Parti-skylling

Hei

Jeg har et spørsmål om parti-skylling. Jeg mesker i en varmtvannsbereder og bruker falsk bunn. Siden bunnen på varmtvannsberederen er rundet av blir det liggebde mange liter (10-15) under den falske bunnen. Uttappingen er ikke noe problem, for jeg har montert tappekran i bunnen slik at jeg får tappet ut allvørter. Problemet mitt oppstår når jeg skal meske og parti-skylle. Ved mesking må jeg bruke mer vann enn vanlig (mer enn 2-3 liter pr kg malt) for å dekke malten. Spiller det noen rolle hvor mange liter jeg bruker under mesking så lenge malten er dekket?
Og under parti-skylling spiller det noen rolle hvor mange liter jeg skyller med så lenge ønsket vørter mengden før kok og OG er oppnådd?
La meg ta ett eksempel. Jeg vil ha 60 litervørter før kok. jeg har 15 kg malt, mesker med 3 liter pr kg = 45 liter,  dette dekker ikke malten så jeg må opp til 4 liter pr kg = 60 liter vann. La oss droppe svinn bare for enkelhets skyld. Ved første uttapping kan jeg få ut 45 liter vørter (60 liter -15 til maltsvelling). Jeg ønske å skylle to ganger for å få bedre utbytte, men jeg trenger bare 15 liter til. For at jeg skal få til å skylle flere ganger kan jeg ikke tappe av all vørteren fra meskekaret hver gang. Gjør dette noe? Eller kan jeg mikse og trikse til jeg får rett mengde og OG? Jeg stopper uansett uttapping ved 1010.

Tanker om dette??...

Det er jo volum og OG som er målet, metoden kan vere forskjellig alt etter utstyr og skyllemetode. Det er vanleg å meske med eit bestemt forhold vatn pr kilo malt, pluss volum under silbotnen.
I ditt tilfelle:
15kg og 3l/kg blir 45l + 15 (eller 10?) under silbotnen. Dette skulle gi deg 30l vørter pluss eventuelt volumet under sila om du vel å tappe tanken heilt tom.
Om du tappar heilt tomt må du fylle på med antall liter du vil skylle med pluss volumet under sila på både første og andre utvasking.

Har du vurdert kontiunerleg skylling? Kan vere enklare å berekne då du berre treng å ta høgde for volumet under sila ved innmesking. Eventuelt berre tappe av så mykje vørter at det vil stå igjen veske under sila. Det kan du tappe av til slutt uansett.

-Makes sense?

Jo det gjør forsåvidt det... Jeg får prøve meg litt frem å se hva slags resultat jeg får. Det blir nok til at jeg tapper ut det som dekker malten og lar det under silen stå igjen tror jeg.

Tilbake
Topp