pH i Trondheim

Endre

Norbrygg-medlem
Har noen en god oversikt over pH fra Jonsvatnet? mulig dette varrierer med hvor du bor i byen og årstidene..
Jeg har pH papir og det virker som pH ligger i området rundt 6(mulig over). Har noen en måling fra et mer nøyaktig apparat så det er mulig å kalibrere?
Vært greit å vite dette nøyaktig før jeg kaster for mye salter eller sauermalt i brygget..
Finnes det oversikt over hardhet etc er jeg interisert i det og:)

Endre
 
Den var i alle fall temmelig lik 6 blank på E. C. Dahls sist jeg brygga, som jeg ser er under kommunens nedre verdi...
Endre skrev:
Har noen en god oversikt over pH fra Jonsvatnet? mulig dette varrierer med hvor du bor i byen og årstidene..
Jeg har pH papir og det virker som pH ligger i området rundt 6(mulig over). Har noen en måling fra et mer nøyaktig apparat så det er mulig å kalibrere?
Vært greit å vite dette nøyaktig før jeg kaster for mye salter eller sauermalt i brygget..
Finnes det oversikt over hardhet etc er jeg interisert i det og:)

Endre
 
takk for begge svar!
Ser pH på 8,2 som snitt på hjemmesiden, det var ganske høyt vel? Er det ikke 5,2 - 5,8 som er opptimalt for mesking?
Bruker noe acidmalt evt annen justering på pH lik 6?
 
Endre skrev:
takk for begge svar!
Ser pH på 8,2 som snitt på hjemmesiden, det var ganske høyt vel? Er det ikke 5,2 - 5,8 som er opptimalt for mesking?
Bruker noe acidmalt evt annen justering på pH lik 6?

Ja og nei.......
5,2-5,8 under mesking, altså når vann og malt er blandet.
pH i selve bryggevannet forteller ikke så mye om hva pH i mesken vil bli.
Er skrevet en egen artikkel her på forumet for vannjustering, på medlemssidene, her finner du mer om temaet.
Ellers finn du selvsakt en del ellers på nettet.
 
Tilbake
Topp