Pils på egen oppskrift

Hei !
Brygget en pils på egen oppskrift i går (min første på egen oppskrift).
Hadde forberedt meg godt og alt gikk etter planen bortsett fra aller siste del på bryggedagen.

Har nemlig oppgradert kjøkkenet og blandebatteriet på kjøkkenkrana var byttet ut med en modell som ikke støttet "adapter" til Gardena tilkoblinga til spiralkjøleren.

Måtte derfor sette ut kjelen i +2 grader på utsiden i 3.5 timer for å få kjølt ned til ca. 35 grader.

Fant deretter ut at jeg ville pitche 3 pakket W34/70 rehydrert gjær og sette denne på gjæringsfat på 10 grader.

Brukte et snaut døgn på å få denne ned i 10 grader, men nå ser det ut som at alt er i skjønneste orden....ploppetiplopp :)

Hva kan jeg forvente etter 3 ukers gjæring ?

Forventet OG ble truffet spot on

Hei !
Brygget en pils på egen oppskrift i går (min første på egen oppskrift).
Hadde forberedt meg godt og alt gikk etter planen bortsett fra aller siste del på bryggedagen.

Har nemlig oppgradert kjøkkenet og blandebatteriet på kjøkkenkrana var byttet ut med en modell som ikke støttet "adapter" til Gardena tilkoblinga til spiralkjøleren.

Måtte derfor sette ut kjelen i +2 grader på utsiden i 3.5 timer for å få kjølt ned til ca. 35 grader.

Fant deretter ut at jeg ville pitche 3 pakket W34/70 rehydrert gjær og sette denne på gjæringsfat på 10 grader.

Brukte et snaut døgn på å få denne ned i 10 grader, men nå ser det ut som at alt er i skjønneste orden....ploppetiplopp :)

Hva kan jeg forvente etter 3 ukers gjæring ?

Forventet OG ble truffet spot on
Pils

Ikke optimalt, men en god gjæring retter opp mye. Mulig økt dms Pga høy temp uten fordamping, og økt risiko for vekst av ulumskheter. Men antagelig vil du ikke merke noenting. Det er ikke en uvanlig måte å gjøre dette på, og om du har vært "antiseptisk" nok bør det gå bare fint.

Tilbake
Topp