Satte en brown ale for 11 dager siden. Målte gravity og smakte på den i dag. Eg syns den hadde litt lite humlepreg, så eg lurer på om eg kan tørrhumle litt med Centennial og la den stå noen dager til? Vil det ha effekt, eller har det gått for lang tid? Gravity er nede på 1011.
Går fint å tørrhumle nå. Det er vel egentlig aldri for sent, sånn utover at om du tørrhumler i glasset får du lite utbytte av humlen men desto mer rusk i munnen når du drikker.
Går fint å tørrhumle nå. Det er vel egentlig aldri for sent, sånn utover at om du tørrhumler i glasset får du lite utbytte av humlen men desto mer rusk i munnen når du drikker.
20 gram for 11 liter bør gi en del aroma. Det er vel ikke uvanlig å bruke sånne mengder til IPA, men her går det på smak og behag og hva du er ute etter.
Jeg vet ikke hva minimumstiden er, men noen dager bør du vel gi det. Fire dager, kanskje?
Desto lenger du tørrhumler, desto mer smak får du. Noen klager over gressmak på ølet hvis man tørrhumler for lenge, men det er nok snakk om flere uker. Kanskje også humleavhengig.
Personlig ville ha latt humlen ligge i minst en uke.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.