Petit og prising

Hallstein

Norbrygg-medlem
Har brukt å handle relativt store mengder malt, humle, utstyr o.l. fra petit ca. hvert halvår. Fordelen er at de lenge har tilbudt relativt rimelig levering via deres turer.
Det jeg derimot har lagt merke til når jeg nå sitter å planlegger å bestille, er at prisene deres har gått betydelig opp! Petit har tidligere vært en av de billigste nettsjappene for bryggeutstyr, men nå har det skjedd noe...

Ta noen eksempler:
En pakke W34/70 : 69kr hos petit, 55kr hos bakke brygg (fysisk butikk), 49kr hos bryggselv.
Sorachi Ace : 200kr (250g) hos petit, 199kr (250g) hos bakke brygg og 150kr hos bryggselv (299 for 500g, ikke rimelig sammenlikning, men likevel billigere)
Corneliusfat 19L : 1250kr hos petit, 1190 hos Bakke brygg og 995 hos bryggselv.

Flere som har lagt merke til dette? Tror ikke det blir aktuelt for meg å handle hos petit noe mer, om prisene deres holder seg så mye høyere enn hos bakke brygg (det skal sies at enkle kilo spesialmalt er dyrere hos bakke brygg enn hos petit, men dette er forståelig)

Sist redigert:
Prisene hos petit har dteget litt samtidig som det har blitt flere brygge butikker på nett som presser prisene.

Petit har nok en god del faste kunder som bruker de pga god service og at de har varer på lager. Men dette endrer seg hele tiden.

Er selv "utro" og handler hvor jeg får mest for pengene og servicen er bra. Men ofte kan en nettbutikk mangle et av produktene på lager og da lønner det seg å handle på en nettbutikk som har alle varene på lager.. I tillegg ser jeg mye på fraktprisene da jeg er avhengig av dette og da kan det lønne seg med turene til petit.

loyalitets prising hadde nok lønt seg for aktørene hvor en får bedre pris ved mer handel.

F.eks rabatt på total handelen når du har handlet 5 ganger på 2 % etter 10 ganger 3,5% osv.. Da ville en handlet samme stedet for å kunne oppnå gode priser.

Easybrew

Skrev en mail til petit da corneliusfatene steg sånn i pris, han sa samtlige nettbutikker i norge kom til å sette opp prisen på fatene pga prisstigning. Ringte til bryggselv og forhørte meg og kunne slå meg til ro med at dette kom ikke til å skje :)

Jeg synes også det er påfallende at prisene på bakke brygg på fat nå er 1190, og Petit skal ha 1250... Sto ikke Petit for åpningen av bakke brygg? De har jo stort sett AKKURAT de samme produktene....
Kan vel hende de ønsker at folk i området skal handle på bakke brygg og ikke fra petit lenger?... Når ei nettsjappe priser fat dyrere enn i den fysiske butikken, da er det noe rart, tenker nå jeg.

Sist redigert:
Jeg forespurte Ola i Petit om bl. a. prisene deres. Her er svaret jeg fikk:

Når det gjelder prising av varer så vil disse varierer med Eurokursen. I den senere tid har Euroen styrket seg veldig i forhold til kronen.
Når det gjelder råvarer så ønsker vi å ligge inne med så lite lager som mulig for at disse skal være så ferske som mulig. Prisen på disse vil derfor følge kursen på Euro opp og ned nesten i reell tid. Når kronekursen dalen igjen vil prisene "normalisere" seg.
Det å sette opp prisen på fatene var en beslutning vi tok ut fra mengden som ble solgt, jobben det medførte å pakke store mengder fat, og fortjenesten vi hadde, bundet opp mot en stigende Eurokurs på den tiden vi sist kjøpte inn fat. Prisen slik den er i dag er nok muligens litt høy, og merker vi at salget uteblir vil vi selvsagt vurdere å sette den ned igjen hvis andre nettbutikker holder prisen nede på disse.
Hvis vi får prisforespørsel matcher vi prisene til andre nettbutikker.
Hilsen OlaB.

Alt som er importert til Norge bør bli i størrelsesorden 15-30% dyrere enn hva det kostet for rundt et halvår siden. Dette er konsekvensen av valutakursendringene mot EUR og USD (kronen har svekket seg mye mer mot USD enn mot EUR).

Dersom butikker IKKE setter opp prisene innen ganske kort tid så tyder det på at marginene har vært svært, svært store. Konkurransen butikkene imellom demper nok effekten noe, men at alt som er importert skal bli dyrere om valutakursene blir liggende i dette området sier seg selv.

Jeg vet fint lite om hvilke marginer bryggebutikkene opererer med, men det som er på det rene er at salg av bryggeutstyr har eksplodert de senere årene. Det vil alltid være forskjell på prisingen av varene. Det som imidlertid alltid gjelder i type "tilbud-etterspørsel" virksomhet er at det er forbrukerne som bestemmer hva som er riktig pris. Dersom prisene på varene blir for høye vil forbrukerne snu seg mot de som har de "riktige" prisene. Men når det er sagt er det jo alltid greit å ha en lokal "pusher" rundt hjørnet.

Corny fat har variert i pris med 2-300 kr (for nye fat) hvertfal siste året. Verste stedet er her lokalt, de pusher videre fra Petit og har butikkpris på 1350,-

I forhold til rundt 950 jeg har betalt for de fleste er dette snakk om prisforskjell på 40%.

Det er "naturens lover" som forårsaker dette. Når alle skal ha...osv. Som sagt, det er uansett forbrukerne som "bestemmer" prisene. Det er det som er forbrukermakt.

Sist redigert:
La oss si at noe kostet ble importert fra USA i fjor sommer. Det kostet da 100 dollar, eller 600 kroner inn til butikk før mva. Jeg aner ikke hva marginene er, men la oss for diskusjonens skyld si at det for akkurat denne varen er 300 kroner bare for å ta et tall - dette skal da dekke kostnadene ved butikkdriften og et anstendig overskudd osv osv osv. Utpris er da 900 kroner, legg til mva og det blir 1125 kroner på prislappen.

Spol frem til disse tider. Samme vare koster nå 770 kroner inn til butikk siden en dollar koster 7,70 og ikke lengre 6 kroner. Dersom kronefortjenesten skal opprettholdes (det er tross alt kronefortjeneste næringsdrivende lever av...) så blir nå prisen 1070 før mva, eller 1337 kroner på prislappen.

I dette enkle eksempelet har ikke butikken økt fortjenesten, men prisen har steget med 19 prosent. Med uendret pris til kunden ville fortjensten på varen ha fallt fra 300 kroner til 130 kroner, eller med godt over 50%.

Så at prisene etter hvert vil klatre oppover bør ikke overraske særlig dersom varene er importert fra USA, fra Europa er valutakursendringene litt mindre brutale, men like fullt høyst reelle.

Det er ikke bare forbrukerene som bestemmer hva som er "riktig pris" - det kreves en viss avanse for å holde butikken flytende og også generere et overskudd etter kostnadene er betalt som er tilstrekkelig til at noen gidder å drive med det. Hjelper lite å selge masse varer over tid som man ikke tjener (nok) penger på.

Antar dog at det samme regnestykket gjelder for alle forhandlerne...

Joda, poenget mitt var egentlig at innen ganske kort tid skal sannsynligvis prisene på svært mye justeres oppover her til lands, det meste av konsumentgoder i Norge er importert fra det store landet utlandet. Noe av effekten kan selvsagt gå i lavere marginer pga sterk konkurranse, men det er ganske dramatiske endringer i innkjøpsprisene på ganske mye siden kronen har svekket seg så mye på så kort tid.

Petit har hatt dyreste corneliusfat hele 2014 etter hva jeg husker, det har ingenting med nåværende justering av valutakurser å gjøre.

Jeg har forøvrig forståelse på at ting blir dyrere når kronen svekkes, men noen butikker tar en del mer avanse enn andre butikker, tviler på at Petit har de dårligste innkjøpsdealene her i landet.

Man kan si det slik at de kanskje ikke vil være markedsledende på fat, og de vil ha 250,- pr fat mer enn konkurenten for å 'gidde' selge. Moralen er at det lønner seg å titte på de forskjellige bryggersjappene når man skal handle større ting.

Man kan si det slik at de kanskje ikke vil være markedsledende på fat, og de vil ha 250,- pr fat mer enn konkurenten for å 'gidde' selge. Moralen er at det lønner seg å titte på de forskjellige bryggersjappene når man skal handle større ting.
I så fall vil det være helt naturlig å kikke mot konkurentene for innkjøp av andre bryggevarer også.

Tilbake
Topp