Pale Ale til Moktoberfest ekspedisjonen som endte hos Hansa

Jeg har egentlig aldri blitt helt enig med meg selv hvilket øl jeg liker best av Pale Ale, Oktoberfest eller Amber ale, når jeg som jeg ofte gjør, diskuterer med meg, selv så blir det harde tak og tilløp til uenigheter. Jeg har lagd flere tyske øl, engelsk bitter, Porter, Stout og IPA'er med mere, men Pale Ale, Oktoberfest og en moderat Amber Ale er mine favoritter, og en stadig plage med valgets kval. Jeg har lagd gode eksempler av alle 3, vil jeg påstå og mene.

Så jeg fikk denne ideen om å bevege meg fra den første til den andre til den tredje ved å gradvis endre oppskriften. Mer karamell malt og mer Munich og Vienna malt ettersom.

Oktoberfest og Pale/Amber Ale er vel ikke helt brødre, mens Oktoberfest bruker Vienna og Munich malt så bruker gjerne Amber Ale ikke nødvendigvis dette men mer karamell malt, Pale Ale kan gjerne bruke en "dash" men ikke mye. Oktoberfest bruker mindre humle men ofte en god del CaraMunich som er karamell malt, så en dose slektskap der.

Bryggene er på 66 grader mesk med Cascade og Centennial på 60/15/0min med US-05 med 1.013 +/- 1 i utgjæring og en ca 40 IBU.
- Første Pale Ale'en er bare Pale malt og som ventet lys og lett nesten som en "tung dame-øl" med en god del mer maltsmak og sprizz fra humlen
- så neste ny Pale Ale med karamell malt (70EBC) 8% ellers likt, mer sødmesmak av malt sef
- så neste ny "tung" Pale Ale tilbøyelig til lett Amber Ale med mer karamell (70EBC) 10% og Munich (1) (20%) ellers likt, overraskende lik forrige men begynte også å ligne en oktoberfest!
- så en Amber Ale med 8% karamell malt (150 EBC snitt) og 8% Munich 2 og sjokolade malt (3%), god sos, den var fin men ikke noen Amber Ale i "amerikansk" forstand med mye karamell malt og humle, ellers alt likt.
- så en "ren" MOktoberfest med Pale malt, Munich (25%) Vienna (25%) og CaraMunich (8%) og her brukte jeg da ikke Casacade/Centennial men bare Perle på 60 min. Kan huske og ha hørt at Hansa bruker Perle men vet ikke dette sikkert, men dette var en øl med smak og fylde, som en god Oktoberfest, men den hadde en umiskjennelig Hansa smak, omtrent som å gå fra en 2CV til en BMW M5 i munnfylde i forhold til en Hansa Pils, men ellers alt likt, den smaker Hansa til slutt.
Heretter vet jeg at når jeg skal brygge en nostalgisk ungdomspils med smak så bruker jeg Perle, bortsett fra det har jeg ikke kommet frem til noe meningsfull konklusjon. Sorry. Humle har alt for mye og si. Case closed.
 
Tilbake
Topp