oversikt over oechslegrader per kg/l

Finnes det en oversikt over oechslegrader per kg/l form malt, sånn at jeg kan regne ut utbytte på mesken min, og effektivitet på vørteren?

Det varierer litt hvor mange oechsle man regner som potensialet for en kilo malt. Men 290-300 Oe pr kg pr liter er et greit utgangspunkt.

har regnet med 296 for mutton pilsner malt, men hvetemalten er jeg usikker på. forstått det at utbyttet på hvete er mindre en pilsner malt.

Ganderik skrev:
har regnet med 296 for mutton pilsner malt, men hvetemalten er jeg usikker på. forstått det at utbyttet på hvete er mindre en pilsner malt.

Haandbryg sier 320 for pale, 300 for pilsner og 328 for hvetemalt, så hvetemalten er faktisk mer potent om man skal tro beercalc.

Da har jeg fått en dårlig yield, 62,78%. Men har en mistanke om at jeg har gjort noe galt. Jeg prøvemesket 0,5 liter vørter med 0,089 kg pilsnermalt, og 0,023 kg hvetemalt. Problemet er at jeg malte 0,5 kg (med en 7,5 kg tung vektmanual som er flat, i et metaltrau), som hadde vært i en foodprocessor først, og siktet ut det fineste melet. Meget mulig jeg mists en del der...

Ganderik skrev:
Da har jeg fått en dårlig yield, 62,78%. Men har en mistanke om at jeg har gjort noe galt. Jeg prøvemesket 0,5 liter vørter med 0,089 kg pilsnermalt, og 0,023 kg hvetemalt. Problemet er at jeg malte 0,5 kg (med en 7,5 kg tung vektmanual som er flat, i et metaltrau), som hadde vært i en foodprocessor først, og siktet ut det fineste melet. Meget mulig jeg mists en del der...

Absolutt. Mel gir også utbytte. Jeg sikter aldri noenting. Jeg resirkulerer mesken med pumpe i omlag 5 minutter eller til vørteren er klar før jeg tapper over til kokekar. Etter sikrulering ligger det som regel noe som ligner på et betongdekke av finmalt korn på toppen av maltsenga.

Artig maltkvern du har forresten :)

Skal resirkullere selv også, men tar det manuelt. Men er litt vanskelig med dette opplegget, hehe, bruker vannkoker og presskanne med isolasjon.

Vedlegg

• 20130317_150330.jpg
    20130317_150330.jpg
    513 KB · Sett: 307
  • 20130317_144049.jpg
    20130317_144049.jpg
    747,3 KB · Sett: 347
Tilbake
Topp