pH kalibrering

Hvor lang tid tar det før pH i RO-vann er stabil ved eksponering mot luft @AndyHagen ?
Tar ikke den på sparket, men det er tre viktige faktorer. Temperatur, CO2-trykk, og innblanding (risting). Dette er jo karboneringsteori. Kaldt vann som ristes godt med luft vil antagelig ta til seg CO2 ganske raskt(minutter?) Men hvor fort likevekt nås blir et regnestykke.
Du må generelt anta at vannet på dunkene har blitt eksponert nok til at det allerede er godt på vei mot en likevekt. Tror ikke de er så ivrige at de gjør denne jobben i nitrogenatmosfære.

ultrarent vann har en motstand på 18megaOhm

Vannet jeg bruker har en konduktivitet på 3,7 microSiemens, som, etter hva jeg finner ut, tilsvarer en motstand på ca 0,25 megaOhm?
Det virker lavt, men nå vet jeg ikke probeavstanden i måleren, motstanden på maks 18,24 megaOhm i ultrarent vann er vel målt med en probeavstand på 1 cm?

Det er en dyrebutikk like ved der jeg jobber idag. De selger kanskje kalibreringsvæske på sånne steder, mtp. akvarier osv.

Det som er kjekt med et forum som dette er at det finnes mye kunnskap her, også på nerdenivå når en har bruk for nerdeinformasjon. :)

Hvis @AndyHagen kan svare på spørsmålet mitt vet jeg mye mer om hvor rent vann jeg har, kanskje har jeg ikke så rent vann som jeg trodde jeg hadde...

Tja. Spørsmålet er hva som er årsaken til avviket. Er eks. RO-vann med pH 5,6 vanvittig rent, eller er det syrekontaminert? Svaret får du hvis du i tillegg til å måle pH også måler ledningsevne. Lav ledningsevne=lite salter i vannet, og ultrarent vann har en motstand på 18megaOhm, dvs leder lite strøm pga at det er fritt for salter.
Lav pH og lav ledningsevne=Stor sannsynlighet for god kvalitet.
Men for å være helt ærlig (og veldig mye mer praktisk tenkende), jeg kunne fort vekk bare kjøpt en flaske og satset på at det er ok. Det er så mye salter i bufferen at du skal ha et veldig urent RO-vann før det påvirker nevneverdig tror jeg.

Du har åpenbart innsikt i dette her. Kunne du tenke deg å skrive en artikkel til medlemsforumet? "Stell, kalibrering og bruk av ph-meter til brygging" eller hva du sjøl synes er fornuftig.
Jeg tror mange savner solid informasjon om dette, og det er så ymse det man finner på nettet.

Har tidligere bedt @AndyHagen lage et kurs for Norbrygg (Oslo), siden dette er hans fagfelt. Skal pinadø pushe litt til. En FAQ og 'HowTo' er en meget god start :)

Tja. Kanskje det. :) Tryller det ikke frem over natta, men absolutt en mulighet for at dette kommer på plass.
Men uansett hvor mye jeg skriver, så vil nok i mange tilfeller kvaliteten på pH-meterne til den enkelte være den begrensende faktoren. Det betyr likevel ikke at man ikke skal gjøre ting riktig. ;)

Tja. Kanskje det. :) Tryller det ikke frem over natta, men absolutt en mulighet for at dette kommer på plass.
Men uansett hvor mye jeg skriver, så vil nok i mange tilfeller kvaliteten på pH-meterne til den enkelte være den begrensende faktoren. Det betyr likevel ikke at man ikke skal gjøre ting riktig. ;)

Med et pH-meter av dårlig kvalitet så vil det sannsynligvis ikke gjøre det verre ved å gjøre ting riktig. Og for de av oss som har brukt alt for mye penger på et pH-meter av god kvalitet (håper jeg) så vil en rettledning i hvordan bruke det korrekt være svært velkomment.

Jeg har nå lært at en angitt pH forutsetter at den skal måles på romtemperatur (25 grader C ?).
Dersom man måler på en annen temperatur må man ta høyde BÅDE for at pH i måleprøven faktisk endrer seg med endret temperatur OG at pH-meteret har et avvik ved endret temperatur, dersom det da ikke er ATC.
Uansett er det så lett å kjøle en vørterprøve ned til 25 grader C at jeg kommer til å holde meg til det. Bonusen med dette er forlenget levetid på proben i pH-meteret.

Oppbevaring, kalibrering, vedlikehold, ulike væsker og mye annet vil veldig kjekt å få "opplæring" i. :)

Bra! Trenger ikke artikkelen i morgen, jeg skal ikke brygge igjen før til helga;).

Ut fra det du har skrevet i innleggene dine her, trekker jeg den konklusjonen at jeg neppe noen gang kommer dit at jeg vet at jeg har en absolutt korrekt ph-måling. Men jeg tror at bedre kunnskap om håndteringen av instrumentet, og de begrensningene som gjelder, vil hjelpe meg til både å få mest mulig korrekte målinger, og å kunne vurdere mer realistisk de resultatene jeg får. Og erealistisk mål er kanskje å klare å standardisere alle prosedyrene, sånn at jeg kan rege med at målingene mine er konsistente?

Bra! Trenger ikke artikkelen i morgen, jeg skal ikke brygge igjen før til helga;).

Ut fra det du har skrevet i innleggene dine her, trekker jeg den konklusjonen at jeg neppe noen gang kommer dit at jeg vet at jeg har en absolutt korrekt ph-måling. Men jeg tror at bedre kunnskap om håndteringen av instrumentet, og de begrensningene som gjelder, vil hjelpe meg til både å få mest mulig korrekte målinger, og å kunne vurdere mer realistisk de resultatene jeg får. Og erealistisk mål er kanskje å klare å standardisere alle prosedyrene, sånn at jeg kan rege med at målingene mine er konsistente?
Her er du inne på det viktigste innen forskning og alle datainnsamlinger. Dokumenter hva du gjør, og gjør det likt hver gang. Så blir det sammenliknbart. Jeg er villig til å påstå at en person som er skråsikker på at h*n har fasitsvaret på hva pH i en løsning er basert på sin måling, vet lite om pH. Trolig en av de parameterne innen forskning der det er lettest å få en verdi, men vanskeligst å få en verdi som faktisk stemmer. Dermed blir det en del surr.

Edit: må påpeke at målingene blir sikrere med høyere ionestyrke i vannet.

Viktig og helt korrekt poeng også lenger opp, at pH er "dobbelt temperatur-avhengig". I særlig utfordrende forhold (måling i ionefattig vann ved 1*C i felt) har jeg derfor kalibrert i buffere med samme temperatur som det skulle måles. Men jeg ville bare gjort dette hvis det er umulig å dytte prøven til rett temp. Det fikses jo lett innen brygging, hvis man klarer å vente to min.

Her er du inne på det viktigste innen forskning og alle datainnsamlinger. Dokumenter hva du gjør, og gjør det likt hver gang. Så blir det sammenliknbart. Jeg er villig til å påstå at en person som er skråsikker på at h*n har fasitsvaret på hva pH i en løsning er basert på sin måling, vet lite om pH. Trolig en av de parameterne innen forskning der det er lettest å få en verdi, men vanskeligst å få en verdi som faktisk stemmer. Dermed blir det en del surr.

Edit: må påpeke at målingene blir sikrere med høyere ionestyrke i vannet.

Viktig og helt korrekt poeng også lenger opp, at pH er "dobbelt temperatur-avhengig". I særlig utfordrende forhold (måling i ionefattig vann ved 1*C i felt) har jeg derfor kalibrert i buffere med samme temperatur som det skulle måles. Men jeg ville bare gjort dette hvis det er umulig å dytte prøven til rett temp. Det fikses jo lett innen brygging, hvis man klarer å vente to min.

Ja, jeg har i alle fall klart å komme dit at jeg alltid måler ved (omtrent:oops:) samme temperatur.

Kalibrerer mitt med kalibreringveske på 7.01 og 4.01. Enkelt og greit. Har en MW102.

Jo, men hvis du vil komme litt billig unna, kjøper du kinapulver til å blande buffer sjøl, og da trenger du å vite at vannet ikke inneholder slater som roter det til. Problemet er ikke kalibreringen, men kalibreringsvæska:(.

Tilbake
Topp