• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

PET flasker...

Firefighterkristian

Norbrygg-medlem
Dere som gir bort PET flaskene deres... Er dere ikke førnøyde med de, eller kvitter dere med de grunnet oppdatering til evnt Cornelius fat el?!  :jaha:
Jeg driver og snuser på tanken om å kjøpe meg ett par kasser kasser med 0,5 liters flasker... Begynner å bli veldig fed up korkinga, og venter på at julen er over før jeg invisterer i cornelius fat etc. I tilfelle det skulle ligge noe av det jeg trenger under julegrana  ::)

Synes tanken på å bare skru på korkene etter tapping virker som en genial lettelse i mine øyne. Det eneste jeg er redd for er bismak fra flaskene... Det ølet som står til gjæring nå er ett ganske mørkt øl med mye smak, så tror ikke bismak fra flaskene vil være noe problem her. Men på ett lysere øl, så er jeg litt nysgjerrig å høre hva dere synes?!


Med Vennlig Hilsen

Kristian Andersen
 
Flaskene setter ikke smak. Det eneste problemet med PET-flasker, såvidt jeg vet, er at de ikke er fullt så tette som glassflasker, og derfor holder dårligere på CO2 mens de slipper inn mer O2. Ølet får altså dårligere holdbarhet.
 
Tja - reklamen er vel det motsette:  "better than glass".    

Desse brune PET-flaskene som Coopers lagar har eit ekstra skikt der evt. oksygen i ølet vert skubba ut av flaska (er påstanden iallefall).     Eg har brukt desse i eit år no og har ikkje noko dårleg erfaring med dei.  No har ikkje eg bryggja SÅ mykje at eg har øl frå eit år sidan på flaskene.      Dei har nokre fordelar utover det med oksygenbarriera.  

- du får ikkje flaskebomber
- korkane kan gjenbrukast
- ein kan følgja med karboneringsprosessen om ein karbonerar i flaska.
- dei er lette å frakta med seg
- dei knuser ikkje

Dei er lette å halda reine:  eg plar å skylla dei 2-3 gonger etter bruk og har korken på.   Og så skyller eg dei igjen med ein slik dobbeltvaskar som ein trykkjer flasketuten nedpå slik at det den vaskar flaska innvendig med ei kraftig stråleg.     Deretter ein dæsj star san.  og korkane ligg i star san..

Det med at det er eit ekstra oksygenbarriereskikt i flaskene kan ein også oppleva sjølv - om ein knip litt på flaskene kan det sjå ut som om dei to skikta enkelte gonger skiller lag.  

Det einaste minus eg kan sjå er at botnen ikkje er rund og flat - det gjer at dei ikkje står så godt i eit kjøleskap der det er metallribber.   Ja - og så er det utover det eit minus at dei ikkje kan brukast i mange av konkurransane siden ein der skal bruka dei små brune 0.33 flaskene.      Og når eg tenkjer meg om:  du kan nok ikkje bruka papir med melkelim på dei - det vil ikkje sitja noko særleg godt.

men alt i alt så er iallefall eg nøgd med dei og kameratar som har fått dei har også lete vel.
 
katla skrev:
Tja - reklamen er vel det motsette:  "better than glass".    

Desse brune PET-flaskene som Coopers lagar har eit ekstra skikt der evt. oksygen i ølet vert skubba ut av flaska (er påstanden iallefall).     Eg har brukt desse i eit år no og har ikkje noko dårleg erfaring med dei.  No har ikkje eg bryggja SÅ mykje at eg har øl frå eit år sidan på flaskene.      Dei har nokre fordelar utover det med oksygenbarriera.  

- du får ikkje flaskebomber
- korkane kan gjenbrukast
- ein kan følgja med karboneringsprosessen om ein karbonerar i flaska.
- dei er lette å frakta med seg
- dei knuser ikkje

Dei er lette å halda reine:  eg plar å skylla dei 2-3 gonger etter bruk og har korken på.   Og så skyller eg dei igjen med ein slik dobbeltvaskar som ein trykkjer flasketuten nedpå slik at det den vaskar flaska innvendig med ei kraftig stråleg.     Deretter ein dæsj star san.  og korkane ligg i star san..

Det med at det er eit ekstra oksygenbarriereskikt i flaskene kan ein også oppleva sjølv - om ein knip litt på flaskene kan det sjå ut som om dei to skikta enkelte gonger skiller lag.  

Det einaste minus eg kan sjå er at botnen ikkje er rund og flat - det gjer at dei ikkje står så godt i eit kjøleskap der det er metallribber.   Ja - og så er det utover det eit minus at dei ikkje kan brukast i mange av konkurransane siden ein der skal bruka dei små brune 0.33 flaskene.      Og når eg tenkjer meg om:  du kan nok ikkje bruka papir med melkelim på dei - det vil ikkje sitja noko særleg godt.

men alt i alt så er iallefall eg nøgd med dei og kameratar som har fått dei har også lete vel.

Så koranen kan brukes om igjenn. Jeg trudde de var engangs bruk. Jeg bruker fat, men har tenkt på disse. Blir jo nesten altid noen liter til overs.
 
en del av mine coopers PET flasker som jeg har brukt i høst har begynt å bli sprø.
Mulig det er jeg som har behandlet de feil ved å vaske de i oppvaskmaskinen på 45 grader etter å ha skyllt de.
Vasket også noen av de på 60 grader, hvilket ikke anbefales da flaskene krymper.
 
Gikk over til 0.33 nå nylig, fram til da så har jeg brukt samme coopersflakene med de samme korkene på 25 batcher. Utmerkede flasker igrunn. Byttet dem ut siden de blir så grusomt dyre når en må betale frakt på dem i tillegg, oppmot 16kr flaska. ble jo helt nazi på å få de flaskene tilbake etter man hadde hatt dem med seg ut av huset.
 
Ja kjipt at de blir mer stasjonære.
Utrolig greit å vaske når en kan skru igjen korken med starsan i og shake
 
Takk for mange gode innspill! Ser ut som det er mest positive erfaringer, så da tror jeg nok jeg invisterer i ett par kasser :)

Hjertelig takk alle sammen! Ha en fortsatt fin dag og en strålende helg :)

Med Vennmig Hilsen


Kristian Andersen
 
runarstock skrev:
Gikk over til 0.33 nå nylig, fram til da så har jeg brukt samme coopersflakene med de samme korkene på 25 batcher. Utmerkede flasker igrunn. Byttet dem ut siden de blir så grusomt dyre når en må betale frakt på dem i tillegg, oppmot 16kr flaska. ble jo helt nazi på å få de flaskene tilbake etter man hadde hatt dem med seg ut av huset.

Ein blir litt flaskenazi når ein kjøper dei lokalt hjå Birger på Vestbrygg også og eg slepp unna med berre 8 kroner flaska.      På den andre sida er vi ganske så oppflaska etter kvart med at vi skal gjenbruka saker og ting og dei fleste vener forstår vel at det er lurt å gjenbruka flaskene og var innhaldet godt så kjem dei vel tilbake for meir og då kan dei "trenast" til både å vaska flaskene godt umiddelbart etter bruk og la korkane vera på..    Og vener som får flaskegåver av glas kan også godt trenast til å vaska godt - dess betre flaskene vert vaska kort tid etter tømming - dess enklare er det i fortsetjinga.

Når det gjeld pris så kostar dei litt men mi erfaring er at om ein kjøper inn fleire kassar i slengen så vert ikkje frakta så all verden pr. flaske.   Eg trur eg betalte 329 Kr. for 5 kassar frå ein nettbutikk i tigerstaden (og då er ein nedi 11 kroner flaska).    Og Birger på Vestbrygg har også hatt desse flaskene sidan før sommaren (anar ikkje om han har dei no) - så dei som bur i Bergensområdet slepp jo fraktkostnader (og også dei som bur i det sentrale austlandsområdet).
 
Har nå tappet juleøl på disse flaskene, og er meget fornøyd med resultatet! Men KAN man bruke korkene om igjen?! Disse ringene som blir sittende igjen når man har skrudd av kirken på flaska (Akkurat den samme type ring som blir sittende igjen etter man har skrudd av korken på f.eks en cola flaske)...
Skal de bare være hengende rundt flaske halsen, eller skal disse fjernes?! Må jeg si jeg ble sittende litt undrende etter jeg har åpnet noen flasker. For meg så virket det som om disse ringene var noe av det som "låste" korken når jeg skrudde de på etter tapping...
:jaha:  :help:

Med Vennlig Hilsen

Kristian Andersen
 
Oj, såpass ja!

Så utrolig genialt... Var ganske lei av å vaske små 0,33 liters glass flasker, så var derfor jeg invisterte i Coopers PET. Hvordan vasker og oppbevarer du de etter bruk?! Vaske i varmt star san vann og skrur på korken?!

Jeg kommer nok snart til å invistere i cornelius fat og tilbehør, men PET flaskene blir uansett stående! Genialt å ha liggende til andre brygg.

Med Vennlig Hilsen

Kristian Andersen
 
anrande skrev:
en del av mine Coopers PET flasker som jeg har brukt i høst har begynt å bli sprø.
Mulig det er jeg som har behandlet de feil ved å vaske de i oppvaskmaskinen på 45 grader etter å ha skyllt de.
Vasket også noen av de på 60 grader, hvilket ikke anbefales da flaskene krymper.

Vil maskinvask være effektivt på flasker? Har liten tro på at man vil få vann mer enn noen cm opp i flaskehalsen før det renner ut igjen?
Hvis noen kan bevise noe annet kommer jeg til å starte med dette selv, men da bare etter flaskene har vært brukte 3-4 brygg. Jeg pleier å skylle flaskene godt så fort jeg har tømt de, setter de tilbake i en pappeske. Og når jeg har brygg til å fylle de med igjen, så skyller jeg lett over alle flaskene for å fjerne støv og annen drit. Og tilslutt får alle flaskene en runde med starsan i flaskeskylleren før de settes i flaskestativet.
 
ingen anelse hvor godt det fungerer, men de er da fuktige innvendig etter ferdig vask.
Men jeg baserer meg ikke bare på oppvaskmaskinen. Alle flaskene blir skyllt godt etter bruk og deretter inn i oppvaskmaskinen når det ikke vaskes noe annet. Samt starsan før flasking.
 
Får vel bare teste jeg også :) Føler ikke det er nødvendig etter hvert brygg, men når de har blitt brukt noen runder kan det jo være rester av fett/olje (humleolje) på innsiden av flasken?
Så da kunne en runde med avfettingsvask i oppvaskmaskinen vært lurt før man skyller og bruker starsan igjen.
Mulig denne olje/fett noiaen ikke har noe for seg, men var iallefall en tanke som slo meg nå som flaskene har blitt brukt noen runder.
 
Fredda skrev:
Jeg pleier å skylle flaskene godt så fort jeg har tømt de, setter de tilbake i en pappeske. Og når jeg har brygg til å fylle de med igjen, så skyller jeg lett over alle flaskene for å fjerne støv og annen drit. Og tilslutt får alle flaskene en runde med starsan i flaskeskylleren før de settes i flaskestativet.

Eg har gjort det same med mine flasker.  Det viktigste trur eg er å skylle dei godt umiddelbart etter bruk og når dei skal fyllast  er det god skylling med så varmt vatn det er i springen (eg har ein slik dobbelt flaskevaskar som spyler opp med høgt trykk) og deretter ein omgang med Starsan…     
 
Eg har same problemet med min "avvinatore".  Avvinatoren er vel laga for vinflasker og der er tuten noko mindre.    Eg har laga meg ei skive av overskotsmateriale frå ein viss silbotnproduksjon - som passar fint oppå den - så slepp eg altfor mykje styr med å halda flaskene korrekt. 

 
 
Tilbake
Topp