klar vørter.  Denne kokes opp og tilsettes i dunken etter avkjøling.  Eller det kan legges i fryseren så har jeg litt vørter til starter for neste brygg. 
 
Tilbake
Topp