OxyTurbo Minor lekkasje

Reinhard10

Norbrygg-medlem
Jeg er sikker på at det finnes en eksisterende tråd om dette problemet, men jeg finner den ikke.

Jeg har en OxyTurbo Minor SK427-001 som jeg lurer på har en lekkasje.
Jeg bruker denne på Sodastream flasker med CO2 for å karbonere øl i Cornelius fat.
De siste gangene jeg har karbonert fatene har flasken gått tom og det er ikke noe trykk på fatet.

Som en prøve har jeg fylt CO2 på et fat i en time og sjekket at det et trykk på fatet ved å løfte på overtrykksventilen. Etter et døgn er det fremdeles trykk så jeg tror ikke lekkasjen er på fatet.

Kan det være en lekkasje i regulatoren, et sted (o-ring, John Guest kobling eller LP uttaket hvor det står en svart plastdings)?

Er det noen som har erfaring med denne regulatoren?

Har noen av de regulatorene, dog med litt mer enn JG på utgangen. Har ikke hatt lekkasjeproblemer. Legg den i vann, så ser du hvor det lekker.

Jeg kjøpte en fatpakke til svigerfar når jeg selv gikk over til fat. Der var det med en Oxyturbo Minor jeg har problemer med. Den var ferdig koblet med slanger og slangekoblinger. Jeg tror den fungerte fint i starten, men de 2-3 siste gangene har CO2-flaska gått tom før fatet, sist denne uka når jeg skulle skifte fat.

Byttet den ut med en annen og tok Oxyturboen med hjem for å teste, men har ikke fått gjort det ennå. Jeg bruker forskjellige fat og har ikke noe problem med dem hjemme, så det må være en lekkasje i regulator/slanger.

Jeg ikke kan finne noen lekkasje når regulatoren er frakoblet fatet og det ser ut til at lekkasjon først inntreffer når det er stort nok trykk på fatet.
Kan det være en lekkasje som først inntreffer når regulatortrykk of fattrykk er i likevekt?

Jeg ikke kan finne noen lekkasje når regulatoren er frakoblet fatet og det ser ut til at lekkasjon først inntreffer når det er stort nok trykk på fatet.
Kan det være en lekkasje som først inntreffer når regulatortrykk of fattrykk er i likevekt?
Det skal ikke være noe forskjell på om fat er tilkoblet eller ikke, hvis du er sikker på at det ikke er fatet som er problemet. Er det trykk fram til ball lock’en så skal en eventuell lekkasje fort vises under vann.

Ja det var trykk helt frem til ball lock'en. Først dyppet jeg hele regulatoren i vann med CO2 skudd på, deretter snudde jeg alt og dyppet ball lock'en i vann. Ingen bobler. Det var fremdeles trykk på fated da jeg trakk i overtrykksventilen nå så jeg forstår ikke hvor lekkasjen er.

Jeg har også opplevd lekkasje.

Jeg sjekket regulator og ball lock kobling ved å legge det hele i vann. Ingen lekkasje. Sjekket så ball lock posten ved å spraye på starsan. Ingen lekkasje. Koblet CO2 til fatet og sprayet starsan på hurtigkoblingen. Jeg oppdaget da en lekkasje. Det var vanskelig å se boblene, men det viste seg at det var en liten rift/sprekk på o-ringen på ball lock posten.

(Etter denne opplevelsen skiftet jeg ut o-ringene på alle fatene.)

Tilbake
Topp