Første batch i sluket? :(

andor

Norbrygg-medlem
Hei!

Jeg har tidligere skrevet litt om denne batchen i tåden for dumme spørsmål, men tenkte jeg skulle løfte dette ut i en egen tråd, da det kan være flere som dumper borti samme problemstilling.

16.10 brygget jeg et Belgisk Wit sett fra bryggselv. Der hadde jeg tatt med 2 rør med WLP 400. Det var en stund siden jeg kjøpte det da jeg brygget, og jeg hadde dessverre tidsnød, så starter ble satt, men alt for liten, og alt for seint i forhold til alderen på gjæren.(ca. 10% viability). Jeg tenkte at jeg skulle prøve uansett.

Uansett, mesking, kok og kjøling gikk bra, og jeg pitchet hele starteren uten dekantering mot slutten av bryggedagen. Ingen aktivitet etter 72 timer, førte til at jeg kjøpte meg 1 nytt rør WLP400 som ble pitchet rett i bøtta som holdt 19 grader. Dette røret var bare noen uker gammelt, med andre ord bra med gjærceller.

SG var 1.058 etter brygging, og var den samme da jeg pitchet det 3. røret. Etter 12 timer(ca. 100 timer etter opprinnelig pitch) begynte det å boble i gjærlåsen.

De siste dagene har jeg målt SG til 1.015 - 1.013 - 1.012 - 1.012.

Jeg kan prøve å beskrive smaken:

- Svaaaakt Maling/løsemiddel, har vært avtagende siden første hydrometersample.
- En svak bitterhet, som jeg er usikker på om kan skyldes humle, eller om det er noe annet. Blir liksom litt usikker på egen smakssans merker jeg.
- Appelsin(som seg hør og bør i en Wit)

Må si jeg er overrasketover at WLP400 har tatt denne fra 1.058 - 1.012 med bare ett rør, men jeg er usikker på om det er verdt å fate denne.. Jeg har bare brygget med WLP400 1 gang før(Wit jul), så jeg er usikker på hva jeg kan forvente av hydrometersample her. Noen som har mye erfaring med WLP400, som kjenner igjen noe av beskrivelsen her? Jeg har forøvrig tappet en halvliter på ei 0.5L PET flaske, og har satt til tvangskarbonering i kjøleskapet, så jeg tenkte å få smakt den etter at den er kjølt ned for å se om det er noe orden på den.

Hvis det skulle vise seg at denne ikke er drikkandes, kan jeg komme på følgende årsaker.

1. Infeksjon. Vørter ble stående nærmere 100 timer uten at gjæren kom i gang. Kanskje har noen uønskede organismer vunnet kampen? Jeg mener selv at hygiene har vært tilfredsstilllende, men kan vel ikke utelukkes. Aldri hatt infeksjon før.

2. For lite gjær. 1 rør fersk gjær er relativt mye underpitch på 22 Liter med 1.058, så dette kan helt klart føre til usmaker.

3. 2 rør med "død" WLP400. Kan dette sette noe usmak på det som er i bøtta? For meg så det ut som så og si all gjæren som ble pitcha, inkl. den gamle som ble pitcha tidlig, var i suspensjon under stormgjæring. Jeg la merke til at krausen var betydelig mindre enn på Wit jul som ble brygget for en måneds tid siden, men da med starter ihht mr malty.

4. Vørter ble emmen og dårlig av å stå 3-4 døgn uten gjær. Er dette en mulighet?

Noen som har noen innspill eller formeninger?

Ser nå at tråden ble mer en erfaringsdeling enn et spørsmål, men poster den uansett, jeg. :)
 
Løsemiddel/aceton smak/lukt kan komme av infeksjon og/eller ekstremt stresset gjær og begge alternativene er sannsynlige konsekvenser av gjæringsforløpet du beskriver...Dette forsvinner ikke, så jeg ville gått for dodraugen... Du har iallefall gjort noen viktige erfaringer mht viktigheten av frisk og nok gjær, så denne blemma skjer nok ikke igjen :)
 
Takk for svar. Du har nok rett. Smakte på den nedkjølte halvliteren, og dette blir aldri godt. Neste stopp: dass.
 
Aldri si aldri. Flask ihvertfall noen flasker å la dem stå et halvår så vet du. For science.
8111949.jpg
 
Den eneste batchen jeg har vurdert å hive i do, endte opp med å bli den beste jeg noen gang har brygget ;)
 
Tilbake
Topp