Påskeøl

Skal brygge påskeøl med olbrygging.no sin kit-oppskrift som base. 3,5kg pilsnermalt og 3 kg hvetemalt er kjøpt lokalt, men Bakke Brygg hadde ikke Cluster humle, så jeg har kjøpt Galena i steden. Jeg finner ut at 15 g Cluster kan erstattes med 5 g Galena som bitterhumle, og med 50 g Cascade som aromahumle havner jeg på IBU på ca 19 som på oppskriften. Høres dette OK ut, eller jeg på viddene? Hadde også 36 g Cascade liggende, så jeg fyller på med 14 g Amarillo. Må jo bli bra? Eller? Øltype American Wheat Ale med OG 1.058 og FG 1.012.

Laget meg en oppskrift i går på en American Wheat & Rye Ale. Du ligger helt i overskiktet mht ABV, og over mht mengde senhumle. De gir lav IBU, så på IBU treffer du.
"A bittering addition at the beginning of the boil is all that is required. If you want more hop character, you can follow it with one or two small additions later in the boil. One or two 1⁄4 to 1⁄2 ounce (7 to 14 g) additions per 5 gallon (19 L) batch is plenty. While you can dry hop this beer, be careful that it doesn't send it over the top. Remember, this is not a West Coast pale ale or an IPA."
Vital Statistics
OG: 1.040-1.055
FG: 1.008-1.013
IBU: 15-30
SRM: 3-6
ABV: 4.0-5.5

Laget meg en oppskrift i går på en American Wheat & Rye Ale. Du ligger helt i overskiktet mht ABV, og over mht mengde senhumle. De gir lav IBU, så på IBU treffer du.
"A bittering addition at the beginning of the boil is all that is required. If you want more hop character, you can follow it with one or two small additions later in the boil. One or two 1⁄4 to 1⁄2 ounce (7 to 14 g) additions per 5 gallon (19 L) batch is plenty. While you can dry hop this beer, be careful that it doesn't send it over the top. Remember, this is not a West Coast pale ale or an IPA."
Vital Statistics
Jeg ser at det ligger litt høyt. Originaloppskriften fra olbrygging.no ligger på ABV 6.0 men jeg havner på 6.29 når jeg legger inn dette i Brewers Friend med malt fra Castle Malting som vel er belgisk. Maltblandingen er allerede kjøpt, så jeg lar det stå til og slenger oppi 20 gram appelsinskall,tørket og søt i tillegg. Det er jo påske, og det blir vel bra øl uansett :)

Vital Statistics

men dette er et høytids øl, og da er alt tillatt

men dette er et høytids øl, og da er alt tillatt
Helt enig. Har startet klargjøring av utstyr til morgendagens brygging nå, og har funnet frem et av mine tidligere brygg til å leske strupen med. En klone av Bådin sitt brygg Rensåsen, som er en Pale Ale med Mosaic humle. Fantastisk god drikke!

Forstå meg rett - brygget ser godt ut :)
Sitter nå med en quadruppel-splitt hvor jeg splittet Mikkeller sin single hop i fire. En av dem er med Mosaic - som jeg nyter nå. Litt ubalansert, men skulle tross alt være et skole- / opplæringsøl

Forstå meg rett - brygget ser godt ut :)
Sitter nå med en quadruppel-splitt hvor jeg splittet Mikkeller sin single hop i fire. En av dem er med Mosaic - som jeg nyter nå. Litt ubalansert, men skulle tross alt være et skole- / opplæringsøl
Tar du inn nye elever på denne skolen? :p

Tilbake
Topp