Overføring fra SS-gjæringstank til fat + tips til ny gjæringstank

Rikard

Norbrygg-medlem
Hei!

Er i markedet for ny gjæringstank, tenker da primært på en i stål som skal stå i gjæringsskap. Er blitt veldig glad i lukket overføring til fat, så ønsker å ha muligheten for det. Kran er ikke viktig, tar prøver fra en picnickran underveis eller via iSpindel.

Hovedutfordingen jeg ser for meg er hvis jeg lager x antall liter og skal ha dette fordelt på 2 fat, hvordan vet jeg da hvor mye øl jeg har igjen i gjæringstanken og når jeg kommer til å overfylle fatet? Hva bruker folk, vekt under fatet?

Ønsker og gjerne erfaringer med slike gjæringstanker. Hovedønskene mine er da, mulighet for lukket overføring(helst via flyteball på toppen), kompakt størrelse(må passe i gjæringsskapet) og enkelhet. Ønsker minst mulig krimskram slik at den er enklest mulig å holde ren.

Liker god kegmenter eller:

Men andre forslag mottas med takk!

Hei!

Er i markedet for ny gjæringstank, tenker da primært på en i stål som skal stå i gjæringsskap. Er blitt veldig glad i lukket overføring til fat, så ønsker å ha muligheten for det. Kran er ikke viktig, tar prøver fra en picnickran underveis eller via iSpindel.

Hovedutfordingen jeg ser for meg er hvis jeg lager x antall liter og skal ha dette fordelt på 2 fat, hvordan vet jeg da hvor mye øl jeg har igjen i gjæringstanken og når jeg kommer til å overfylle fatet? Hva bruker folk, vekt under fatet?

Ønsker og gjerne erfaringer med slike gjæringstanker. Hovedønskene mine er da, mulighet for lukket overføring(helst via flyteball på toppen), kompakt størrelse(må passe i gjæringsskapet) og enkelhet. Ønsker minst mulig krimskram slik at den er enklest mulig å holde ren.

Er du kjent med fermzilla allrounder 60l eller 30l? Høres ut som det er det du skal ha bortsett fra at den ikke er i stål. Men igjen ser du hvor mye øl som er igjen. Jeg bruker en billig pakkevekt under fatet i tillegg. Slik er min setup ved fating. Lite mikkmakk
1000014581.jpg

Er du kjent med fermzilla allrounder 60l eller 30l? Høres ut som det er det du skal ha bortsett fra at den ikke er i stål. Men igjen ser du hvor mye øl som er igjen. Jeg bruker en billig pakkevekt under fatet i tillegg. Slik er min setup ved fating. Lite mikkmakk
Vis vedlegget 70612
Ja, har allrounderen i dag og er godt fornøyd, men den har vært i flittig bruk i mange år nå, så er på tide å skifte den ut. Tenkte da å flekse til med stål når jeg først kjøpte ny. Ser ut som vekt under fatet er veien å gå.

Ja, har allrounderen i dag og er godt fornøyd, men den har vært i flittig bruk i mange år nå, så er på tide å skifte den ut. Tenkte da å flekse til med stål når jeg først kjøpte ny. Ser ut som vekt under fatet er veien å gå.
Hvilke fordeler utenom holdbarhet ser du i en ståltank kontra zilla? Bare nysgjerrig jeg altså

Hei!

Anbefaler Brewtools tank. Gjæringstanker i plast er "forbruksvare" og kan skrives av som tap dagen du tar den ut av eska.
Ståltankene til brewtools kan også utvides modulært til å ha enormt mye forskjellig utstyr påmontert. De kommer også med "FCS" snart som er et svært spennende væskekontrollsystem.
Alt er også tri-clamp, modulært og sanitært.
Du må selvsagt vurdere selv, men å ha 30+ liter gjærende væske i hva som kan sammenliknes med en forvokst colaflaske stående med trykk blir for meg litt for flimsy.

Pass på at du kjøper en som er stor nok for ditt bruk.

Det å kjøpe brewtools tank er litt som å kjøpe ny Mac/PC dog, så pass deg for "kanskje jeg skulle hatt"-fella.
"Det hadde vært najs med en ekstra port i front for sampling..." *ser på Miniuni plus*
"Kanskje jeg skulle gått for 50 litringen i stedet for 30 litringen"
"Kanskje jeg skulle hatt en albue og en butterflyventil der... Lokk for trykksetting trenger jeg også..."
"Vent litt, nå koster jo alt dette omtrent det samme som en F40 unitank" *ser på F40*
"Hadde vært najs med glykolkjøler når man først skal ha unitank da..."
"Kanskje jeg skal ta med hop dropper og spunding ventil også?"

Plutselig har du gått fra et lite utstyrskjøp på noen tusenlapper til å ha tømt halve sparekontoen i nettbutikken til brewtools.
Spør meg hvordan jeg vet....

Sist redigert:
Hvis den skal stå i kjøleskapet trenger du ikke en tank med mulighet til kjøling.

Da er det bare å følge med på finn.no - kommer ofte noe forbi som er interessant.

trenger du en tank som må tåle trykk?

Hvis den skal stå i kjøleskapet trenger du ikke en tank med mulighet til kjøling.

Da er det bare å følge med på finn.no - kommer ofte noe forbi som er interessant.

trenger du en tank som må tåle trykk?
Må tåle såpass trykk at det er enkelt å ha lukket overføring.

.
Må tåle såpass trykk at det er enkelt å ha lukket overføring.
’Alt’ tåler litt trykk. Jeg bruker flat bottom, plasserer dem over/under, og bruker tyngdekrafta. Tar litt tid, men om ølet kommer over på fem eller tretti minutter, spiller ingen rolle.
Siden også gass-slangen er påkoblet, stopper det automatisk dersom det er mer enn 19L.
Brygger nå 22L eller 42L slik at det akkurat er plass på store fat.

Tilbake
Topp