Finn Berger
Moderator
Hva med å røre litt?Det som sies at maltsenga til enhver tid må være dekket av være dekket av vørter har jeg et problem med. Har RIMS med kontinuerlig resirkulering og når jeg er ferdig med mesketida og struper slangen for å koble over til å pumpe til kokekar så løfter hele maltsenga seg og blir liggende i overflata, ikke direkte tørr men flyter ikke mye væske over den heller. Har tidligere brukt trikset med alufolie før jeg lodda sammen en manifoil som i meskeperioden ligger akkurat under overflata så må kanskje finne på noe for at ikke maltsenga ikke skal løfte seg.
Nja, jeg trur vi er innafor. Det dreier seg om forhold som er nyttige når effektivitet skal vurderes.Men fungerer det slik i praksis, tro? Kan ikke se at hvetemalt har gitt bedre utbytte enn pilsmalt i egen brygging. Og om man legger inn en oppskrift med 100 % hvetemalt i Brewfather vil man komme ut med en god del lavere OG enn om oppskriften består av 100 % pilsmalt.
Men dette blir jo en avsporing fra tråden.
Jeg er enig. Erfaringa mi er at pilsmalt gir et merkelig høyt utbytte i forhold til pale malt, f.eks.. Jeg mente ikke at den tabellen var noen fasit.