Pilsgjær vil ikke bunnfelle i starteren

Problemstilling fra en pils-fersking:

Har en snaut fireliters starter med WLP800 Pilsner lager som skal tilsettes en Urquell-aktig pilsner, 20 liter med SG 1.056 brygget i går kveld (står nå til endelig avkjøling). Starteren ble laget på samme måte som jeg pleier med overgjær, dvs at jeg lar den gå i et døgn på rører før jeg setter den kaldt i et par døgn. Da pleier gjæra å bunnfelle nok til at jeg kan dekantere, men ikke denne gjæra. Den er fremdeles i minimal aktivitet, med bare en liten antydning til bunnfelling. Løper jeg en veldig risiko med å dumpe hele greiene i gjæringsbøtta? Alternativet er vel å stikke og få tak i noe tørrgjær...

Tror ikke du vil merke noe særlig av en fire liters starter i 20 liter vørter. Det vil iallfall ikke ødelegge ølet totalt.

Kjetil S skrev:
Tror ikke du vil merke noe særlig av en fire liters starter i 20 liter vørter. Det vil iallfall ikke ødelegge ølet totalt.

Det vil vel kunne påvirke et så lett øl ganske mye? Trodde man burde holde seg til maks 1.5l som ledetråd på slike bacthstørrelser? Hadde det vært en kraftig stout hadde det vel ikke vært så viktig...

Men, alt i alt, RDWHAHB :)

Jeg hiver meg med denne tråden.
Jeg trodde ikke at man skulle/trengte å lage så store startere for 20-25 liter øl. Selv satte jeg i går 1 liter starter med WLP800 som skal til 25 liter Tjekkisk pilsner.

Aleksander_B skrev:
Jeg hiver meg med denne tråden.
Jeg trodde ikke at man skulle/trengte å lage så store startere for 20-25 liter øl. Selv satte jeg i går 1 liter starter med WLP800 som skal til 25 liter Tjekkisk pilsner.
Tommelfingerregelen er at man vanligvis trenger omtrent dobbelt så mange gjærceller pr ml for gjæring med lagergjær i forhold til ale-gjær. Derfor såpass stor starter.

Jeg tror lærdommen bør være at man setter av mer tid enn 24 timer for utgjæring av starteren dersom man ønsker å dekantere.
36 timer er en "tommelfingerregel".
Skal man ikke dekantere er starteren vanligvis på topp etter ca 24 timer, men skal man dekantere bør starteren omtrent ha gått helt ut, spesielt for lager som gjerne fortsetter gjæring ved "kjølige" temperaturer og vil således bruke lengre tid på å bunnfelle.

Til dags dato har jeg aldri dekantert, og brukt hele starteren opp i ølet. Det gjelder både ale og pils. Har bare gode erfaringer til nå med dette.

med så mye snakk om tommelfingerregler så sakset jeg like godt dette fra wikipedia

The exact origin of the phrase is uncertain: either it is derived from the use of the thumb as a measurement device ("rule"), or it is derived from use of the thumb in a number of apocryphal "rules" (law, principle, regulation, or maxim). Many claim that it comes from beer brewing before the invention of thermometers when brewers would use their thumbs to measure the temperature of batches of beer. [1] The earliest citation comes from Sir William Hope’s The Compleat Fencing-Master, second edition, 1692, page 157: "What he doth, he doth by rule of thumb, and not by art."[2][3] The phrase also exists in other languages, for example Swedish tumregel, Norwegian tommelfingerregel, sometimes in the variant "rule of fist", for example Finnish nyrkkisääntö, German Faustregel or Dutch vuistregel, as well as in Persian "قاعده سرانگشتی" which is translated as finger's top rule. This suggests that it has some antiquity, and does not originate in specifically English-language culture.

;D

Tilbake
Topp