Steinar Huneide
Norbrygg-medlem
Må jo dele litt erfaringer, vertfall når det er kjapt gjort, og som kan spare andre for frustrasjon.Her trenger man ikke vente lenge på kyndig hjelp!
Må jo dele litt erfaringer, vertfall når det er kjapt gjort, og som kan spare andre for frustrasjon.Her trenger man ikke vente lenge på kyndig hjelp!
Norbrygg er et fantastisk sted. Mye god kunnskap og erfaringer samlet og med en flott delingskultur. Tusen takk!Må jo dele litt erfaringer, vertfall når det er kjapt gjort, og som kan spare andre for frustrasjon.
Jeg prøver også å finspisse skylleteknikken min, har samme maskin og løftetalje som deg har dog beholdt det gule tauetHvilket bryggeutstyr har du? Er det med maltrør så er det viktig å la vørter renne av før du starter skylling. Bruk meskevann - maltvekt * 0.8 som utregning for hva du skal ha i kjelen av vørter før du starter skyllinga. Da er maltsenga kompakt nok til at du får skylt jevnt. Hvis vørteren renner fort av når du løfter opp maltrøret, har du kanaler i mesken og da får du dårligere skylling. Det fikses ved å røre i øverste 2/3 av mesken og la maltsenga sette seg igjen før du løfter. Og løft helst sakte, en reptalje er et herlig hjelpemiddel. Jeg er fornøyd med den nedenfor, bytta tauet til ei passe tjukk flaggline.
Løftetalje, 250 kg
Gjør det lett å heise opp viltet under vilthåndtering. Nylontau og selvlåsende spil. Galge og blokk av pulverlakkert stål.www.biltema.no
Det avhenger jo litt av hvor sterk vørteren du fikk, var.Jeg prøver også å finspisse skylleteknikken min, har samme maskin og løftetalje som deg har dog beholdt det gule tauet
Drar alltid maltrøret rett opp på bøylene, kan det være lurt å feste tauet med maltrører halveis opp en stund?
Skal prøve å røre før løfting neste gang, jeg bruker BF, men ble nysgjerrig på formelen din der.
Mitt forrige brygg som fikk skuffende dårlig effektivitet: Mesket med 29L. vann - 5.3kg malt x 0.8 = 19.
19L vørter i maskinen før skyllinga?
Data hos meg for denne batchen. Bryggevolum 25L:
Meskevann: 29L.
Skyllevann: 10L.
Totalvannmengde: 39L.
Kokevolum: 35L.
Jeg har vel trolig brukt for lite skyllevann her eller at skyllinga har gått for fort.
Jeg bruker bare kroken på talja i bøylen til maltrøret. Fått ny bøyle fra Brewtools med ringer på innsida som ikke hopper av.Drar alltid maltrøret rett opp på bøylene, kan det være lurt å feste tauet med maltrører halveis opp en stund?
Skal prøve å røre før løfting neste gang, jeg bruker BF, men ble nysgjerrig på formelen din der.
Mitt forrige brygg som fikk skuffende dårlig effektivitet: Mesket med 29L. vann - 5.3kg malt x 0.8 = 19.
19L vørter i maskinen før skyllinga?
Data hos meg for denne batchen. Bryggevolum 25L:
Meskevann: 29L.
Skyllevann: 10L.
Totalvannmengde: 39L.
Kokevolum: 35L.
Jeg har vel trolig brukt for lite skyllevann her eller at skyllinga har gått for fort.
Det med at maltsenga ikke skal være for brei og tynn er et veldig viktig poeng, ja. Jo høyere og smalere, jo bedre, faktisk, så lenge det ikke blir så ekstremt at maltsenga komprimeres, sånn at du risikerer tett mesk.Jeg bruker bare kroken på talja i bøylen til maltrøret. Fått ny bøyle fra Brewtools med ringer på innsida som ikke hopper av.
29 liter vann og 5.3 kilo malt, så vil malten absorbere 0.8 liter pr kilo. Det blir snaut 4,3 liter. Sjeldent man får rent av absolutt alt, så en halvliter til eller fra er ikke så nøye. Du skulle nok ha hatt rundt 24 liter vørter i maskinen før du begynte skyllinga. Men 25 liters batch på en B80 pro er vanskelig å få bra utbytte på, maltsenga blir tynn og bred, så jevn skylling er da veldig vanskelig. På små batcher bruker jeg no-sparge. Malt er fremdeles noenlunde billig så koster ikke noe særlig å kompensere litt.
Medlemskap anbefales!Norbrygg er et fantastisk sted. Mye god kunnskap og erfaringer samlet og med en flott delingskultur. Tusen takk!
Dersom man skal ha hull i ‘slangen’, anbefaler jeg heller stivere rør + JohnGuestLikte vassausa bedre.
Denne plasten, er den næringsmiddelgodkjennt?
Hva med å perforere en lengre silikonslange?
Det ser ikke så veldig lovende ut, hva holder slangen på plass i plastrøret? Bedre idè fra @Forvirret med en lengre silikonslange. Den kan du da kjøre noen hull i, sette blindplugg i enden, og la ligge over malten og piple sakte og fredelig. Lengre slange vil passe variasjonene på maltmengde også.Det var vel rimelig forutsigbart at jeg måtte prøve å finne på en eller annen "smart" måte å skylle på. Kan forhåpentligvis teste denne i morra. (Avhenger av om gjæren blir klar.)
Jeg bygde meg noe slikt, men med PEX istedet for kobber:Denne blir jo liggende og hvile på maltsenga, så det blir ikke noe drag på den. Og slangen er en temmelig "snug fit", så den holder seg nok på plass.
Hullene peker litt opp, så de skal ikke rote til overflaten på maltsenga, sånn som en slange med hull i vil gjøre - håper jeg. Man kan jo tenke på den hylsa som en del av en slange, eller et stivt rør, også.
Varierende maltmengde håndteres ved at hylsa bare flyttes nærmere eller lengre fra. Eventuelt kan jeg ta en ekstra slangebit.
Dette er i alle fall slik jeg har tenkt det. Og om det funker, er det en enkel og billig løsning. Om det ikke funker, har jeg vassause.
Om denne plasten er næringsmiddelgodkjent, aner jeg ikke. Men det har nå vært et næringsmiddel på den - Wyeast gjærnæring - så jeg er ikke veldig bekymra.
Den der gjør vel det jeg tenker at min patent skal gjøre. Men må du ikke snu den andre veien, slik at hullene vender opp? Lar du den der ligge i vørteren oppå maltsenga med hullene ned, vil det vel være en viss risiko for kanalisering? Og lar du den henge over vørteren, som på bildet, får du kraftig oksygeninnblanding i skyllevannet. Nå trur jeg at problemet med HSA (Hot Side Aeration) ikke er så stort, men det er vel uansett et poeng å ikke blande inn unødvendige mengder oksygen?
Hva med en sånn? https://brewshop.no/produkt/utstyr/bryggeutstyr/ss-brewtech-manifold-mash-re-circulation Du har sikkert sett den og det har jo sin pris hvis du bare driver å eksperimenterer. Forsåvidt ikke vanskelig å bøye til selv med div rørdeler og koblinger fra biltema, men da ser det ikke så fænsi utDen der gjør vel det jeg tenker at min patent skal gjøre. Men må du ikke snu den andre veien, slik at hullene vender opp? Lar du den der ligge i vørteren oppå maltsenga med hullene ned, vil det vel være en viss risiko for kanalisering? Og lar du den henge over vørteren, som på bildet, får du kraftig oksygeninnblanding i skyllevannet. Nå trur jeg at problemet med HSA (Hot Side Aeration) ikke er så stort, men det er vel uansett et poeng å ikke blande inn unødvendige mengder oksygen?
Det er ikke noe poeng å ha flere punkter som vannet kommer ut i vann-/vørterspeilet over maltsenga gjennom.
Den funker sikkert utmerket - men er også helt unødvendig. Som sagt, så er det ingen grunn til å ha mer enn ett punkt som vannet/vørteren kan tilføres speilet over maltsenga gjennom. At "vørteren fordeles fint gjennom 24 hull" er poengløst.Hva med en sånn? https://brewshop.no/produkt/utstyr/bryggeutstyr/ss-brewtech-manifold-mash-re-circulation Du har sikkert sett den og det har jo sin pris hvis du bare driver å eksperimenterer. Forsåvidt ikke vanskelig å bøye til selv med div rørdeler og koblinger fra biltema, men da ser det ikke så fænsi ut
Forsåvidt enig i det. Men så lenge du må justere skyllevannshastighet manuelt, trenger du den ekstra duppeditten da? Kan du ikke bare strupe krana? Og når du brukte øsa, helte du på samme sted hele tiden eller fordelte du det over maltsenga?Den funker sikkert utmerket - men er også helt unødvendig. Som sagt, så er det ingen grunn til å ha mer enn ett punkt som vannet/vørteren kan tilføres speilet over maltsenga gjennom. At "vørteren fordeles fint gjennom 24 hull" er poengløst.
Det som er nødvendig, er å få tilført vannet uten å forstyrre maltsenga. Det er det duppeditten må sørge for.Forsåvidt enig i det. Men så lenge du må justere skyllevannshastighet manuelt, trenger du den ekstra duppeditten da? Kan du ikke bare strupe krana? Og når du brukte øsa, helte du på samme sted hele tiden eller fordelte du det over maltsenga?