Partiskylling og utmesk

Rune81

Norbrygg-medlem
Hmmm, har lest rundt omkring her til øye har blitt stort og vått.

Er rimelig fersk i bryggergamet og har funnet ut at skylling har jeg syndet kraftig på. Har bare tømt skyllevannet over (bb30) til jeg var fornøyd med volumet. OG har blitt som den har blitt: noe lav i forhold til oppskrift....

Nå har jeg mekka en meskebøtte på 60L(Labb) og skyllemulighetene er bedre. (bruker BB30 til skyllevann)

Har tenkt å prøve partiskylling på neste brygg etter denne metoden: tappe av vørter etter mesking (66grader) . Fyll på halvparten av ønsket skyllemengde. Resirkuler ca 15 min. Tappe av. Fyll på den siste mengden skyllevann. Resirkuler ca 15min. Tapp av til ønsket kokevolum/OG.

Det jeg lurer på, er om jeg trenger å meske ut (78grader 10min) før den første avtapningen? (Har 3stk 2kW varmeelementer i bunn og PID) . Eller er det greieste å skylle med ordentlig varmt vann, slik at skylletempen havner på ca 78grader +-???????  Har ikke blitt helt klok på dette  :jaha:
 
Det er ikke sikert du skall skylle slik du beskrev da tredje skylling kan ta medseg mye taniner fra skallet, dette skjer pågrun av endring i mesken's PH.
Det holder i de fleste tillfeller å skylle to ganger, jeg mesker somregel  i 60 min @ 64-67 *C(alt etter type øl) og skyller en gang med resten av bergnet vann mengde. Jeg oppnår somregel 70-80% effektivitet med denne metoden, en tredje avrenning er bare vært å gjennomføre ved ekstrem brygging med høy andel korn til vann og da må mann passe på ph og temperatur.

Få deg et gratis brygge program som BrewMate (eller ett av de mange til din smartphone) Da setter du opp oppskriften du ønsker å bruke, ønsket mengde etter brygging, meske temp osv. Da får du vite hvor mye vann du skall skylle med og vilken teperatur det skall holde. du finner også kalkulatorer i disse programmene for de fleste beregninger en hjemmebrygger trenger å utføre. Gjenomfør målinger og skjekk om du oppnår forventet utbytte osv viss ikke kan du spøre på forumet hva som gjøres galt.


lykke til  :hadet:
 
Å heve temperaturen til 78 før utmesk er en fordel for utbyttet.
Og ved partiskylling er tanniner noe du i utgangspunktet ikke trenger bekymre deg over.
Tanniner utvinnes fra skallet av kornet, men er avhengig av både temperatur og Ph.
Ved partiskylling kan du teoretisk sett ved meget bra effektivitet dra ut litt tanniner ved siste skylling, og kun da.
Det vill si at i kokekjelen vil du uansett ha minimalt, om noe av det.
Det er en av fordelene/bakdelene med partiskylling.
 
Brygga en IPA nøgne ø klone i dag og brukte partiskylling. Utbyttet ble ikke veldig bra ca 70%.

Mesket ut ved 78grader i 10 min før jeg tappet av vørter sakte. På første skylling brukte jeg 15 liter med 80 grader vann (13kg malt). Dette datt til 71 grader når det ble blandet ut med mesken. Så på andre skylling som også var 15 liter hevet jeg tempen til 95grader. Da havnet tempen på ca 77-78grader. Forøvrig så målte jeg SG på alle avtapningene. Den første var 1.077, den andre var 1.044 og den siste var 1.030.
Lot skyllevannet stå ca 10min sirkulerte 5min til vørter ble klar på hver skylling.

Havna til slutt etter kok på 1.060....skulle hatt 1.070.... men men

I tillegg skulle jeg høste gjær hos NØ men de hadde akkurat satt wn IPA så det gikk ikke....ble med nottingham tørrgjær....

Så typeriktig blir det ikke, men øl blir det. Vørteren smakte goddie :skitbra:

Disse berømte tanninene.....hva er egentlig det eller de???  Har rota bort "Moderne hjemmebrygging" boka... :'(
 
Ved brygging av sterke øltyper er bakdelen ved partiskylling størst...
Tanniner er "husker ikke fagtermen" usmaker eller syre fra skallet som gir bittersmak på øl.
Såfremt Ph og temperatur er under respektive Grenser vill dette ikke utvinnes. Under 1010 Gravity er det sannsynlig ved høy temperatur (78+)
Men så langt ned kommer du aldri under partiskylling.
Du kan derimot klare en ph og temperatur til å utvinne tanniner ved å bruke mye malt med høy innhold av stoffer som drar Ph i feil retning og skylle med for varmt vann. Men jeg ser dette som teoretisk ved partiskylling.
Ved kontinuerlig skylling bør man derimot holde øye med det....
 
magne1972 skrev:
Du kan derimot klare en pH og temperatur til å utvinne tanniner ved å bruke mye malt med høy innhold av stoffer som drar pH i feil retning og skylle med for varmt vann. Men jeg ser dette som teoretisk ved partiskylling.
Tips: bruk ph 5.2 stabilizer  :ilike:
Frå bryggselv.no: "5,2 pH Stabalizer
er blanding av fosfat bufre (for næringsmidler) som vil sikre mesken og vannet på pH 5,2 uansett hvilken pH vannet hadde fra starten av. Den er 100% trygg å bruke i mesken og VIL IKKE tilsette smak til ølet. Dette produktet vil gi deg en jevn pH uansett hvilket vann du bruker, men mest effektivt hvis du brygger med hardt vann.

Av alle ingerdiensene i ølbrygging, er nok vannet det mest undervurderte. Kvaliteten, hardheten og pH verdien på vannet vil påvirke ezymaktivitet, oppløselighet av salter, proteiner og sukkerarter. Humle bitterhet kan også påvirkes av dette."
 
Fungerer nok det, men...
Trenger du det? Hvor ofte vil du ha bruk for det?
Jeg vet det i noen tilfeller er nødvendig, og jeg har et Ph meter. Jeg har målt vann, og mesk ved flere anledninger, og justerer ikke vannet overhode, men har justert mesken en gang. Ellers har dette ligget ved ønsket måling slik ca... Godtatt feil på instrument og bruker.... :)
Trenger noen et rimelig ph meter er mitt tilgjengelig......
 
Har et spørsmål jeg håper noen kan svare på.

Når jeg skal varme opp mesken så får jeg problemer med å få denne opp i temperatur p.g.a den falske bunnen og mesken over. Dette betyr at jeg må ha pumpe for å få riktig temperatur over som under den falske bunnen. Regner med at hvis jeg skal gå fra 50 grader til 66 så kommer jeg til å måtte la pumpa gå litt. Er redd for at hvis jeg blir nødt til å sirkulere for lenge for å få temperaturen opp at jeg drar med meg tanniner. Er dette reelt?
 
NEi sirkulering av mesken skaper ingen problemer med taniner. Mesken har en viss buffer kapasitet som først blir forandret etter skylling. Det vilsi at problemet kan oppstå når vi skyller malten med mye vann med for høy temperatur. Jeg har kun merket taniner i øl som er skylt 3 ganger, da er meskens buffer kapsitet redusert og ph/temperatur blir feil.

Håper dette hjelper. Resirkuler så mye du vill, men følg med på mengden skylle vann, temperatur og ph.
 
Hei

Jeg blir ikke helt klok på dette  :bank2: har kjele i kjele løsning hvor en kjele står oppi den andre, innerkjelen har masse hull i bunn og funker som meske innsats.
Har da i mer vann fra starten av, ikke bare disse berømte literne pr kg malt.
Etter mesking 90 minutter, starter jeg pumpen og resirkulerer ca 20 min, så løftes mesken opp og lar renner av seg.

Er det nødvendig å kjøre noen skylleprosess etter at kjelen er løftet opp og meskingen ferdig?
Slik jeg har gjort er at jeg har tilført friskt vann under koking, for å oppnå ønsket volum.

Håper på mange gode svar.  :skitbra:
 
Jeg bruker ikke selv et slikt system men min oppfatning er at det ikke er nødvendig å skylle etter resirkulering. Men det kommer jo an på ditt utbytte, viss du oppnår lavere SG en forventet så er skylling lurt. Det vil altid bli igjenn noe sukker i malten men man bør vere fornøyd ved ca 75% efektivitet. Viss du forventet en SG på 1050 men bare fikk 1040 ville jeg ha skylt mesken engang til eller resirkulert lenger. Problemet er nok at du kan ende opp med formye veske og det er vanskelig å koke bort altfor mange liter for å oppnå ønsket OG.
 
Tilbake
Topp