Pils og starttemperatur

Hei!

Jeg har satt i gang en pils forige søndag 05.02.12. og er uikker på om jeg har gjort en feil som vil straffe seg? Det jeg skjønner at ikke er så bra, er at vørteren kunn ble kjølt ned til 15c før jeg tappet den på gjæringskaret og pitchet gjæren...Jeg satte imidlertid gjæringskaret i kjeller som holder 8-9c, stabil temperatur. Gjæringen kom fort i gang, og har holdt jevn fart.

OG. på 1050, 20 liter vørter. Gjær var WLP 830, German Lager. Lagde starter på to rør og 4 liter vørter.

Har lest at temperaturen i vørteren bør ligge  et par grader under den temperaturen som en ønsker ved gjæring, ved pitching av gjæren? Dette for å unngå for produksjon av uønskede smakstoffer i starten av gjæringen?

Hva kan skje med brygget jeg har satt?
Er det noe jeg kan gjøre for å bedre situasjonen nå?

Thomas V

Du kan ende opp med en pils med mer ester i, men stortsett vil det gå bra. starter man å gjære varmt vil man få en raskere gjæringsprosess som igjen utvikler mer varme.

Så lenge du har en så lav stabil gjæringstemperatur går nok dette helt sikkert bra, den store starteren er nok forklaringen på gjæringen kom raskt igang.
La den stå i 4 uker så blir resultatet helt sikkert knall  ;D ;D

Jeg har tenkt på dette med varmeutviklig under gjæring. en hvor mye kan de ha å si i 20liter? Noe anet er hvor lang tid det tar for innholdet på 15c og oppnå romtemperatur på 8-9c?

Jeg mener å ha lest at mesteparten av diacetyl utvikles tidlig i gjæringen og da særlig om det er for varmt?? Bør vel i såfall sette den på en diacetyl-rast?

Temperaturen er alltid litt høyere i dunken under gjæring enn på utsiden. Med den gjærmengden du har brukt skal diacetyl ikke være noe problem, du kan sette dunken i romtemp siste døgnet hvis du er usikker. Pleier og gjøre dette selv, og jeg bruker bare halvparten av gjærmengden du har brukt.

Du har tilsynelatende brukt MASSE gjær, men når jeg kjørte tallene gjennom en kalkulator så har du brukt akkurat passe (forutsatt 2 mnd gammel gjær)

Smakstoffer dannes fortrinnsvis i løpet av "første døgnet" (lag phase) når gjæren finner ut av folketall ift ressursgrunnlag, og deretter bestemmer seg for en passende fødselsrate.  Det er formeringen som skaper smaksstoffer - påfølgende etegilde skaper for det meste bare co2 og alkohol. Jo kaldere i formeringsperioden - jo renere (mindre?) smak i det ferdige produktet (øl).

Anbefalte gjæringstemperaturer er i vørter, og ikke i luften omkring.  Høy aktivitet i dunken fører til høyere temperatur.  I en pils på kjellertemperatur (8-9) tror jeg ikke forskjellen vil være stor. Ideelt skal du kjøle til litt under anbefalt gjæringstemperatur, pitche (har du et godt norsk ord??), og la det stige til anbefalt temp.  Det sies at Pilsner Urquell pitches (begjæres? - istedet for befruktes??) på 5 grader??

Jeg kjøler til 12,  gjærer på 10 og drikker på 11.  Slapp av  - det blir øl til slutt.........

Takk for svar :skitbra:

appropo norske ord for pitching synes jeg "begjæring" og "befruktning" passer bra.. selv om de to ordene ofte henger sammen og ofte forutsetter hverander på ett eller annet vis for at det skal bli et "produktet"  :)

Det er forøvrig mye engelsk terminologi i det språket som "lever" mellom ølbryggere.

Smakstoffer dannes fortrinnsvis i løpet av "første døgnet" (lag phase) når gjæren finner ut av folketall ift ressursgrunnlag, og deretter bestemmer seg for en passende fødselsrate. Det er formeringen som skaper smaksstoffer - påfølgende etegilde skaper for det meste bare co2 og alkohol. Jo kaldere i formeringsperioden - jo renere (mindre?) smak i det ferdige produktet (øl).
.

Da er det kanskje ikke krise at min tyske pils nå etter 4-5 døgn har steget fra 8 til 13 grader alikevel(?)

Tilbake
Topp