PID-trøbbel, PID-trøbbel og atter PID-trøbbel

Jeg sliter med å få PID-en (REX-C100) og temperaturproben (PT100) til å fungere stabilt i RIMS-oppsettet mitt. (REX-en er satt til å bruke PT100 type probe.)

Én ting er at feilvisningen er omtrent 17 grader i forhold til mesketermometeret - det er greit å kompensere for. Verre er det at den overhodet ikke viser stabilt.

Jeg varmer opp til mesketemperatur, og PID-en viser riktig temperatyr og slår av og på reléet jevnlig slik at den - tilsynelatende - holdes jevner. Så går det noen minutter, og så plutselig stiger den målte temperaturen på PID-en med 5-6 grader. En sjekk med mesketermometeret viser at PID-en har gradvis varmet opp 5-6 grader i stedet for holde temperaturen jevn.

Så slår jeg av oppvarminingen, og temperaturen synker sakte. Til å begynne med viser PID-en en synkende temperatur, men så plutselig viser den måltemperaturen 5-6 grader under.

Så slutter den plutselig å måle temperaturen fullstendig, og står bare på måltemperaturen. Temperaturen i mesken synker, men den reagerer ikke.

Dette rimer med at jeg ikke kan stille NED temperaturen på PID-en; Hvis den f.eks står på 68, og den varmer opp dit, og jeg så stiller den på 65, så vil den plutselig vise 65, og dermed forsette å slå reléet av og på.

Jeg har kjørt autotune flere ganger, men det har ingen effekt. I tillegg: Når jeg slo på autotune under meskingen viste den plutselig 1.5 mer. Når jeg slo av autotune viste den lavere, og når jeg så slo den på viste den fortsatt det samme. Helt umulig å stole på, altså.

Det jeg lurer på her er: Er det PID-en eller PT100-en som ikke fungerer? Eller begge? Jeg kommer til å kaste begge deler og kjøpe nytt, men det hadde vært greit å vite om det er mulig å pinpointe feilen(e) litt.
 
Sist redigert:
Den har jeg faktisk ikke lest før - eller så har jeg rett og slett bare glemt det. Har gjort som beskrevet der nå, og satt den på ny autotune. Ved første øyekast kan det set ut til at den viser temperaturendringer raskere nå? Men feilvisningen er lik, forøvrig.
 
Koblet direkte. Men jeg må ta en titt inni boksen, ja.

Det ser imidlertid ut som om fiksen det er linket til over i det minste gjorde PID-en mer responsiv.
 
Tilbake
Topp