ossian suprimly gold

Ok. Det blir spennede å se hvor nærme du ender opp i smaksbildet på dette ølet kontra orginalen. Jeg skal sporenstreks "etter Jul, har litt mye øl på lager nå" debutere som ferskgjærbrygger hvis du mener at du er i nærheten av orginalen, hvis jeg får bruke oppskriften din da selvsagt...

Sjølsagt kan du bruke den. Tror dessuten jeg ville stilt litt tynt hvis jeg prøvde å rettsforfølge deg for det;).

Har du hørt på episode 14 her: http://spacekraft.no/vestkast/ ? Der snakker de om engelsk øl, og gjær er selvfølgelig en del av temaet. Hyggelig og lærerikt. (Vestkast er kvalitetsradio:)!) Også er det selvfølgelig episode 9, da, med Espen Lothe og Gahr Smith-Gahrsen som snakker om gjær. En højdare!

Hvor nær jeg er originalen, aner jeg ikke. Har ikke fått tak i den nå. Og jeg vet jo ikke hvordan ølet er, før det er ferdig karbonert - og kanskje lagret litt i tillegg. Men det hører hjemme i det samme terrenget som originalen, i alle fall. Det smaker nå som noe som godt kan bli noe lignende, for å si det sånn. Det største problemet er nok at det ble på 4,9% - men det er jo lett å justere.
 
Sitter og smaker nå. Ølet er nesten ferdig karbonert, og jeg er klar til å si at dette er den beste pale ale'n jeg har brygget så langt. Flott balanse mellom malt og humle, og Willamette og Cascade jobber flott sammen. Jord og blomst, uten at noe stikker seg ut og dominerer, og null kattepiss fra cascade'n. Det virker veldig riktig med humle tilsatt på 5 minutter her.
 
Kjenner litt på misunnelsen her nå. Jeg skal brygge "ossian" så snart jeg har fått drukket opp alt det jeg når har laget til julen. Kanskje jeg sniker inn en bryggedag allerede neste uke. Vi får se. Hadde vært godt med litt juleossian!!!
 
Sitter og smaker nå. Ølet er nesten ferdig karbonert, og jeg er klar til å si at dette er den beste pale ale'n jeg har brygget så langt. Flott balanse mellom malt og humle, og Willamette og Cascade jobber flott sammen. Jord og blomst, uten at noe stikker seg ut og dominerer, og null kattepiss fra cascade'n. Det virker veldig riktig med humle tilsatt på 5 minutter her.
Nå lurer jeg på om du har begynt å meske deg med Ossian. Er du fornøyd? Lingner det på orginalen? Eller trenger den lengre lagring før du drar en endelig konklusjon?
 
Den er god - selv om den ble litt syrligere enn jeg kunne ønsket meg, men det har jo med reguleringen av ph å gjøre. Mye maltsmak. Hvordan den er i forhold til originalen, er vanskelig å si så lenge jeg ikke får tak i den, men det er en god lys ale. Riktig typebetegnelse på det jeg har laget, er antakelig "golden ale", og det er jo faktisk hva Ossian er, også. Vel verdt å brygge:).
 
Nå lurer jeg på om du har begynt å meske deg med Ossian. Er du fornøyd? Lingner det på orginalen? Eller trenger den lengre lagring før du drar en endelig konklusjon?

Junior - som bor i Tigerstaden - skaffet meg et par flasker Ossian, og vi har smakt og smattet og sammenlignet i helga. De to bryggene var ikke veldig ulike, men både humle og gjær er nok feil. Det er sikkert mulig å komme nærmere ved å bytte til klassiske engelske humler, og ved å velge en gjær som gir noe mer estere. Antakelig har Inveralmond sin egen gjær, så å treffe helt, blir vel vanskelig.

Mitt tips: Gå for East Kent Goldings/Goldings, gjerne sammen med Fuggles, og bruk f.eks. WLP013. Da skal du lande ganske nær, tror jeg. Men Ossian har et spesielt preg, og det kan godt komme fra gjæren.

Egentlig er jeg helt lykkelig med mitt eget brygg. Det er ikke så mye Cascade at det blir amerikansk preg på ølet, bare et ørlite hint av citrus - som du egentlig bare kjenner om du vet at det skal være der. Mye mulig at jeg brygger det om igjen på samme måten:).
 
Hm skal kanskj en tur på den lokale ølbryggingssjappa i morgen. Får høre om vi kan klare å finne noe ingredienser som kan brukes. Takk for spennende forslag. Tror jeg skal prøve de typene du foreslår hvis de har dem på lager.
 
Hm skal kanskj en tur på den lokale ølbryggingssjappa i morgen. Får høre om vi kan klare å finne noe ingredienser som kan brukes. Takk for spennende forslag. Tror jeg skal prøve de typene du foreslår hvis de har dem på lager.

Jeg skal vel modifisere meg litt. Inveralmond opplyser jo hvilke humletyper de bruker, men jeg får ikke til å kjenne Cascade der. Jeg synes originalen smaker veldig engelsk, og det er det sikkert First Gold som står for. Så nøkkelen er kanskje å legge vekta der. Har de ikke First Gold, ville jeg satset på EKG. Men så blir det vel riktig, da, med noe Cascade også.

EKG har vært litt vanskelig å få tak i (men Vestbrygg har den). Goldings er det nærmeste til EKG. (OBS: Styrian Goldings er et Fuggles-avkom; navnet skyldes visst at man trodde det var EKG man brukte:).)
Når det gjelder gjær, er det mye jeg kan tenke meg, det trenger slett ikke være wlp013 - så lenge det er engelsk. Men ikke WLP002 eller 007. Kanskje Wyeast 1318?
 
Tilbake
Topp