Ørliten katastrofe, uknust malt.

Litt smågira her nå etter at jeg henta kartongen på posten. Alt i skjønneste orden bortsett fra at selger har glemt å knuse den ene kiloen med hvetemalt jeg kjøpte. Såklart har jeg satt igang hjulene med brygginga av en liten batch med wit. Har skjønt såpass at blender ikke egner seg nevneverdig til formålet, men må man så må man?? Har igrunn tenkt å benytte noe aldrende humle og har en sekk med knust pale malt stående som trenger å få tatt sin siste reis (tilsammen 60kr i ingredienser). Hvis jeg maler hvetemalten ganske fint i blendern så vil vel kanskje resten av maltsenga som består av riktig knust pale malt filtrere brukbart unna småpartiklene?
 
Jeg har gjort det samme en gang, hatt hvetemalt i blenderen (men finmalte den ikke) og blanda den med "korrekt" knust malt og hatt det oppå et godt lag ferdigknust malt i mesken . Det blei et godt øl det. OG ble faktisk en del over hva jeg hadde beregna, men om det hadde en sammenheng aner jeg ikke :)
 
Da var malten knust i blenderen, og det så ikke så aller verst galt ut egentlig. Endel mer støv enn vanlig, men det skal nok gå godt! :D
 
Har brukt blender selv, også til en partial mash wit, uten åpenbare problemer, foruten som du sier at det kan bli mye støv. Men en wit skal jo gjerne være tåkete, så det går nok bra ja! Jamil Zainashef anbefalte faktisk å tilsette en skje eller så hvetemel i wit, for å være sikker på at den blir "korrekt tåkete" - men det slipper nok vi som bruker blender-teknikken :yes: ;)
 
RolfK skrev:
Jamil Zainashef anbefalte faktisk å tilsette en skje eller så hvetemel i wit, for å være sikker på at den blir "korrekt tåkete" - men det slipper nok vi som bruker blender-teknikken :yes: ;)

Han mener å tilsette mel i kokekaret. Ikke i mesken  ;)
 
Dette ble forresten katastrofe, så det blir artig å se hvordan det hele ender opp. Resulterte i fantastiske 51% utbytte fra mesken, så det blir vel mest en wit basert på pale malt med et hint hvete  :brygging:
 
Tilbake
Topp