PID kontroller på kjøleskap

Hei

Er det noen som har prøvd å bruke PID kontroller foreksempel TA7-SNR til å styre temperaturen i kjøleskapet? Det vil kunne gi mye bedre kontroll enn den vanlige STC-1000.

Hvorfor vil den det? Slik jeg kjenner pid styringer vil den mest sansynlig knekke kjøleskapets kompressor ganske kjapt. Har den utganger for både kjøl og varme ?

Er det noen grunn til det? Kjøleskapet har stort sett rimelig rett frem kjøling og du kan komme langt ved å stille på kompressorforsinkelen og hysteresen. Og som Hans Einar sier, i og med at den gjerne ikke har kompressorforsinkelse så kan den knekke kompressoren. Kanskje mer egnet for peltier-element.

Jeg ville heller sett på å sette vifter og slikt i kjøleskapet for å få jevn temperatur i hele skapet. Det er ofte en god den forskjell på forskjellige soner i skapet.

Jeg tenker PID på varmeren, ikke kompressoren den må være av på :) Istede for å overskyte så kjøle for å treffe riktig temperatur. Der kjøleskapet mitt står er det som regel kaldere enn 15 grader så i utgangspunktet trengs bare varmeren.
Kunne med fordel hatt prediktiv styring av kompressoren også, men det har nok ikke denne funksjon for.

Det blir eit veldig tregt system, så eg trur ikkje du vil oppnå veldig mykje med ein PID, som ikkje ein termostat kan fikse . Varmekapasiteten i ølet vil jevne ut svingningane i lufta rundt. Men for all del, du vil få det til å virke.

Uansett må du ha ein ekstern termostat til å styre kjøleskapet då den innebygde ikkje klarar så høg temp som er brukt i ølgjæring. Ein STC-1000 er jo då eit logisk valg, og den har jo også releutgang for varme:)

Denne har også rele for å styre kompressoren. Skjønner at det fungerer med STC-1000, dette er litt perfeksjonisme :) Også holde kanskje kjøleskapet lengre når termostaten slipper slå seg av og på

Har 2 kjøleskap med stc1000, slik det er i garasjen der de står, er de ca 15 grader nå. Det ene skapet står på 9,5 grader det andre på 19.5 grader. De gangene jeg er ute i garasjen, er det aldri hverken kjøl eller varme i gang. Forde varme/kulde differansen er så liten og skapene så godt isolert. Det er bare de første 2 til 4 dagene det er "store" svingninger i karene og kulden og varmen går av og på. Etter det er tempen dønn stabil. Men vørteren holdes innen for 0.5 grader, eller mindre en det, det er hva du velger å stille den til. Liker det å alltid forsøke og gjør ting bedre jeg også,, men det er vell lite å hente på å gå over til PID, slik jeg ser det.

Vurdere å bygge noe selv. PID på varmen prediktiv av/på for kompressoren. Andre ting som kunne vært greit å hatt på noe slikt?

Tilbake
Topp