Piffe opp et ekstraktbrygg

Hei!

Jeg har et ølsett med hveteøl fra bryggselv.no stående, som jeg tenkte jeg skulle brygge før jeg gikk over på all-grain. Har aldri brygget hveteøl før, og dersom noen har noen hete tips ville jeg satt pris på å høre dem :)

Noen tilsetninger jeg burde skaffe meg, eller skal jeg bare gjøre som kitet sier?

Pass på temperaturen under gjæring om du skulle finne på å bruke f.eks Safbrew WB-06. Jeg gjæret min på altfor høy temperatur, og det ble slettes ikke godt. Drakk det jo opp, men det var ikke veldig godt. Etter jeg har lagt temperaturen 4-5 grader lavere har jeg endt opp med mye bedre resultater.

Hvilken temperatur vil du anbefale da? Jeg har et soverom som holder ca. 16, men da må jeg i såfall sette det ut i stua (ca 20) når jeg skal sove.

Hva er ulempene ved å gjære en hveteøl på så lave temperaturer som 14-15 grader? Det er alternativet for min del (14-15 / 18-19 eller 22+)

Sjekk gjærprodusentens sider, der er det informasjon om temperaturer. jeg bruker en varmevifte og et ledig rom jeg har vinduet på gløtt for å holde tempen stabil. blir det for kaldt går gjæra i dvale og det skjer lite mer i bøtta.

Tilbake
Topp