pH kalibrering

For de som sliter med salt og salat – anbefaler myndighetene et ferdig kalibrering buffer sett. Koster omtrent ingenting og man bruker så lite for hver gang å kalibrere så de varer lenge.

For de som sliter med salt og salat – anbefaler myndighetene et ferdig kalibrering buffer sett. Koster omtrent ingenting og man bruker så lite for hver gang å kalibrere så de varer lenge.

https://oslo.bryggselv.no/ph/400501/ph-kalibreringsvæsker-4-og-7 Vel en desiliter av hver, og settet koster 99 kroner. Om du kalibrerer så ofte som du bør, varer ikke de der så veldig lenge. OK, det velter vel ikke budsjettet. Men du får mer enn dobbelt så mye for 10 kroner om du handler små pulverposer på nettet.

Det var bare denne salaten;).

Jeg ble litt overrasket når jeg leste bruksanvisningen på mitt nye pH-meter i dag. Det var et veldig grundig dokument, men det sto ingenting om at man måtte kalibrere for hver gang det skulle brukes.

Man skulle kalibrere hvis man fikk en feilmelding i displayet og selvsagt hvis man skiftet probe. Ellers sto det ingenting om kalibrering. Det fulgte med et dokument som viste at det var kalibrert på fabrikken. Det tyder vel på at man bare kan ta det i bruk. Ellers så står proben i en gel som gjør at den blir 'regenerert' i løpet av 12 timer, hva nå det betyr.

Er det kanskje ikke så viktig å kalibrere så ofte som vi tror?

Jeg ble litt overrasket når jeg leste bruksanvisningen på mitt nye pH-meter i dag. Det var et veldig grundig dokument, men det sto ingenting om at man måtte kalibrere for hver gang det skulle brukes.

Man skulle kalibrere hvis man fikk en feilmelding i displayet og selvsagt hvis man skiftet probe. Ellers sto det ingenting om kalibrering. Det fulgte med et dokument som viste at det var kalibrert på fabrikken. Det tyder vel på at man bare kan ta det i bruk. Ellers så står proben i en gel som gjør at den blir 'regenerert' i løpet av 12 timer, hva nå det betyr.

Er det kanskje ikke så viktig å kalibrere så ofte som vi tror?

Jeg fikk meg et splitter nytt HI98127 som var topunktskalibrert på fabrikken. Da jeg testet det på kalibreringsvæsker etter å ha benyttet det til ett brygg så viste det 4,5 på 4,01-væska ved romtemperatur.
Jeg kjøpte kalibreringsvæskene etter at jeg hadde brygget en gang så vet ikke hvordan tilstanden var før jeg brukte det til å måle mæsken ved romtemp. Har ikke brukt det flere ganger ennå, men av den lille erfaringen jeg har med det så er det altså helt nødvendig å kalibrere.

Det står nå overalt hvor bruk av ph-metere tas opp, at man skal kalibrere ofte. Jge har ikke hørt om ph-metere som ikke trenger kalibrering. En forutsetning for at de skal holde seg kalibrert noen tid, er ellers at de oppbevares i skikkelig oppbevaringsvæske. Har du ikke, kan 4.01-bufferen brukes noen uker (i følge FAQ-sida til Hanna.)

Har noen av dere fått råd om å bruke destillert vann til oppbevaringen, så må dere ikke følge det rådet. Det ødelegger elektroden. (Jeg tar det opp fordi folka på Bryggselv på Hasle faktisk sa at jeg kunne bruke det da jeg lurte på hvorfor de solgte kalibreringsvæske, men ikke oppbevaringsvæske.)

Trenger ikke å kalibrere for hver gang man bruker den. Kalibrer den, noter dato. Hvor lang tid mellom hver gang du kalibrerer kommer an på hvor ofte den brukes. Pass på å oppbevare proben i oppbevaringsvekse mellom bruk og helst heng proben vertikalt. Ved kalibrering f.eks 4.01, husk å skylle proben i 4.01 før du har den ned i glasset du slått litt 4.01 i. Følsomme saker så unngå at det er vann, oppbevaringsveske, PH 7.01 på tuppen. Unngå også at proben hviler mot bunnen av glasset med 4.01 i, det kan og påvirke din kalibrering.

Kjørte kontinuerlig pH måling i renseanlegg og kalibrert ukentlig. Som regel noen få tiendeler avvik. Elektrodene og meter kjøpt på Novatek. Og elektrodene var absolutt ikke billige. De varte fra 1-2 år.

Sent from my iPad using Tapatalk

Kjørte kontinuerlig pH måling i renseanlegg og kalibrert ukentlig. Som regel noen få tiendeler avvik. Elektrodene og meter kjøpt på Novatek. Og elektrodene var absolutt ikke billige. De varte fra 1-2 år.

Sent from my iPad using Tapatalk

Stemmer med det Hanna sier om elektrodenes levetid. Avhengig av hvordan de blir stelt, kan de vare opptil 2 år.

Er redd jeg ikke skal regne med 2 år, for i starten hadde jeg ikke fått med meg at ph-metere ikke skulle brukes i varm mesk.

Tilbake
Topp