Fly sparging vs batch sparging

Det som sies at maltsenga til enhver tid må være dekket av være dekket av vørter har jeg et problem med. Har RIMS med kontinuerlig resirkulering og når jeg er ferdig med mesketida og struper slangen for å koble over til å pumpe til kokekar så løfter hele maltsenga seg og blir liggende i overflata, ikke direkte tørr men flyter ikke mye væske over den heller. Har tidligere brukt trikset med alufolie før jeg lodda sammen en manifoil som i meskeperioden ligger akkurat under overflata så må kanskje finne på noe for at ikke maltsenga ikke skal løfte seg.
Hva med å røre litt?
Men fungerer det slik i praksis, tro? Kan ikke se at hvetemalt har gitt bedre utbytte enn pilsmalt i egen brygging. Og om man legger inn en oppskrift med 100 % hvetemalt i Brewfather vil man komme ut med en god del lavere OG enn om oppskriften består av 100 % pilsmalt.

Men dette blir jo en avsporing fra tråden.
Nja, jeg trur vi er innafor. Det dreier seg om forhold som er nyttige når effektivitet skal vurderes.

Jeg er enig. Erfaringa mi er at pilsmalt gir et merkelig høyt utbytte i forhold til pale malt, f.eks.. Jeg mente ikke at den tabellen var noen fasit.
 
Da er dagens brygg satt til gjæring.

Den smarte skyllepatenten funka fint. Jeg trenger bare å justere slangelengden noe, og skru i et par skruer for å gi den mer tyngde. Og så trenger jeg mer rutine med tilpassing av flow ut og inn.

Jeg fikk 91% meskeeffektivitet, og det er 5-6% mer enn jeg ville ha beregna med batch sparging. Siden dette er en grist med bare i overkant av 5% spesialmalt, regner jeg ikke dette som ekstremt, og forskjellen på utbyttet av batch sparging og det jeg fikk nå, ligger også på et rimelig nivå. Ikke overraskende, altså.

Neste brygg - antakelig om et par dager - blir en pils med den vanlige oppskrifta mi. Og så er jeg veldig frista til å brygge den med no sparge seinere, for å sjekke om det blir noen forskjell. Da beregner jeg den til samme OG, og så får vi se om den blir "tjukkere"/"smaksrikere" eller ikke.

Om den skulle bli fyldigere i smaken, kunne det videre være en ide å teste om jeg kunne gå ned i OG og få et et øl som var likt fly sparge-ølet. Det ville jo bli svakere, men det ville neppe bety noe for annet enn promilleeffekten. Og det ville kanskje ikke være så dumt:).
 
Sist redigert:
Jeg syntes det var vanskelig å strupe flowen ut av kjelen uten at det kom for mye luft i slangen. Blir nok tilbake til batch sparge neste gang
 
Til kokekjelen fra meskekjelen? Eller? Jeg forstår ikke hva slags utfordring eller evt problem det skulle skape, hvis det er tilfellet?

Fra koke/meskekjelen til der jeg tapper i vørtern ja
Jeg vet ikke hva slags problem det er bortsett fra at det går litt i rykk og napp og mye luft i slangen, noe som for meg i hvertfall ser ut til å resultere i mørkere vørter og lavere utbytte :confused:
 
Fra koke/meskekjelen til der jeg tapper i vørtern ja
Jeg vet ikke hva slags problem det er bortsett fra at det går litt i rykk og napp og mye luft i slangen, noe som for meg i hvertfall ser ut til å resultere i mørkere vørter og lavere utbytte :confused:
Lavere utbytte pga noe som skjer utenfor kjelen?

Tror ikke helt jeg fortsatt forstår problematikken her, men du er bryggeren :)
 
Jeg syntes det var vanskelig å strupe flowen ut av kjelen uten at det kom for mye luft i slangen. Blir nok tilbake til batch sparge neste gang
Beklager for å komme inn i samtalen sånn plutselig, men mener du fra skyllevannskjelen til meskekjelen?
 
Det var svært så vanskelig det skulle være i kveld da :p Nei, vørter fra mesk
 

Vedlegg

  • IMG_7388.jpeg
    IMG_7388.jpeg
    1,5 MB · Sett: 33
Aha, når er jeg med, men gjør det noe at det kommer luft i slangen?

Jeg vet ikke, men som jeg skrev over så får jeg inntrykk av at vørtern blir mørkere når det blandes inn luft
Og i forsøk på å prøve å unngå det gikk avrenninga litt i rykk og napp og til kanskje for fort
 
Fra koke/meskekjelen til der jeg tapper i vørtern ja
Jeg vet ikke hva slags problem det er bortsett fra at det går litt i rykk og napp og mye luft i slangen, noe som for meg i hvertfall ser ut til å resultere i mørkere vørter og lavere utbytte .
Det ser jo helt ut som oppsettet mitt, det der. Samme type kran. Eneste forskjellen er at slangen min er akkurat lang nok til å nå ned til bunnen av bøtta - men det skulle vel ikke spille noen rolle.

Blandes det inn luft? I mitt tilfelle så er det jo luft i slangen, siden vørteren ikke fyller den når den renner gjennom den. Men det kommer ikke mer luft til, så den luftkontakten vørteren får her, kan vel ikke være veldig ødeleggende i forhiold til all annen luftkontakt vørteren får?
 
Men det kommer ikke mer luft til, så den luftkontakten vørteren får her, kan vel ikke være veldig ødeleggende i forhiold til all annen luftkontakt vørteren får?

Nei, kanskje ikke. Det er det jeg er litt usikker på
En mulighet kunne vært å montere på en 3/16 slange. Da kunne jeg kanskje hatt krana helt åpen uten at det rant for fort
 
Nei, kanskje ikke. Det er det jeg er litt usikker på
En mulighet kunne vært å montere på en 3/16 slange. Da kunne jeg kanskje hatt krana helt åpen uten at det rant for fort
Jeg har muligens en trengere nippel på krana enn deg. Indre diameter 8 mm. Men jeg trur ikke det spiller noen rolle.

Trur 3/16 stadig blir litt mye.
 
@loebrygg Korreksjon: Slangen er full av vørter når jeg tapper, sjøl om jeg tapper veldig langsomt. Jeg skjønner ikke hva som skaper problem hos deg - men det gjør det jo åpenbart:(.
 
@loebrygg Korreksjon: Slangen er full av vørter når jeg tapper, sjøl om jeg tapper veldig langsomt. Jeg skjønner ikke hva som skaper problem hos deg - men det gjør det jo åpenbart:(.
Enden på slangen hos deg står nede i vørteren som gjør at den holdes vørterfylt mens @loebrygg sin står over og suger inn luft når tappingen går sent
 
Tilbake
Topp