Jeg har i det siste hatt noen dårlige erfaringer med bruk av autosiphon av flere årsaker:
- oksygentilførsel når siphonen "pumpes i gang"
- hardplasten ble porøs og fikk antydning til sprekker når jeg vasket den i varmt vann og PBW.
- det virker som om den ikke er helt tett, og oksygen (bobler) oppstår i slangen under tapping
Som en konsekvens av dette har jeg laget meg en T-siphon av følgende:
-3/8" SS racking cane
-3/8" silikonslanger
- Ball valve
- SS Tee
- Barb nipler
- Stoppekran i plast
Heverten fungerer som følger:
1. Skru igjen krana som er montert under T-stykket.
2. Åpne krana på siden av T-stykket.
3. Suge på slangen som er montert på siden av T-stykket til det kommer væske forbi T-stykket.
4. Lukke krana på siden av T-stykket og åpne krana under T-stykket.
Jeg gjorde akkurat en test og det fungerte helt perfekt, ingen antydning til oksygentilførsel i det hele tatt. Det fine er at silikonslangene og T-stykket m/kran kan kokes før bruk.
- oksygentilførsel når siphonen "pumpes i gang"
- hardplasten ble porøs og fikk antydning til sprekker når jeg vasket den i varmt vann og PBW.
- det virker som om den ikke er helt tett, og oksygen (bobler) oppstår i slangen under tapping
Som en konsekvens av dette har jeg laget meg en T-siphon av følgende:
-3/8" SS racking cane
-3/8" silikonslanger
- Ball valve
- SS Tee
- Barb nipler
- Stoppekran i plast
Heverten fungerer som følger:
1. Skru igjen krana som er montert under T-stykket.
2. Åpne krana på siden av T-stykket.
3. Suge på slangen som er montert på siden av T-stykket til det kommer væske forbi T-stykket.
4. Lukke krana på siden av T-stykket og åpne krana under T-stykket.
Jeg gjorde akkurat en test og det fungerte helt perfekt, ingen antydning til oksygentilførsel i det hele tatt. Det fine er at silikonslangene og T-stykket m/kran kan kokes før bruk.