PBW vs Oppvaskmiddel

Vi brukte lenge First Price med godt resultat. Jeg brukte det i bryggesammenheng, også. Men plutselig slutta det å funke. Det må har skjedd noe med det produktet. Og det er godt å se at denne testen bekrefter det.
Etter at du foreslo sun gikk jeg over til det, nå var vel grunnen din at first price ikke løste seg fulstendig opp, men jeg opplevde også en ganske stor forskjell i hvor godt den vasker i tillegg til å løse seg fullstendig opp, og ser at sun kom best ut i testen av pulver versjonene så jeg blir nok å holde meg til den :)
 
Etter at du foreslo sun gikk jeg over til det, nå var vel grunnen din at first price ikke løste seg fulstendig opp, men jeg opplevde også en ganske stor forskjell i hvor godt den vasker i tillegg til å løse seg fullstendig opp, og ser at sun kom best ut i testen av pulver versjonene så jeg blir nok å holde meg til den :)
Den slutta plutselig å vaske reint. Det var ikke noe problem tidligere. Og med en gang vi bytta til sun, forsvant problemet.
 
Må vel skifte pulver da... har brukt First Price sin i det siste til flaskevask. De har sikkert ikke vært skitne nok til at jeg har merket noe forskjell. Men har lagt merke til at det løser seg opp dårlig.

Er det denne dere bruker?
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Må vel skifte pulver da... har brukt First Price sin i det siste til flaskevask. De har sikkert ikke vært skitne nok til at jeg har merket noe forskjell. Men har lagt merke til at det løser seg opp dårlig.

Er det denne dere bruker?
ja
 
Hva er det som gjør PBW unikt i bryggesammenheng? Jeg bruker billigste oppvaskmiddel uten glansmiddel til vask av maskin og kjøler til en brøkdel av prisen. Ser i hvert fall veldig ren ut bortsett fra noe «beerstone», men det fikk jeg heller ikke vekk da jeg brukte PBW.
Hvor mye vaskepulver bruker du i forhold til vann ved vask?
 
Less is more! Jeg sirkulerer og gnikker med børste på elementene, ser ingen grunn til fylle maskinen med masse rengjøringsmiddel hvis det ikke er nødvendig, du ønsker å få absolutt alt ut igjen også. Slump oppi litt pulver og prøv deg frem, trenger ikke måle og veie vaskemiddel.
 
Less is more! Jeg sirkulerer og gnikker med børste på elementene, ser ingen grunn til fylle maskinen med masse rengjøringsmiddel hvis det ikke er nødvendig, du ønsker å få absolutt alt ut igjen også. Slump oppi litt pulver og prøv deg frem, trenger ikke måle og veie vaskemiddel.
Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen: Kartago bør ... nei, jeg mener; hvorfor gjøre det vanskelig når det kan gjøres veldig enkelt med kaustisk soda? Bare husk briller og hansker!
 
Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen: Kartago bør ... nei, jeg mener; hvorfor gjøre det vanskelig når det kan gjøres veldig enkelt med kaustisk soda? Bare husk briller og hansker!
Med litt vaskepulver er det absolutt ikke vanskelig, i dag brukte jeg et par dråper Zalo etter bryggedag ble rent og pent av det også. Men her et det kanskje tilsatt noe glansemiddel jeg burde frykte? Tenker det går bra, skyller godt..

Enklere med KS? Vel, vernebriller-tykke gummihansker og sikkert lurt med halvmaske! Står over den.
 
Med litt vaskepulver er det absolutt ikke vanskelig, i dag brukte jeg et par dråper Zalo etter bryggedag ble rent og pent av det også. Men her et det kanskje tilsatt noe glansemiddel jeg burde frykte? Tenker det går bra, skyller godt..

Enklere med KS? Vel, vernebriller-tyk ke gummihansker og sikkert lurt med halvmaske! Står over den.
Vernebrillene ligger på badet, og hansker må du ha om du skal bruke noe sterkere enn Zalo. Og Zalo kommer du ikke langt med når det gjelder å fjerne gjenstridig belegg. Jeg ville så klart ikke drømme om å bruke kaustisk soda til rutinemessig reingjøring der Zalo kan gjøre jobben - skjønt jeg bruker aldri Zalo til bryggeutstyret. Zalo er best på fett, men det er det lite av på bryggeutstyret etter bruk. Proteiner derimot, kan sitte igjen, og da er maskinoppvaskmiddel tingen. (Det er ikke noe problem med Zalo og glansemiddel. Det er mye lettere å skylle av Zalo enn maskinoppvaskmiddel.)

Men om noe svir seg, er kaustisk soda ekstremt mye mer effektivt enn maskinoppvaskmiddel og PBW. Det samme gjelder for det gulaktige belegget jeg får i kokelkjelen over tid. I går klarte jeg å svi en større porsjon risengrynsgrøt, og da fiksa KS problemet på no time. Og i dag rensa jeg kokekjelen. Det tok bare et par minutter med KS. Jeg hadde kunnet holde på en halvtime med andre midler - og jeg hadde ikke fått kjelen skikkelig blank. (Jeg har prøvd! Jeg hadde også motforestillinger mot KS, men etter å ha brukt det én gang og ha opplevd hvor mye slit det sparte meg for, kommer det ikke på tale å bruke noe annet når det dreier seg om litt tøffere oppgaver.)

Vernebriller er forøvrig gode å ha om du skal kutte opp mye løk:).
 
Med litt vaskepulver er det absolutt ikke vanskelig, i dag brukte jeg et par dråper Zalo etter bryggedag ble rent og pent av det også. Men her et det kanskje tilsatt noe glansemiddel jeg burde frykte? Tenker det går bra, skyller godt..
Zalo er helt glimrende der det fungerer. Som Finn sier så trenger du sterkere lut (bokstavelig talt) på en del bryggerelatert vasking, vel å merke.

Jeg er litt usikker på hvor Zalo har fått et dårlig rykte fra når det kommer til vasking av ølutstyr. Du har ikke så mye behov for noe som fjerner fett, men det skader jo ikke at vaskemiddelen også er effektivt mot det. At det skummer har fordeler og ulemper, men er jo definitivt fint når det er skum du vil ha.
 
Zalo er helt glimrende der det fungerer. Som Finn sier så trenger du sterkere lut (bokstavelig talt) på en del bryggerelatert vasking, vel å merke.

Jeg er litt usikker på hvor Zalo har fått et dårlig rykte fra når det kommer til vasking av ølutstyr. Du har ikke så mye behov for noe som fjerner fett, men det skader jo ikke at vaskemiddelen også er effektivt mot det. At det skummer har fordeler og ulemper, men er jo definitivt fint når det er skum du vil ha.
Det er vel vasking av ølglass mange hevder du ikke skal bruke Zalo til. Det er tull, og det dårlige ryktet stammer fra langt tilbake i tid, da oppvaskmiddel var tilsatt ikke-lineært alkylbenzensulfonat, eller bare "sulfo" i dagligtale. Sulfo er fremdeles den generiske betegnelsen på oppvaskmiddel i Danmark. Men stoffet blei forbudt i 1970 fordi det er lite nedbrytbart i naturen. Det har blitt erstatta av lineært alkylbenzensulfonat, som er nedbrytbart

Det er en utrolig seigliva myte at oppvaskmiddel ikke skal brukes til ølglass. Den kolporteres bl.a. av Ølbrygging i Grimstad, som ellers er et utmerket foretak. Man skal bare ikke stole på alt de skriver:) : https://www.olbrygging.no/tips/olglass

Zalo er veldig lett å skylle av. Maskinoppvaskmiddel er mye vanskeligere å få helt bort. Jeg vasker alltid glassene mine for hånd med Zalo.

Når det gjelder bryggeutstyret på varm side, så skyller jeg det normalt bare, og så går jeg over med kaustisk soda en gang i blant. (Men jeg koker krana til kokekjelen.) På kald side bruker jeg maskinoppvaskmiddel.)
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp