• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

CO2-kartet - Oversikt stasjoner for fylling av C02

Hei!
Vet dette er en litt gammel tråd, men føler jeg har noe å bidra med akkurat når det gjelder gass.
Store deler familien min jobber for et stort gassfirma i norge og jeg har spurt en del rundt dette å ikke bruke næringsmiddelgass.
De er jo selvfølgelig litt partiske, men de sier er at manglende vakumering av flaskene før fylling og selve produksjonsmetoden av gassen gjør at gass som ikke er næringsmiddelgodkjent i teorien kan være farlig å få i seg.

Det ble en enorm sak ut av dette i Belgia for noen år tilbake.
Dette er den eneste linken jeg klarte å finne om denne saken http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=5213371
Her står det at Coca Cola prøvde å skyve skylden over på AGA, men de nekter for alt.
Dette viste seg faktisk til slutt å være gass av for lav kvalitet. Det ble ihvertfall konklusjonen i rapporten.

Jeg mener ikke å si at dette er livsfarlig, oddsene er sikkert nesten lik 0.
Men risikoen er til stede for at gass har vært på flasker eller i kontakt med alt fra tungmetaller til råttent øl.
Jeg bruker kun Mapcon CO2 fra Yarapraxair og det kommer jeg til å fortsette med.

Jens-Petter
 
Noen som kjenner til co2 fyllestasjon i Kongsberg? Vet om en i Mjøndalen, men hadde vært fint med en som var enda nærmere.
 
Brannservice Levanger AS, Gamle Kongeveg 82 7600 Levanger, fyller karbondioksid. Usikker på pris.
 
Fossdal skrev:
ICECO2 på Flesland, Bergen, fyller 6kg for 300nok. Veldig bra service, men de kan ikke alltid fylle mens du venter.
http://startsiden.gulesider.no/firma/iceco2-as:p10001878357?search_word=iceco2

Er det opptil enhver fyllestasjon å velge prisen de tar pr kg CO₂? Vi betaler 80kr/kg :attevar: +250 kr i fylleavift.

P.s På grunn av det, fyller vi nå selv fra leie flasker. CO₂ koster fortsatt 80/kr pr kilo
Mulig en del selger gjennbrukt CO₂ for en billigere penge iom at det allerede er betalt avgift for den :jaha:
 
Ikke så lenge siden var jeg innom NOHA i trondheim og fikk mitt 2kg co2 flaske testet og fylte opp. Totalt pris var kr850 (350 co2, 500 test)

:) Bare om noen i område lurer på om de forsatt gjøre det  :biersmile:
 
Kan oppdatere prisene fra Aktivt Brannvern og Ernst Nilsen da jeg var i kontakt med de begge denne uken.

Aktivt Brannvern:
5kg tank: 1300kr
Refyll: 300kr

Ernst Nilsen:
5kg tank: 990kr
Refyll: 350kr
 
Supert! Da hadde det i samme slengen vært brillefint å få vite de respektive prisene på ombygging av slukkere samt trykktesting av gamle tanker:p
 
Bård skrev:
Supert! Da hadde det i samme slengen vært brillefint å få vite de respektive prisene på ombygging av slukkere samt trykktesting av gamle tanker:p

Er vel bare å slenge de en mail. Begge svarte raskt :)
Det var vist lite å presse på prisen hos Ernst. Jeg skulle ha 2 tanker, men hjalp ikke. Merkelig at de fikser for 700kr i Stavanger, og 990 og 1300 her i Oslo ...

Aktivt brannvern trengte noen dager beskjed for ombygging, og alt måtte betales kontakt. Ikke noe spesiellt hos Ernst som de gav beskjed om.
 
Da var det på tide å få det blide sørland på kartet :)
Her kan du fylle CO2 i Kristiansand:

noha norway as

Kartheia 3
4626 Kristiansand

Telefon: 38 11 91 00

Åpningstider:
Onsdag - torsdag kl. 10 - 15
Utenom åpningstid, ring 38 11 91 00
 
På Søre Sunnmøre kan du få fylt CO2 med Myklebust Brannsikring ANS i Dalevegen 31, i Ørsta. Prisen er 100kr/kg. Du kan også få kjøpt brukte, trykktesta flasker, der stigerøret er fjerna, for vårt bruk. Kjøpte sjølv ei 10kg flaske for nokre veker sidan for 1000kr, ferdig fylt  :yes:
 
Helge Hamre skrev:
På Søre Sunnmøre kan du få fylt CO₂ med Myklebust Brannsikring ANS i Dalevegen 31, i Ørsta. Prisen er 100kr/kg. Du kan også få kjøpt brukte, trykktesta flasker, der stigerøret er fjerna, for vårt bruk. Kjøpte sjølv ei 10kg flaske for nokre veker sidan for 1000kr, ferdig fylt  :yes:
    Grei pris det for 10kg og flaske!!  Ikkje minst kortare vei for meg en å reise til Førde ;)
 
fredriksen skrev:
Noen som kjenner til CO₂ fyllestasjon i Kongsberg? Vet om en i Mjøndalen, men hadde vært fint med en som var enda nærmere.
Hei du, dette var interessant, hvor i Mjøndalen var det?
 
Det har lenge vært spørsmål og en usikkerhet ang. næringsmiddelgodkjent CO2 og ikke i denne tråden, og jeg tok meg den friheten å sende en mail til både Hydro og AGA for en nærmere redegjørelse ang. forskjellen mellom Næringsmiddelgodkjent CO2 og ikke næringsmiddelgodkjent CO2.

Skal poste svarene her når de kommer.
 
Savner mer info om Buskerud, ingen notert på kartet der.
Ser i tråden at Bratek i Drammen fyller, også ser det ut som det er en mulighet i Mjøndalen et sted.  Må vel være flere muligheter?
 
Da vil jeg bare gjerne oppdatere denne tråden med litt informasjon.

Jeg har da vært i kontakt med AGA ang. detaljer rundt dette med CO2 som er næringsmiddelgodkjent eller ikke.

I Norge er det da slik at CO2 er CO2, og den blir produsert likt, uansett om det er snakk om Næringsmiddelgodkjent eller ikke. Det som derimot er forskjellen, er at alle beholdere og tanker som brukes i transport og oppbevaring av CO2 er garantert for, og blir kontrollert av AGA om det er snakk om næringsmiddelgodkjent CO2.
Om AGA da kommer over ett kontaminert parti med gass, kan de kalle tilbake flaskene. Med ikke-næringsmiddelgodkjent CO2 kan ikke produsenten eller transportøren garantere for hvordan gassen har blitt oppbevart.

Så forskjellen ligger altså i all hovedsak i flaskene/tankene. Han fyren hos AGA ville selfølgelig selge meg en leieavtale på 4kg CO2 flaske på 1500kr året, der det koster 300kr å fylle, siden "selv om du har ny flaske vet du jo ikke hvordan den tanken du fyller fra er behandlet". Men ja, da vet dere det! Kan være greit å ha litt klarhet i det!
 
Tilbake
Topp