Det virker rimelig. Tørrhumlinga til et velkjent øl som Vestkyst ligger på 2,8 gram pr liter, og jeg kan ikke tenke meg at du kan få så mye ut av å bruke mer enn det dobbelte av det. (Brygga det i går, så det var et naturlig eksempel.)
Så spiller det antakelig en rolle hvor lenge du har humla liggende i, om du humler under full gjæring etc.. Hvordan forholder det seg om du humler i flere omganger er et spørsmål også. Og hva med bitterhetseffektene? De avtar kanskje ikke på samme måten?
Balansen mellom de ulike aromaene vil vel også måtte påvirkes av mengdene du bruker?
Veldig mye her som jeg gjerne skulle visst mer om.
Det med bitterhet og tørrhumling, og de dataene man finner i diverse lab-eksperimenter og etc, samme hvor dypt man graver, synes jeg selv er manglende. Fordi det står omtrent aldri når bitterheten er samplet. Det er jo kjempeforskjell på dag en og dag tre i det som oppfattes som bitterhet hvis ølet står kaldt og man tapper ut polyfenoler/gunk før man smaker. Jeg har iallefall skjønt at det meste man leser om dette er bare å avfeie og man må prøve selv. Kan være at målt IBU er riktig, på et vis, men opplevd er alltid annerledes hjemme.