"ordentlig kontroll på gjæringen"

Jeg fant løsningen på temperatursvingningene i helga. Jeg stilte først inn UT 200 slik at den slo inn og ut med 0,1 grad forskjell. Men tempen sank fra 20 grader til 15 grader ved at det ble betydelig kaldere i garasjen pga væromslag. Et ullteppe rundt dunken ordnet dette, nå virker temperaturen stabil.
 
Hei, hvor kan man få tak i en "thermowell" til å sette i lokket på gjæringsdunken. Har sett på denne: https://www.brewershardware.com/12-Stainless-Steel-Thermowell-TWS12.html -Men det blir voldsomt med frakt og påslag fra USA for så lite. Er det noen bryggerbutikker i Norge som har slikt?
Med termowell midt i karet kan du risikere større temperatur svingninger enn med probe på kar kanten. Temp økning/senking drives av temp forskjellen mellom omgivelsene dvs temp forskjell mellom luften utenfor og øllet i karet. Dersom du måler i midten kan øllet ut mot kanten ha en mye høyere/lavere temp enn temp i midten av karet...
 
Det er nok sant, men..
Jeg er mer redd for at øllet skal utvikle for mye varme under stormgjæring enn at det skal bli for kaldt og stoppe.
(5 stikkord: 50, liter, porter, wlp007, malingsfjerner)

Fra neste batch kjører jeg probe gjennom lokket. Fant noen lange syrefaste på aliexpress, skal se om jeg finner navn på selger.
 
Ser den :) Det er sikkert noen her inne som har erfaring med store batcher og gjort forsøk med kontroll av temp basert på samtidige målinger med termowell og kant
 
For å løse dette trengs vel sirkulasjon i vørteren, med en skånsom pumpe som ikke slår ihjel gjærcellene. Hva gjør de store bryggeriene?
 
Jeg brukte i starten av min bryggekarriere en klart gjæringskar ifra Coopers. Og der er MYE sirkulasjon i vørteren under stormgjæringen, så tror ikke at det har så mye å si hvor en måler temp.
 
Enig med ANordal her. Til og med på det vanlige gjæringskaret mitt fra europris bruker jeg å se stor aktivitet og sirkulasjon under stormgjæringen.
 
Slik blir det i første omgang her ^^ fungerer utmerket med varmeplater,kjøleskap og stc1000
 

Vedlegg

  • 20150223_165529.jpg
    20150223_165529.jpg
    91,6 KB · Sett: 114
  • 20150118_003039.jpg
    20150118_003039.jpg
    115,2 KB · Sett: 101
Ser den :) Det er sikkert noen her inne som har erfaring med store batcher og gjort forsøk med kontroll av temp basert på samtidige målinger med termowell og kant
Hei. Jeg har en del brygg bak meg med thermowell nå, og konklusjonen min er at det beste resultatet får jeg når jeg taper STC-1000 sensoren på utsiden av karet (plastbøtte) med litt isolasjon utenpå. Jeg har laget til en temperaturlogger med en sensor i thermowell og en sensor på utsiden av bøtten slik at jeg kan følge med på hvordan tilstanden er oppe i bøtten.
LIE0m.jpg

(grønn er i thermowell, rød er uisolert probe på utsiden)

Under stormgjæringen er det selvsagt større forskjell på thermowell og den uisolerte probem, men STC1000 henger godt med og sørger for at den grønne streken er flat og fin hele veien.
 
Tilbake
Topp