Pale Ale definisjon

KB

 
Jeg stusser på det med å definere en øl type

Er nybynner så er ikke på langt nær utlært eller noe slikt

MEN jeg lurer på når jeg skal brygge en pale ale neste helg og bruker 185g hummle, er det i meste laget?

Perle 15g - 60min
Amarillo - 35g - 15min
Centennial 45g - 5 min
Centennial 40g - dryhop
Chinook 20g - dryhop
Perle 30g - dryhop

IBU: 30.6 ifølge brewmate

Malt: Pilsner, Caramalt, Pale Malt

Gjær: WLP001, 2 rør

Er ikke den som går hardt på å følge en standard men setter pris på rettledning om noen har noe å komme med?

Ellers ha en flott helg!
 
IBU'en din er passe for en APA, men du skriver ikke noe om OG/FG, og det er viktig å se på OG vs IBU da en viss balanse er å foretrekke. Hvorfor pilsmalt? Personlig nøyer jeg meg med pale malt og crystal/cara i min APA. Siden du ikke skriver noe om mengde (liter) er det vanskelig å si noe om mengden humle, men jeg mistenker at det blir dugelig med humlearoma om du er på 20-25 liters batch.

Norbrygg har definert forskjellige klasser her:
http://forum.norbrygg.no/threads/norbryggs-definisjon-av-oltyper-2007.261/

Jeg bruker brewersfriend for å designe oppskrifter, og der kan du spesifisere hva slags øl/klasse det er du brygger, og så kan du se om du "matcher" den klassen, brewmate har kanskje noe tilsvarende?. Uansett ikke noe jeg tar for alvorlig selv, men moro å se om man er "innafor" eller ikke. (Fikk meg en god latter når jeg satte opp en oppskrift på belgisk blonde for øvrig..)
 
25L

OG: 1.057
FB: 1.014

ABV: 5.6%

Grunnen til jeg bruker pilsner malt er for jeg har sett det i enkelte andre oppskrifter fra boken brygging fra hånd til munn, lervig sin lucky jack i den boken

Så det er ikke noe mer enn det
 
Vel, imo er du stort sett innafor, men om jeg skulle påpeke noe var det ev. at forholdet ditt mellom IBU og OG er noe lavt sammenlignet med "retningslinjene" for en APA. Du har en BU:GU ratio på ~0.53, mens det nok er vanligere at denne ligger i 0.7 sjiktet. Utover dette så har du 7.4 gram humle per liter, og det meste aroma/tørrhumle, så det blir en APA for hopheads skulle jeg tro med plenty av aroma.

Til sammenligning hadde min siste APA følgende specs: OG 51 FG 11 IBU 47, så en BU:GU på 0.92, og jeg ligger på 5.75 gram humle per liter hvor 1/3 av humla er tørrhumling på dag 7 og 9. Denne er jeg meget fornøyd med, eneste justering jeg skal gjøre til neste batch er å senke BU:GU ørlite for nysgjerrighetens skyld.
 
Vel, imo er du stort sett innafor, men om jeg skulle påpeke noe var det ev. at forholdet ditt mellom IBU og OG er noe lavt sammenlignet med "retningslinjene" for en APA. Du har en BU:GU ratio på ~0.53, mens det nok er vanligere at denne ligger i 0.7 sjiktet. Utover dette så har du 7.4 gram humle per liter, og det meste aroma/tørrhumle, så det blir en APA for hopheads skulle jeg tro med plenty av aroma.

Til sammenligning hadde min siste APA følgende specs: OG 51 FG 11 IBU 47, så en BU:GU på 0.92, og jeg ligger på 5.75 gram humle per liter hvor 1/3 av humla er tørrhumling på dag 7 og 9. Denne er jeg meget fornøyd med, eneste justering jeg skal gjøre til neste batch er å senke BU:GU ørlite for nysgjerrighetens skyld.




Har ikke satt meg inn i det der med BU:GU ratio justerte litt på det nå så jeg ender med BU:GU på 0.65 men hummle er kjempegreier så justerte litt på den så den ligger på IBU - 35


Hvordan justerer di BU:GU på best mulig måte?
 
Det der er veldig smak og behag. Retningslinjer er én ting, men folk oppfatter bitterhet veldig forskjellig. Dog vil det etter øltypen man brygger være nødvendig å ha en viss kontroll på BU:GU. Det som blir altfor bittert i et type øl kan være for lite i et annet, så et godt utgangspunkt når du designer din egen oppskrift er å prøve å holde deg innenfor retningslinjene av øltypen du brygger, og så heller gjøre justeringer fra batch til batch etter egen smak etterpå. For min egen del er i hvert fall det halve moroa: både å kunne sette den samme batchen to ganger med identisk resultat (consistency is king), og å gjøre tweaks på én ting av gangen og deretter sammenligne resultatet fra gang til gang.

BJCP har sitt draft til nye retningslinjer her:
http://www.bjcp.org/docs/2014 BJCP Style Guidelines (DRAFT).pdf
 
  • Like
Reaksjoner: KB
jeg bruker 3 4 gram ved 0 minutter og 4-5 gram når jeg tørrhumler. Bitterhumling er all late hopping ved 15 minutter ca 2 gram pr liter. Det skulle bli noe sånt som 10 gram pr liter. Ville ikke kutta ned med ett eneste gram. Så 7 g liter er lite for meg. Vi er alle forskjellige.

mvh
Bårdd
 
God sort!

Så lenge jeg er innafor på brewmate så holder det tror jeg, jeg er tross alt fersk :)

Men du tilsetter ikke bitterhummle 60minutter?
 
Jeg liker all late hopping. Det gir etter min mening en renere friskere bitterhet pluss at man får mer smakshumle i ølet. Bruker det kun i IPA og APA. Det hevdes også at all late hopping gir mindre stabil humlebitterhet. Det er sikkert riktig men ikke et problem for ølsorter som etter min mening er ferskøl.

bårdd
 
  • Like
Reaksjoner: KB
Tilbake
Topp