Pitchrate?

Yerko

 
Hei

Satt en starter med 4 pakker wyeast med dato 20.05.2015 og det største problemet er å finne ut hva skal jeg velge. Siden OG på Ipa kommer til å bli 1.070 så har jeg gått i fra 1.0 High Gravity Ale, denne ba meg om å lage en starter på 3,6l som gir 428b celler beregnet med White stirplate, men Mrmalty sier lag en på 1.88l for å åpnå 318b celler. Jeg ser også at de har addet fresh yeast only på brewersfriend kalkulator som sier det holder med en starter på 0.8l er ikke lett det her. De siste 4 bryggene jeg har satt har jeg brukt Brewersfriend og vært fornøyd med duft og smak, men jeg har også vært fornøyd tidligere når jeg har kun brukt mrmalty.

Hva pleier dere å bruke ? jeg vet at man må kanskje tilpasse seg til eget bryggeutstyr, men spraymalt er ikke så billig i lengden, når man ser forskjellen på starter størrelse i lengden


upload_2015-8-28_10-3-34.png
 
Mrmalty bruker 0,75 millioner celler pr plato x ml i sine utregninger. 0,35 er vel det produsentene går ut fra når de sier at ett rør er nok til 5 gallons.

Personlig bruker jeg mrmalty for det gir gode resultater for meg.

Det hele blir nok ganske cirka uansett for det viser seg vel at riktig oppbevart så vil gjæren dø saktere enn 21% pr måned, men uten å telle celler så er det vel best å holde seg til det som er akseptert som sannheten.
 
Tilbake
Topp