[Oslo] Trenger å låne/leie oksygeneringsutstyr 19. mai

Kristianiastudentenes Haandbryggerlaug skal brygge "Deepwater Horizon" en ekstrem Imperial stout med OG på 1.138. Vi har enda ikke investert i rent oksygeneringsutstyr, og har ikke råd til det enda. Derfor lurer jeg på om noen har oksygenflaske og utstyr å låne oss den 19. mai? Vi kan eventuelt betale en 100-lapp eller to for lånet.

Vi trenger også å tilsette ny oksygen ca en uke senere.

Gi beskjed dersom du har tilgang og kan tenke deg å hjelpe noen eksperimenthungrige studenter!

Dere kan godt låne flaska mi, mot en smaksprøve på brygget :)

Har ikke flow-meter, men med litt eksperimentering finner dere vel ut av det.

Skal dere bruke whitelabs high gravity gjær, eller noe annet spennende. Jeg har også O2 og sten om dere trenger, og da mot å få lukte på ølen ;-)

Martin E skrev:
Vi trenger også å tilsette ny oksygen ca en uke senere.
Litt OT, men er ikke en uke litt seint?

Jeg skal brygge en barleywine i morgen, det er derfor jeg spør. Jeg hadde planlagt O2-tilsetning ved pitch, etter ca. 12 timer og evt. en gang til etter 20 timer.

Jo, jeg synes også ei uke senere høres litt lenge ut. WhiteLabs anbefaler å tilsette oksygen av og til de første fem dagene, ved brygging av ekstremøl:
http://www.whitelabs.com/beer/homebrew_super.html

bidland skrev:
Dere kan godt låne flaska mi, mot en smaksprøve på brygget :)

Har ikke flow-meter, men med litt eksperimentering finner dere vel ut av det.

Ja, takk! Er det mulig å låne den i ca en ukes tid rundt 19. mai?

Richard skrev:
Skal dere bruke whitelabs high gravity gjær, eller noe annet spennende. Jeg har også O₂ og sten om dere trenger, og da mot å få lukte på ølen ;-)

Etter å ha snakket med Kjetil på Nøgne om Dark Horizon, har vi kommet omtrent frem til følgende plan:
- Lager en sterk vørter på ca 1.110
- Tilsetter gode mengder ren oksygen og bruker en stor starter med f.eks WLP007.
- Lar dette gjære i 10-14 dager, tilsetter deretter sukker (litt melasse, litt hvitt), mer gjærnæring, mer oksygen. Pitcher i tillegg en stor starter med champagnegjær.
- Gir god tid til å gjære ut.

Etter å ha sett tilbakemeldingene deres, ser jeg at vi ganske burde gi en ny dose oksygen etter ca 12 og ca 20 timer. Håper den gjære fra 1.140 til 1.030.

Innnspill til denne planen mottas med takk!

Vær forsiktig med ren oksygen. For mye gir lett fusel i ølet (særlig i et så sterkt øl...).

Gahr skrev:
Vær forsiktig med ren oksygen. For mye gir lett fusel i ølet (særlig i et så sterkt øl...).

Takk for tipset. På en skala fra blomst til hest, hvor mye oksygen bør vi bruke?

/fra spøk til alvor, jeg veit det er nesten umulig å si uten flowmeter, men finnes det noen som har en tommelfingerregel på tid og trykk? Vi har selv en rustfri brusestein fra Vin og Bar som vi kan bruke, evnt. må vi bruke brusesteinen til den vi låner O2 av. Alle innspill eller tanker om dette mottas med takk.

Om du kjører ca. 1 bars trykk er det min erfaring at det er nok med bobling i ca. 45 sekunder i en batch på ca. 20 liter. Men dette vil variere en god del, f.eks etter hvor store hull det er i brusesteinen. Jeg har ingen anelse om hvor stor min er. Jeg fikk den av Atle Holgar (fra Petits bergensdager) for mange år siden, men fikk aldri vite noen dimensjoner.

Tilbake
Topp