Partygyle

DagD

Hallo Bryggere.

Mitt liv tillater for tiden ikke veldig hyppig brygging, og da tenkte jeg at litt effektivitet kunne hjelpe. Jeg ser for meg et dobbeltbrygg a'la partigyle i neste uke og lurer på følgende da mitt oppsett har noen begrensninger. Den ene begrensingen er at meskekaret mitt kun tar 25 liter (dette er også kokekar senere i prosessen) og en rask sjekk sier meg at jeg kan presse 9 kg malt og 18 liter vann i dette. Spørsmålet er da, hvor mange avrenninger kan jeg ha på dette maltet uten at brygg nr 2, den alkoholsvake ølen blir til rein lettøl og med fullstendig mangel på kropp?
Jeg regner med å kunne få en avrenning på 7-9 liter på første brygg, tenkte så å skylle med ca 10 liter til andre brygg, så 10 til første igjen og deretter 7-9 til andre igen.

Jeg regner med at dette vil gi meg to fat med kanskje 15-18 liter i hver noe som vil være nesten det dobbelte av hva jeg vanligvis brygger i en batch. Finnes det noen programer som kan ta høyde for noe av dette? Eller vet dere om dette lar seg gjøre? bør man slenge oppi noen poser spraymalt?

Alle svar mottas med stor takk :skitbra:

9 kg i en 25liters kjele syntes jeg hørte litt mye ut.
Når jeg mesket i en 25 liters kjele klarte jeg 7 kg.....men da snakker vi stappet kjele.

Tenker du å koke i 2 omganger?

Tenkte å koke i to omganger ja. Er klar over at det vil være mye og bli en veldig tykk mesk, men har fint klart 7,5 kg i den tidligere, den er kanskje 26 liter. Hadde håpet at det skulle gå med 9 kg, men det gjør det gjerne ikke? det blir i såfall 1 kg malt til 2 liter vann omtrent...

Parti gyle er spennende, jeg har selv laget tre forskjellige bockøl fra én brygging.

Jeg tror du er helt på grensa mhp maltmengde, men det er vel ikke verre enn å prøve. Begynn med 7kg og tilsett litt mer malt og vann helt til du (og kjelekanten) føler grensa er nådd. Synes du siste batch virker håpløst tynn er det ikke verre enn at du kan tilsette spraymalt under koking. Du kan også kobinere første og fjerde avrenning til en batch og andre og tredje til den andre.

Litt googling gir det masse informasjon, den beste siden jeg har kommet over er: http://morebeer.com/brewingtechniques/library/backissues/issue2.2/mosher.html

Takk for god tilbakemelding, dette kommer antakelig til å gjøre mine bryggedager litt lengre, men veldig mye mer effektive. Skal prøve meg med en enkel pale ale i neste uke og se hva det blir av det. Og ved å kombinere første og fjerde og andre og tredje avrenning blir det kanskje to moderate øl. Kanskje jeg skal rett og slett slenge begge batchene i et gjæringsspann. Så blir det ETT øl av det.

Det er jo dette belgierne gjorde i gamle dager, de hadde til-og-med kul på meske karet. de ble nemelig skattet etter meskekarets størelse og således kunne de tappe av tre Gyles og fremdeles gjøre det lønsomt å brygge. den første ble en trippel den andre dubble og den siste en grei verdags øl. tykkelsen på mesken kan påvirke brygget men ikke så mye at du merker det. viss du har ekstremt mye malt i forhold til vann ville jeg tappet tre omganger og blandet dem sammen til to brygg. et sterkt og et normalt. første avrenning kan komme helt opp i 1.100 eller så, andre ligger kansje rundt 1.040-50og siste er sikkert nede i ca 1.025, problemet er at du ikke får tappet av nok vørter i vær omgang med så lite meske kar.

Ta en titt på disse tabellene så har du noe å gå utifra
http://morebeer.com/brewingtechniques/library/backissues/issue2.2/moshertable.html
og her har du mere info og tekniker osv...
http://morebeer.com/brewingtechniques/library/backissues/issue2.2/mosher.html

Tilbake
Topp