Pegas mottrykksfyller

Jeg har også adapteren for glassflasker. Den fungerer fint. Lurer på om denne er like god, man ser jo f.eks ikke hvor mye man har fylt i boksen, men man overfyller kanskje...?
 
Tenkte på det samme, men det skal visst stoppe av seg selv når boksen er full. Tror det var på Facebook jeg leste det.
 
Godt nytt år!

Jeg bokser mitt øl og bruker pegas mottrykksfyller.

Jeg sliter med å få en skumtopp å legge lokket på. Det lille skummet som er blir for det meste med boksadapteren ut når denne fjernes. Noen tips her??
 
Dersom jeg skal drive delvis på med fat, må jeg ha noe å flasker med.

Pegas/ iTap og Tapcooler er alternativene jeg sjekker ut.

Det virker som det er litt mer komplisert å kjøpe Pegas enn iTap som har alt ut av boksen. Men rimeligere med Pegas.

Det skal være mulig å kjøpe adapter. Jeg har både longneck og bjørnunger. Jeg kan kjøpe en adapter til hver men er lite sugen på å legge ut 700,- for longneck og bjørnunger.

Adapter til Pegas mottrykksfyller. Den i metall fungerer ok, men tror denne blir bedre. De første jeg laget ble helt elendig, de hang nesten ikke sammen, Skjønte ikke hvorfor før jeg så at infill sto på 0%. Ble et par hakk bedre med infill 100% :D

Vis vedlegget 42575 Vis vedlegget 42577 Vis vedlegget 42578 Vis vedlegget 42576
Er dette et adapter som gjør det mulig å veksle mellom bjørnunger og longneck?
 
Jeg har både longneck og bjørnunger.
Det er hvordan flasken er øverst som bestemmer hvilken adapter du trenger. Jeg har to typer longneck, den ene bruker samme adapter som "moderne" bjørnunger. Så har jeg noen longneck som er lik gamle bjørnunger (fra 80-tallet) og passer til den andre typen adapter.


Er dette et adapter som gjør det mulig å veksle mellom bjørnunger og longneck?
De adapterne er noe som jeg ikke har brukt på evigheter, de fungerte egentlig ikke så bra. Bruker bare de som jeg fikk skrevet ut av Ørjan Lauritzen.

Tror jeg ville ha søkt litt på google og youtube for å se hva brukere anbefaler. Har en følelse av at Pegas er på vei ut, men vet ikke. Tror @Kloakk er fornøyd med sin iTap?
 
Jeg har hatt flere flaske-løsninger. Få har vært perfekte. Inntil nylig var jeg heller ikke fornøyd med TapCooler. men når siste brikke kom på plass, har jeg gått fra lunken til forkjemper.
Du trenger både selve enheten, slange mellom enhet og kran, Gas adapter og ikke minst flaske-clips med magnet. Når du har dette på plass, er alt bare glede. Det skal sies at jeg er venn med produsenten, så dere får ta det som dere vil, meg jeg elsker (nå) produktet.
 
Perfeksjonisme er så utrolig vanskelig å oppnå, når det er så mange variabler i spill. Særlig ved flasking av karbonert øl. Mottrykksfylleren fra svensken har vært suveren, Duofiller har vært bra når vi nå lærer oss pros/cons med den. Men her er det sårbart for forskjellig, blant anna temperaturendring, falskluft i ørten koblinger, trykkfall og at fat må stå i ro. Når vi endelig er klar over alle feller man kan gå i så går det jo bra, men impulsiv boksing er ikke noe som heter, det må planlegges minst 3-4 dager i forveien så ølet får stabilisert seg på temperatur og trykk. Da var det enklere med mottrykk og flasker, selv om det der og kunne bli trøbbel når vi flytta på fata.
 
Det er hvordan flasken er øverst som bestemmer hvilken adapter du trenger. Jeg har to typer longneck, den ene bruker samme adapter som "moderne" bjørnunger. Så har jeg noen longneck som er lik gamle bjørnunger (fra 80-tallet) og passer til den andre typen adapter.



De adapterne er noe som jeg ikke har brukt på evigheter, de fungerte egentlig ikke så bra. Bruker bare de som jeg fikk skrevet ut av Ørjan Lauritzen.

Tror jeg ville ha søkt litt på google og youtube for å se hva brukere anbefaler. Har en følelse av at Pegas er på vei ut, men vet ikke. Tror @Kloakk er fornøyd med sin iTap?
Det har du helt rett i, jeg er veldig fornøyd. Den er enkel å bruke, enkel å vaske, fyller flasken helt opp om man vil og har minimalt med tap. Jeg var skeptisk til en flaskefyller hvor ølet renner ned langs sidene på flasken i starten. Vel det har endret seg, det gjør at flasken blir kald og skummdannelse reduseres etterhvert som den fylles, ikke at det har vært et problem med skum tidligere.

Jeg har nå øl som har stått på flaske i et halvår, og ingen oksidering(som jeg kan detekte) i ølet. Jeg kan, om jeg ønsker, endre hastigheten på fyllingen ned til minste detalj, det er så lite søl at jeg nesten kunne sagt det er ingenting.

Jeg har vært igjennom Biermuncher's we don't need no stinking beergun, kegland sin, beergun og andre ymse hjemmesnekret løsninger, og iTap er overlegen.

Jeg skal, når den er ferdig karbonert, flaske litt av en sur IPA, med mye humle, både whirlpool og tørrhumling, på klar flaske for å kunne se utviklingen, men jeg har troen på at dette er mitt siste stopp når det gjelder å flaske fra fat.

Faktisk ble jeg så engasjert av å bli tagget og min gode opplevelse med iTap at jeg lastet opp en video til å demonstrere :)

 
Sist redigert:
Tror jeg ville ha søkt litt på google og youtube for å se hva brukere anbefaler. Har en følelse av at Pegas er på vei ut, men vet ikke. Tror @Kloakk er fornøyd med sin iTap?
Jeg har en nabo med iTap, den virker grei den. Forskjellen mellom den og Pegas sett utfra videoer virker minimal.

Men jeg er antakelig ikke eneste som kommer til å bruke denne. Både min far og svigerfar kommer antagelig til å bruke denne. Umiddelbart slår det meg som at det kan bli rot i rekkefølgen på iTap/ Pegas.

Sett utfra videoer virker rekkefølgen logisk/ mer oversiktlig med Tapcooler.

Har en jeg kjenner som har denne og planlegger å låne for å teste.
 
Jeg har en nabo med iTap, den virker grei den. Forskjellen mellom den og Pegas sett utfra videoer virker minimal.

Men jeg er antakelig ikke eneste som kommer til å bruke denne. Både min far og svigerfar kommer antagelig til å bruke denne. Umiddelbart slår det meg som at det kan bli rot i rekkefølgen på iTap/ Pegas.

Sett utfra videoer virker rekkefølgen logisk/ mer oversiktlig med Tapcooler.

Har en jeg kjenner som har denne og planlegger å låne for å teste.
Skjønner ikke hva du mener med rekkefølgen?
 
Skjønner ikke hva du mener med rekkefølgen?
Dårlig formulert, rekkefølgen virker mer logisk og oversiktlig.

Flaske inn,
flush (knapp),
fyll (vipp hendel),
stans øl (vipp motsatt),
Flaske ut
kork.

Testet itap, så vidt jeg husker var det flere operasjoner.
Flaske inn + vri fast
Flush (knapp)
Fyll (vipp hendel) + juster hastighet med skrue
Stans øl (skru til skrue?) + Vipp opp + slipp ut trykk
Vri opp + flaske ut
Kork

Det virker som det rett og slett er flere operasjoner med iTap/ Pegas. Mulig jeg undervurderer de andre, men jeg ser klart et større potensial til å rote med rekkefølgen .
Hadde det kun vært meg hadde ikke dette betyd like mye.

Dersom tapcooler gir et ok inntrykk ved test blir det veldig fort denne.
 
Dårlig formulert, rekkefølgen virker mer logisk og oversiktlig.

Flaske inn,
flush (knapp),
fyll (vipp hendel),
stans øl (vipp motsatt),
Flaske ut
kork.

Testet itap, så vidt jeg husker var det flere operasjoner.
Flaske inn + vri fast
Flush (knapp)
Fyll (vipp hendel) + juster hastighet med skrue
Stans øl (skru til skrue?) + Vipp opp + slipp ut trykk
Vri opp + flaske ut
Kork

Det virker som det rett og slett er flere operasjoner med iTap/ Pegas. Mulig jeg undervurderer de andre, men jeg ser klart et større potensial til å rote med rekkefølgen .
Hadde det kun vært meg hadde ikke dette betyd like mye.

Dersom tapcooler gir et ok inntrykk ved test blir det veldig fort denne.
Tapcooler er definitivt ikke så enkelt som du skisserer, eller yt videoer skal ha det til.. Med mindre du allerede har tappekraner. Men du gjør deg, finn ut og gjør deg en mening :)
 
Tilbake
Topp