pH i ferdig øl

Hei,

Jeg har kalibrert mitt nyinnkjøpte pH meter og fått målt noen verdier.

Målte til slutt den siste pilsen som straks er ferdig karbonert og resultatet er en pH på 4.75

Mitt vann har i utgangspunktet en pH på 7.9

Virker det nogenlunde normalt ?

Skal nevnes at jeg ikke har gjort noen vannjusteringer på denne, ei heller brukt syremalt.

Det er ganske høyt. Som regel så ender de opp rundt 4.2-4.4, men det finnes selvsagt avvik fra dette og.

Optimal pH er 4,2 - 4,5 , så dette er vel ikke veldig langt unna. Selv med er kalibrert pH meter kan man ha en feilmargin avhengig av kvalitet. Skal vel være nøyaktig til en tidel

Jeg vil tro at den pilsen mangler "crispheten" du som regel finner i en pils, iom at du ikke gjorde noen vannjusteringer, og da kan kanskje 5.75 stemme godt, særlig siden du kalibrerte meteret ditt. Hvordan kalibrerte du det?

Jeg vil tro at den pilsen mangler "crispheten" du som regel finner i en pils, iom at du ikke gjorde noen vannjusteringer, og da kan kanskje 5.75 stemme godt, særlig siden du kalibrerte meteret ditt. Hvordan kalibrerte du det?
Målte 4.75 (ikke 5.75).
Jeg kalibrerte det med medfølgende buffer-poser, samt på litt Tine lettmelk som jeg traff spot on med pH på 6.7

Sorry. Mente 4.75. Tine lett-melt trikset har jeg faktisk aldri hørt om. Artig. Tenkte mer hvis vannet du hadde de posene oppi var ione-fritt. Men at melka stemte tyder jo på at du har kalibrert riktig.

Det er ganske høyt. Som regel så ender de opp rundt 4.2-4.4, men det finnes selvsagt avvik fra dette og.
Hvis dette er optimal pH med vannjustering og jeg måler 4.75 uten vannjustering så synes jeg det virker som jeg er på rett vei ;) Tenkte at jeg ville tilføre kalsiumsulfat og kalsiumklorid i henhold til Gahr's sin artikkel om vannjustering på mitt neste brygg av tysk pils. Og da bruke kalkulatoren som Glennrlie har lagt ut på forumet.

Hei,

Jeg har kalibrert mitt nyinnkjøpte pH meter og fått målt noen verdier.

Målte til slutt den siste pilsen som straks er ferdig karbonert og resultatet er en pH på 4.75

Mitt vann har i utgangspunktet en pH på 7.9

Virker det nogenlunde normalt ?

Skal nevnes at jeg ikke har gjort noen vannjusteringer på denne, ei heller brukt syremalt.
Har gjort en del målinger av ph, typisk så faller pH med 1,0-1,2 poeng under gjæringen. Kullsyren i det ferdige ølet senker ph med ytterligere 0,2-0,3 poeng. Jeg bruker å justere pilsmesken til rundt 5,4., så dersom du ikke rista ut kullsyre skikkelig så har du lagt vel høyt under mesken.

Takk for gode innspill folkens.
Da tolker jeg det dithen at jeg kan ha ligget ca. 0.5 poeng for høyt i pH verdi på mitt meske / skyllevann under brygging, så da vil jeg forsøke å tilsette anbefalt dose med kalsiumsulfat og kalsiumklorid på mitt neste brygg for å justere dette.
Kort oppsummert, hvis jeg har forstått dere rett, så bør pH verdiene på ferdig øl altså ligge et sted mellom 4.2 - 4.5 og kanskje ligge et sted på 5.2 - 5.5 under meskingen ?

Ja, om du måler på mesketemp. Kjølt ned til romtemp bør du ligge på 5,4 til 5,8

• Like
Reaksjoner: Mc.
Blir mye tall og referanser for en som ikke forstår kjemi veldig godt
Tror jeg rett og slett tilsetter 5% syremalt i mitt neste brygg, krysser fingre og forhåpentligvis klarer å måle en pH i mesken ved 25 grader på rundt 5.2-5.5 med et kalibrert pH meter. Tror ikke jeg skal bomme altfor mye med den tilnærmingen

Er dette riktig?
I en annen diskusjon Rask spørsmål om pH
skriver @Hannaas at når man måler pH i en prøve nedkjølt til romtemperatur skal den ligge i intervallet 4,9 - 5,3.

Hva er rett? Nå ble jeg enda mer forvirret enn jeg var (om det er mulig).
Ja, det er mye forskjell på info, det blir vel litt etter hvem man tror på, og fasit er uansett eget øl. Slik jeg forstår det er det hensiktsmessig med pH i den høyere enden av skala for øl med stor maltkarakter og motsatt for type IPA

Ja, om du måler på mesketemp. Kjølt ned til romtemp bør du ligge på 5,4 til 5,8

Jeg tror du stort sett kan regne med at de anbefalingene du leser, forutsetter måling ved romtemperatur. (NB. Du skal måle ved romtemperatur sjøl om ph-meteret ditt har temperaturkompensasjonsfunksjon.)

5,4 til 5,8 synes jeg virker høyt som genrelt råd, sjøl om jeg tror Gordon Strong og John Palmer vil gi deg rett. Kai Troester, som jeg innbiller meg er rimelig til å stole på, har en artikkel der har går inn i denne problematikken: http://braukaiser.com/wiki/index.php?title=How_pH_affects_brewing

Her er oppsummeringen hans:
  • Mash pH numbers are given for room temperature (20-25 C/ 70-80 F) mash samples
  • Any mash pH between 5.3 and 5.8 should be sufficient for most mashes
  • A mash pH between 5.2 and 5.5 is well suited for infusion mashes with enzymatic strong malts
  • A mash pH above 5.4 should be used for decoction mashes and/or enzymatic weak mashes (i.e. large amounts of Munich malt or adjuncts)
Min konklusjon? At jeg er forvirret.

Er dette riktig?
I en annen diskusjon Rask spørsmål om pH
skriver @Hannaas at når man måler pH i en prøve nedkjølt til romtemperatur skal den ligge i intervallet 4,9 - 5,3.

Hva er rett? Nå ble jeg enda mer forvirret enn jeg var (om det er mulig).
Bare for å gjøre forvirringen total: Det jeg skriver i den andre tråden er at pH vil være lavere ved mesketemperatur enn romtemperatur. Typisk ca 0,3 lavere. Altså vil det anbefalte intervallet 5,2-5,6 (målt ved romtemperatur) være 4,9-5,3 hvis du måler ved mesketemperatur. For å få riktig avlesing ved mesketemperatur må du ha pH-måler med temperaturkompensering, men pH er altså temperaturavhengig, så målingen vil ligge lavere enn om du målte ved romtemperatur.

Hva som er optimal pH skal ikke jeg legge meg borti..

Bare for å gjøre forvirringen total: Det jeg skriver i den andre tråden er at pH vil være lavere ved mesketemperatur enn romtemperatur. Typisk ca 0,3 lavere. Altså vil det anbefalte intervallet 5,2-5,6 (målt ved romtemperatur) være 4,9-5,3 hvis du måler ved mesketemperatur. For å få riktig avlesing ved mesketemperatur må du ha pH-måler med temperaturkompensering, men pH er altså temperaturavhengig, så målingen vil ligge lavere enn om du målte ved romtemperatur.

Hva som er optimal pH skal ikke jeg legge meg borti..
Merk at såkalt temperaturkompensering kompenserer kun for instrumentets interne system og ikke for endret ph pga temperatur idet målte mediet, altså mesken....

Men så lenge vi kan bli enig om at optimal pH er angitt som den pH man måler ved romtemperatur er jeg fornøyd (og ikke forvirret).

Så dersom noen sier for eksempel at pH skal være 5.3 er dette angitt som den pH måleprøven skal ha ved romtemperatur.
Dersom man velger å måle på mesketemperatur må man ta hensyn til at temperatur påvirker faktisk pH og i tillegg instrumentet dersom det ikke har ATC.

Tilbake
Topp