Fly sparging vs batch sparging

Hvilket bryggeutstyr har du? Er det med maltrør så er det viktig å la vørter renne av før du starter skylling. Bruk meskevann - maltvekt * 0.8 som utregning for hva du skal ha i kjelen av vørter før du starter skyllinga. Da er maltsenga kompakt nok til at du får skylt jevnt. Hvis vørteren renner fort av når du løfter opp maltrøret, har du kanaler i mesken og da får du dårligere skylling. Det fikses ved å røre i øverste 2/3 av mesken og la maltsenga sette seg igjen før du løfter. Og løft helst sakte, en reptalje er et herlig hjelpemiddel. Jeg er fornøyd med den nedenfor, bytta tauet til ei passe tjukk flaggline.

Jeg prøver også å finspisse skylleteknikken min, har samme maskin og løftetalje som deg har dog beholdt det gule tauet :)
Drar alltid maltrøret rett opp på bøylene, kan det være lurt å feste tauet med maltrører halveis opp en stund?
Skal prøve å røre før løfting neste gang, jeg bruker BF, men ble nysgjerrig på formelen din der.

Mitt forrige brygg som fikk skuffende dårlig effektivitet: Mesket med 29L. vann - 5.3kg malt x 0.8 = 19.
19L vørter i maskinen før skyllinga?

Data hos meg for denne batchen. Bryggevolum 25L:
Meskevann: 29L.
Skyllevann: 10L.
Totalvannmengde: 39L.
Kokevolum: 35L.

Jeg har vel trolig brukt for lite skyllevann her eller at skyllinga har gått for fort.
 
Jeg prøver også å finspisse skylleteknikken min, har samme maskin og løftetalje som deg har dog beholdt det gule tauet :)
Drar alltid maltrøret rett opp på bøylene, kan det være lurt å feste tauet med maltrører halveis opp en stund?
Skal prøve å røre før løfting neste gang, jeg bruker BF, men ble nysgjerrig på formelen din der.

Mitt forrige brygg som fikk skuffende dårlig effektivitet: Mesket med 29L. vann - 5.3kg malt x 0.8 = 19.
19L vørter i maskinen før skyllinga?

Data hos meg for denne batchen. Bryggevolum 25L:
Meskevann: 29L.
Skyllevann: 10L.
Totalvannmengde: 39L.
Kokevolum: 35L.

Jeg har vel trolig brukt for lite skyllevann her eller at skyllinga har gått for fort.
Det avhenger jo litt av hvor sterk vørteren du fikk, var:).
 
Drar alltid maltrøret rett opp på bøylene, kan det være lurt å feste tauet med maltrører halveis opp en stund?
Skal prøve å røre før løfting neste gang, jeg bruker BF, men ble nysgjerrig på formelen din der.

Mitt forrige brygg som fikk skuffende dårlig effektivitet: Mesket med 29L. vann - 5.3kg malt x 0.8 = 19.
19L vørter i maskinen før skyllinga?

Data hos meg for denne batchen. Bryggevolum 25L:
Meskevann: 29L.
Skyllevann: 10L.
Totalvannmengde: 39L.
Kokevolum: 35L.

Jeg har vel trolig brukt for lite skyllevann her eller at skyllinga har gått for fort.
Jeg bruker bare kroken på talja i bøylen til maltrøret. Fått ny bøyle fra Brewtools med ringer på innsida som ikke hopper av.

29 liter vann og 5.3 kilo malt, så vil malten absorbere 0.8 liter pr kilo. Det blir snaut 4,3 liter. Sjeldent man får rent av absolutt alt, så en halvliter til eller fra er ikke så nøye. Du skulle nok ha hatt rundt 24 liter vørter i maskinen før du begynte skyllinga. Men 25 liters batch på en B80 pro er vanskelig å få bra utbytte på, maltsenga blir tynn og bred, så jevn skylling er da veldig vanskelig. På små batcher bruker jeg no-sparge. Malt er fremdeles noenlunde billig så koster ikke noe særlig å kompensere litt.
 
Da har jeg dagens brygg til kok. Vurdering av resultatet blei litt komplisert av at jeg greidde å surre bort 820 gram malt da jeg kverna i går kveld, sånn at det jeg trudde var 6 kg malt i virkeligheta var 5,18 kg. Men ut av de 5,18 kiloene fikk jeg 40 liter vørter med SG 1.040 til kok, og det er det samme som jeg fikk da jeg partiskylte den samme oppskrifta med 6 kg.

Dette nærmer seg100% effektivitet, og jeg har vondt for å tru det, dvs. jeg har vondt for å stole på kalkulatoren. Men tala over er i alle fall riktige. Kjelen står i vater, og jeg regner med at skalaen er riktig - og hydrometeret mitt har jeg sjekka kalibreringa på mange ganger.

Da kan jeg jo si at jeg sparte 820 gram malt, men er det verdt den ekstra anstrengelsen og tida? Antakelig ikke - men jeg er litt fascinert av å få helt klar vørter, sjøl om jeg virkelig ikke trur det spiller noen rolle.

Et annet spørsmål er om ølet blir det samme, sjøl om det blir like sterkt? Får jeg med mer av smaksstoffene, også - og andre stoffer som er viktige i bryggeprosessen - eller er det bare sukkeret jeg får mer av? Jeg uttalte meg litt bastant om at kvaliteten ikke blei forringa over her, men dette spørsmålet har jeg ikke noe svar på.
 
Jeg bruker bare kroken på talja i bøylen til maltrøret. Fått ny bøyle fra Brewtools med ringer på innsida som ikke hopper av.

29 liter vann og 5.3 kilo malt, så vil malten absorbere 0.8 liter pr kilo. Det blir snaut 4,3 liter. Sjeldent man får rent av absolutt alt, så en halvliter til eller fra er ikke så nøye. Du skulle nok ha hatt rundt 24 liter vørter i maskinen før du begynte skyllinga. Men 25 liters batch på en B80 pro er vanskelig å få bra utbytte på, maltsenga blir tynn og bred, så jevn skylling er da veldig vanskelig. På små batcher bruker jeg no-sparge. Malt er fremdeles noenlunde billig så koster ikke noe særlig å kompensere litt.
Det med at maltsenga ikke skal være for brei og tynn er et veldig viktig poeng, ja. Jo høyere og smalere, jo bedre, faktisk, så lenge det ikke blir så ekstremt at maltsenga komprimeres, sånn at du risikerer tett mesk.
 
Likte vassausa bedre.
Denne plasten, er den næringsmiddelgodkjennt?
Hva med å perforere en lengre silikonslange?
 
Det var vel rimelig forutsigbart at jeg måtte prøve å finne på en eller annen "smart" måte å skylle på:). Kan forhåpentligvis teste denne i morra. (Avhenger av om gjæren blir klar.)
Det ser ikke så veldig lovende ut, hva holder slangen på plass i plastrøret? Bedre idè fra @Forvirret med en lengre silikonslange. Den kan du da kjøre noen hull i, sette blindplugg i enden, og la ligge over malten og piple sakte og fredelig. Lengre slange vil passe variasjonene på maltmengde også.
 
Denne blir jo liggende og hvile på maltsenga, så det blir ikke noe drag på den. Og slangen er en temmelig "snug fit", så den holder seg nok på plass.

Hullene peker litt opp, så de skal ikke rote til overflaten på maltsenga, sånn som en slange med hull i vil gjøre - håper jeg. Man kan jo tenke på den hylsa som en del av en slange, eller et stivt rør, også.

Varierende maltmengde håndteres ved at hylsa bare flyttes nærmere eller lengre fra. Eventuelt kan jeg ta en ekstra slangebit.

Dette er i alle fall slik jeg har tenkt det. Og om det funker, er det en enkel og billig løsning. Om det ikke funker, har jeg vassause:).

Om denne plasten er næringsmiddelgodkjent, aner jeg ikke. Men det har nå vært et næringsmiddel på den - Wyeast gjærnæring - så jeg er ikke veldig bekymra.
 
Denne blir jo liggende og hvile på maltsenga, så det blir ikke noe drag på den. Og slangen er en temmelig "snug fit", så den holder seg nok på plass.

Hullene peker litt opp, så de skal ikke rote til overflaten på maltsenga, sånn som en slange med hull i vil gjøre - håper jeg. Man kan jo tenke på den hylsa som en del av en slange, eller et stivt rør, også.

Varierende maltmengde håndteres ved at hylsa bare flyttes nærmere eller lengre fra. Eventuelt kan jeg ta en ekstra slangebit.

Dette er i alle fall slik jeg har tenkt det. Og om det funker, er det en enkel og billig løsning. Om det ikke funker, har jeg vassause:).

Om denne plasten er næringsmiddelgodkjent, aner jeg ikke. Men det har nå vært et næringsmiddel på den - Wyeast gjærnæring - så jeg er ikke veldig bekymra.
Jeg bygde meg noe slikt, men med PEX istedet for kobber:

image001.png
 
Jeg bygde meg noe slikt, men med PEX istedet for kobber:

Vis vedlegget 60581
Den der gjør vel det jeg tenker at min patent skal gjøre. Men må du ikke snu den andre veien, slik at hullene vender opp? Lar du den der ligge i vørteren oppå maltsenga med hullene ned, vil det vel være en viss risiko for kanalisering? Og lar du den henge over vørteren, som på bildet, får du kraftig oksygeninnblanding i skyllevannet. Nå trur jeg at problemet med HSA (Hot Side Aeration) ikke er så stort, men det er vel uansett et poeng å ikke blande inn unødvendige mengder oksygen?

Det er ikke noe poeng å ha flere punkter som vannet kommer ut i vann-/vørterspeilet over maltsenga gjennom.
 
Den der gjør vel det jeg tenker at min patent skal gjøre. Men må du ikke snu den andre veien, slik at hullene vender opp? Lar du den der ligge i vørteren oppå maltsenga med hullene ned, vil det vel være en viss risiko for kanalisering? Og lar du den henge over vørteren, som på bildet, får du kraftig oksygeninnblanding i skyllevannet. Nå trur jeg at problemet med HSA (Hot Side Aeration) ikke er så stort, men det er vel uansett et poeng å ikke blande inn unødvendige mengder oksygen?

Det er ikke noe poeng å ha flere punkter som vannet kommer ut i vann-/vørterspeilet over maltsenga gjennom.
Hva med en sånn? https://brewshop.no/produkt/utstyr/bryggeutstyr/ss-brewtech-manifold-mash-re-circulation Du har sikkert sett den og det har jo sin pris hvis du bare driver å eksperimenterer. Forsåvidt ikke vanskelig å bøye til selv med div rørdeler og koblinger fra biltema, men da ser det ikke så fænsi ut :p
 
Hva med en sånn? https://brewshop.no/produkt/utstyr/bryggeutstyr/ss-brewtech-manifold-mash-re-circulation Du har sikkert sett den og det har jo sin pris hvis du bare driver å eksperimenterer. Forsåvidt ikke vanskelig å bøye til selv med div rørdeler og koblinger fra biltema, men da ser det ikke så fænsi ut :p
Den funker sikkert utmerket - men er også helt unødvendig. Som sagt, så er det ingen grunn til å ha mer enn ett punkt som vannet/vørteren kan tilføres speilet over maltsenga gjennom. At "vørteren fordeles fint gjennom 24 hull" er poengløst.
 
På BB60 brukte jeg bare aluminiumsfolie oppå maltsenga og stakk x hull i den. Fylte på med vann med ei øse og passet på at det ikke rant over kanten på folien. En god del billigere enn både kobberrør og plastslanger. Vil jo tro at det var bedre med mange hull i folien enn kun ett, men det stemmer kanskje ikke?
 
Den funker sikkert utmerket - men er også helt unødvendig. Som sagt, så er det ingen grunn til å ha mer enn ett punkt som vannet/vørteren kan tilføres speilet over maltsenga gjennom. At "vørteren fordeles fint gjennom 24 hull" er poengløst.
Forsåvidt enig i det. Men så lenge du må justere skyllevannshastighet manuelt, trenger du den ekstra duppeditten da? Kan du ikke bare strupe krana? Og når du brukte øsa, helte du på samme sted hele tiden eller fordelte du det over maltsenga?
 
Forsåvidt enig i det. Men så lenge du må justere skyllevannshastighet manuelt, trenger du den ekstra duppeditten da? Kan du ikke bare strupe krana? Og når du brukte øsa, helte du på samme sted hele tiden eller fordelte du det over maltsenga?
Det som er nødvendig, er å få tilført vannet uten å forstyrre maltsenga. Det er det duppeditten må sørge for.

Ausa lå i ro hele tida, nedsenka i vannspeilet. Den hvilte på maltsenga, og borra seg litt ned i den. Men det gjør ikke noe, så lenge kanten på ausa ligger over maltsenga. Når jeg da heller vann ned i ausa, flommer det bare rolig inn i vannet som ligger over maltsenga.

Det funka åpenbart helt flott, men det er jo greit å slippe å stå og helle over små mengder vann av gangen.
 
Tilbake
Topp