Min første egenkomponerte oppskrift!

Det virker rimelig. Tørrhumlinga til et velkjent øl som Vestkyst ligger på 2,8 gram pr liter, og jeg kan ikke tenke meg at du kan få så mye ut av å bruke mer enn det dobbelte av det. (Brygga det i går, så det var et naturlig eksempel:).)

Så spiller det antakelig en rolle hvor lenge du har humla liggende i, om du humler under full gjæring etc.. Hvordan forholder det seg om du humler i flere omganger er et spørsmål også. Og hva med bitterhetseffektene? De avtar kanskje ikke på samme måten?

Balansen mellom de ulike aromaene vil vel også måtte påvirkes av mengdene du bruker?

Veldig mye her som jeg gjerne skulle visst mer om.

Det med bitterhet og tørrhumling, og de dataene man finner i diverse lab-eksperimenter og etc, samme hvor dypt man graver, synes jeg selv er manglende. Fordi det står omtrent aldri når bitterheten er samplet. Det er jo kjempeforskjell på dag en og dag tre i det som oppfattes som bitterhet hvis ølet står kaldt og man tapper ut polyfenoler/gunk før man smaker. Jeg har iallefall skjønt at det meste man leser om dette er bare å avfeie og man må prøve selv. Kan være at målt IBU er riktig, på et vis, men opplevd er alltid annerledes hjemme.
 
Det med bitterhet og tørrhumling, og de dataene man finner i diverse lab-eksperimenter og etc, samme hvor dypt man graver, synes jeg selv er manglende. Fordi det står omtrent aldri når bitterheten er samplet. Det er jo kjempeforskjell på dag en og dag tre i det som oppfattes som bitterhet hvis ølet står kaldt og man tapper ut polyfenoler/gunk før man smaker. Jeg har iallefall skjønt at det meste man leser om dette er bare å avfeie og man må prøve selv. Kan være at målt IBU er riktig, på et vis, men opplevd er alltid annerledes hjemme.

Det blir jo veldig komplisert når det skal tas hensyn til ulike kilder til opplevd bitterhet. Jeg veit ikke om det overhodet er mulig å få satt alt dette på én formel? Jeg har jo inntrykk av at folk som Stan Hieronymus og Randy Mosher tar alt dette inn når de snakker om temaet, og det er mye spennede nytt som kommer hele tida nå.

Men man må prøve seg fram. Jeg synes jeg begynner å få sånn noenlunde tak på hvordan jeg skal få NEIPA'en min passe bitter, i alle fall. Å få optimalisert aromautbyttet er en annen sak. Der er det dessuten et problem at humlekrypinga kan ødelegge opplegget:(.
 
Var i utgangspunktet ikke NEIPA som var planen, mer en sitrus/tropisk IPA. Er det ikke en vanligvis en litt mer kompleks malt sammensetning enn det jeg har lagt inn på en NEIPA?

Jo, du vil gjerne ha både en god del hvetemalt og en god del råfrukt (umaltet korn) i en NEIPA. Jeg bruker en kilo hvetemalt og en halvkilo havregryn i tillegg til pale malt, f.eks. - og det er nok relativt moderat. Og i en sånn skal du gjerne ikke ha noe karamellmalt, slik du har. Det er definitivt et typisk "old school IPA"-trekk. Du er ikke så langt fra Kinns Vestkyst der.

Jeg tenkte meg at det var noe mer i retning en NEIPA du så for deg. Jeg misforsto nok litt der. Jeg tror ikke du ville blitt misfornøyd om du brukte humleskjemaet til Vestkyst - og eventuelt fyrte opp tørrhumlinga litt ekstra i forhold til det.
 
Det blir jo veldig komplisert når det skal tas hensyn til ulike kilder til opplevd bitterhet. Jeg veit ikke om det overhodet er mulig å få satt alt dette på én formel? Jeg har jo inntrykk av at folk som Stan Hieronymus og Randy Mosher tar alt dette inn når de snakker om temaet, og det er mye spennede nytt som kommer hele tida nå.

Men man må prøve seg fram. Jeg synes jeg begynner å få sånn noenlunde tak på hvordan jeg skal få NEIPA'en min passe bitter, i alle fall. Å få optimalisert aromautbyttet er en annen sak. Der er det dessuten et problem at humlekrypinga kan ødelegge opplegget:(.

Jeg mener mer relative termer ifht et utgangspunkt. Å få optimalisert aroma så må man uansett holde oksygen og temperatur unna. Med en gang man bruker noen form for omstikking uten trykk så har man tapt de få prosentene som får et øl til å virkelig være «bright» på humla. Ofte så er et øl brightere ut av dunken enn det det er på flaske, for de som slipper inn oksygen og/eller flaskekarbonerer.
 
Tilbake
Topp