Pellets eller blomst?

Hva sier dere med langt mer fartstid enn meg, pellets eller blomst?

Jeg snublet over en god og solid porsjon med cascade blomst for en liten stund siden, den er for lengst brukt opp, og nå som jeg skal kopiere et av ølene jeg laget den gang får jeg ikke tak i blomst på kort varsel.
Jeg ser for meg at pellets er mer forutsigbart enn blomst, men at blomsten gir et mer helhetlig fotspor...

Men som sagt, me be rookie, hva syntes dere?

Jeg tror ikke du vil merke noen forskjell i smak og aroma. Pellets er litt mer effektive (10%, sies det vel) som bitterhumle. Ellers er forskjellene mest praktiske: noen kokekjeler er best tilpasset blomst, andre til pellets. Da jeg kokte små volum med ekstrakt var det best med blomst, siden jeg kunne helle vørteren gjennom en sil etter koking og nedkjøling; med den store gryten jeg har nå må jeg bruke hevert, som kanskje ville blitt tettet igjen med blomst; om jeg skulle montert en kran på gryten kan det hende blomst hadde blitt mer aktuelt igjen, siden pellets legger seg som en smørje i bunnen av gryten. Pellets holder seg også bedre, men humle er uansett best når den er så fersk som mulig.

Hehe, ja akkurat dét er nok en ting man bør unngå. Tørrhumling med pellets i gjæringskaret er derimot uproblematisk.

thank god, vi prøvde å tørrhumle litt for første gang i går, hadde det rett i gjæringskaret...

man skal gå på noen blemmer før ølet begynner å likne noe... :)

Tilbake
Topp